A diákok sok helyen újra rácsodálkoztak a spontán beszélgetések örömére
Már látszanak az iskolai mobiltiltás előnyei
– A spontán kialakuló beszélgetések örömére újra rácsodálkozik sok tinédzser, akik azelőtt csak a telefonjukat nyomogatták a szünetekben. Most újra felfedezik, hogy vannak bizony más élmények is – állítja Uzsalyné Pécsi Rita. A neveléskutató szerint a szeptemberben bevezetett iskolai korlátozást az akkori kritikusok többsége is jól fogadta.Sokakat talán meglepett a kormány nyáron kihirdetett, majd szeptembertől életbe is lépő rendelkezése az okostelefonok iskolai korlátozásáról. De a korábban ezt szorgalmazó pedagógusok és szülők mellett a kételkedők többsége is hamar megbarátkozott az új helyzettel.
– Mára nagyon sokan belátták, hogy nem ok nélkül született meg ez az intézkedés. A szakmai-tudományos hangok nagyon erősek voltak már. Egyre többen beszéltek nyilvános fórumokon szakmailag alátámasztott érveléssel arról, hogy rengeteg ártalmas következménye van annak, ha az okostelefon, mint korlátlanul elérhető személyes képernyő ott lapul a gyerekeknél is – mondja a Magyar Demokratának Uzsalyné Pécsi Rita. A neveléskutató úgy látja, sokan eleve támogatták az intézkedést, mely szerint semmilyen internetkapcsolatra vagy kép- és hangrögzítésre alkalmas eszköz nem lehet a diákoknál iskolaidőben, de kezdik azok is érzékelni ennek a jó oldalát, akik esetleg a káros hatások nem ismeretéből fakadóan kritizálták az intézkedést.
– Sajnos még mindig nagy az információhiány, a diákok, de a szülők és a pedagógusok egy része sincs tisztában vele, hogy mivel „játszunk”. Ők ezért nyilván az előnyös oldalát féltették a korlátozás előtti időszaknak, mondván így a gyerekek, vagy éppen az iskolák „kimaradnak valamiből” – fogalmaz Uzsalyné Pécsi Rita, hozzátéve, hogy rengeteg jó visszajelzést hallott szeptember óta. – A spontán kialakuló beszélgetések örömére újra rácsodálkozik sok tinédzser, akik azelőtt csak a telefonjukat nyomogatták a szünetekben. Az udvaron sportolnak, mozognak, a kisebbek játékokat visznek be, olyat is hallottam, hogy akár a 15 perces szünet idejére kreatív foglalkozásokat találtak ki a pedagógusok. Sokan, akik már régebb óta éjjel-nappal okostelefonoztak, most újra felfedezik, hogy vannak bizony más élmények is – magyarázza a neveléskutató.
Szerinte az a kezdeti kritika is hamar elhalkult, hogy mit kezdenek az iskolában az eszközökkel, hova teszik, milyen módon zajlik a begyűjtés. – Amikor egyre többen megbarátkoznak egy új helyzettel, netán meg is értik a jelentőségét, akkor rögtön megtalálják a megoldást is, hogy hol tartsák az eszközöket és ki ennek az egésznek a felelőse – mondja a szakember, megjegyezve, hogy erre is sokféle megoldást találtak ki, igazán sehol nem okozott problémát a rendelet gyakorlati megvalósítása.
Uzsalyné Pécsi Rita megjegyzi, sok ország már évekkel korábban lépett az ügyben, és egyáltalán nem látszik, hogy megbánták volna, vagy visszaállítani készülnének a korlátozásmentes iskolai kütyühasználatot. Sőt sok helyen még erőteljesebb tiltásokon, korlátozásokon dolgoznak: Ausztráliában például 16 éves korig betiltották a közösségi médiaplatformok használatát.