A villányi Jammertal Borbirtok két vörösbora is aranyérmes lett Szöulban
Magyar gyémántok nyertek aranyérmet Dél-Koreában
A villányi Jammertal Borbirtok Koh-I-Noor Cabernet Sauvignon 2017 és a Koh-I-Noor Cuvée 105.6 2017 vörösbora a világ 23 országának több mint ezerkétszáz bora között diadalmaskodott, és nyert két aranyérmet a Korea Wine Challenge 2025 nemzetközi versenyen. A siker ugyanakkor nem csak a borbirtoké: a magyar vörösbor exportpiaci esélyeit is növeli a feltörekvő kelet-ázsiai régióban.
A Jammertal Borbirtok története 2001-ben kezdődött, amikor is a villányi borvidék egyik legszebb részén megvették első földterületüket. Azóta a környék legjobb fekvésű dűlőin – Palkonyától Hegyszentmártonig – vásároltak és telepítettek 85 hektárnyi szőlőt, amelyből évi mintegy 350–400 ezer palack bort készítenek. Prémium boraik alapanyagául szolgáló ültetvényeken jelentős hozamkorlátozást vezettek be, kizárólag tökéletesen érett szőlőt szüretelnek és a borkészítés minden folyamatát szigorú minőség-ellenőrzés alatt végzik. Mindezek eredményeképp a Jammertal Borbirtok mára a világ egyik legjobb borászatává vált, és több mint 120 nemzetközi érmet szerzett, így például 2021-ben a Concours Mondial de Bruxelles nemzetközi borversenyen az általuk nevezett Cassiopeia Merlot 2015 elnyerte a „Revelation Red Wine” címet, vagyis a verseny legmagasabb pontszámot elért vörösbora lett.
– Mi minden évjáratot megméretünk, mert csak így tudjuk, hogy mit gondol a világ a borainkról. Ha valahol hibázunk, azt tanulási lehetőségként kezeljük. De, hogy évek óta a világ legnagyobb versenyein bizonyítunk, jól mutatja, hogy a magyar vörösbor igenis fel tud nőni a legjobbak közé – mondja Dr. Szűcs Róbert, a Jammertal Borbirtok társtulajdonosa, aki szerint a vörösborpiac ugyanakkor válságban van, hiszen a mennyiség folyamatosan felülírja a minőséget. – A termelést radikálisan csökkenteni kellene, a minőséget pedig sokszorosára emelni. A piac a gyenge borok miatt szenved, mert az emberek belefáradtak a sokszor igazi élvezeti értéket nem adó termékekbe. Aki jó bort készít, annak most van esélye kitűnni. A borászatunk filozófiája éppen ezért a minőségre épül, ennek központi eleme pedig a „Nagybor”, ami nálunk a jó bor szinonimája. Nem az számít, mennyibe kerül, milyen szőlőből és hol készült, hanem csakis az, hogy képes-e feltétel nélkül megszépíteni a pillanatot. Ha egy bor képes erre, akkor elérte a célját. Ez a mi mércénk.

A minőség melletti elkötelezettség ugyanakkor nemcsak a borokat, hanem a versenyeket is érinti, így a Jammertal Borbirtok kizárólag olyan megmérettetéseken vesz részt, ahol a zsűrizés garantáltan vakkóstolás és a zsűriben legalább öt-tíz szakember ül, akik a díjak sorsáról konszenzussal döntetnek. A Korea Wine Challenge (KWC) pedig éppen ilyen, hiszen a Wine Review magazin immár 15 éve rendezi meg Szöulban, így a régió egyik leghitelesebb nemzetközi borversenyének számít. Idén például több mint 1200 tétel érkezett be 23 országból, a zsűri pedig kizárólag dél-koreai sommelierekből és gasztronómiai szakértőkből állt. A bírálat teljesen vakon történt, a zsűritagok sem a borok eredetét, sem árát, sem a borászat nevét nem ismerték. A világ egyik legnagyobb és leghíresebb csiszolt gyémántjáról, a Koh-i-Noor-ról elnevezett magyar vörösborok sikere ennek fényében még nagyobb. Nem beszélve arról, hogy a 16-20 hónapig magyar, amerikai és francia tölgyből készült kishordókban érlelt Koh-I-Noor Cabernet Sauvignon 2017 és egy bordeauxi házasítás, a Koh-I-Noor Cuvée 105.6 2017 aranyérme stratégiai áttörést is jelenthet, hiszen a magyar vörösbor exportpiaci esélyeit növelheti a feltörekvő kelet-ázsiai piacon.

– A dél-koreai piac most kezdi felfedezni a bort. Mi nem eladni mentünk oda, hanem megtudni, hogyan látják ők a minőséget, amit mi képviselünk. Az, hogy a saját kulturális ízlésük alapján aranyérmet adtak a borainkra, óriási visszaigazolás – hangsúlyozza Dr. Szűcs Róbert. – A kelet-ázsiai piac tetszhalott állapotból kezd éledezni. Az amerikai borok nehezebben jutnak be Kínába a vám miatt, a dél-koreai fogyasztók pedig most kezdik igazán megérteni, mit jelent a bor. Az országban az egy főre jutó éves borfogyasztás ugyan még csak 1,2 liter, de a növekedési ütem az elmúlt három évben meghaladta az évi százalékot. A bor lassan a koreai gasztronómiai kultúra részévé válik, az új generáció nyitott a nemzetközi stílusokra. Éppen ezért mi nem pillanatnyi üzletet keresünk, hanem hosszú távú pozíciót.

A koreai sikerhez hasonló eredményeket hozott idén a Gilbert & Gaillard International Challenge is, ahol a Jammertal két dupla aranyat és egy aranyérmet szerzett (Cassiopeia Cabernet Sauvignon 2019, Koh-I-Noor Merlot 2018, Koh-I-Noor 105.6 2018). Ezek a nemzetközi díjak és elismerések ugyanakkor nemcsak a Jammertal Borbirtokot erősítik, hanem Magyarországot is elhelyezik a nemzetközi borvilág térképén.
