A négyes metró építésének azonnali felfüggesztését kéri a fővárosi MDF-frakció. A főpolgármester-helyettes szerint nincs szükség sem erre, sem a finanszírozási terv átalakítására.

A fővárosi MDF álláspontja szerint haladéktalanul fel kell függeszteni a 4-es metró építését, mára ugyanis bizonytalanná vált a beruházás finanszírozása. Hock Zoltán az MDF fővárosi frakcióvezetője úgy látja: a jelenlegi számítások alapján optimális esetben is, vagyis ha megkapja Budapest a remélt uniós támogatást, még mindig körülbelül 160-180 milliárd forint hiányzik a csaknem 500 milliárdos projekt befejezéséhez. Hock Zoltán kijelentette: attól tartanak, hogy az építkezés pénzügyi válságba sodorhatja a fővárost.

– Mi azt gondoljuk, hogy a Fővárosi Közgyűlésnek erről érdemen kell kapnia tájékoztatást, és ezt követően egy nagyon súlyos, felelős döntést kell hoznia, hogy hogyan tovább. Befejezi ezzel a programmal, és akkor tudomásul veszi, hogy mi lesz ennek a következménye, B lehetőség, amennyiben van erre még bármilyen esély, korrigálni kell a beruházást – mondta az MDF-es politikus.

Hock ugyanakkor úgy vélte, a 4-es metró építkezés miatt elmaradhatnak más jelentős budapesti közlekedési beruházások. Szerinte ilyen például az északi hídnak a megépítése, ami Újpestet kötné össze Óbudával. Ilyen a déli hídnak a megépítése, amit törölni kell. Veszélybe kerül a Margithíd felújítása, az 1-es villamos meghosszabbítása, a HÉV-ek összekötése – sorolta az ellenzéki politikus.

A főváros gazdasági főpolgármester-helyettese úgy látja, lesz elég pénz a 4-es metró megépítésére. Ikvai-Szabó Imre szerint ugyanakkor az is nyilvánvaló, hogy nem kerülhetnek veszélybe a metróépítkezés miatt más fővárosi közlekedési projektek, azokra ugyanis az állam is a Budapest Szerződésben garanciát vállalt.

– Teljesen természetes, hogy fel tudunk lépni azzal az igénnyel, hiszen a főváros nettó befizetője a költségvetésnek. Tizedannyit kap vissza a személyi jövedelemadóból, mint amennyit befizet. Így elvárhatjuk ezeket a támogatásokat mind a kormányzat, mind pedig az Európai Unió részéről.

Ikvai-Szabó Imre arra is emlékeztetett, hogy körülbelül 1 hónapja átalakították a 4-es metró finanszírozási szerkezetét, és a lehető legkisebbre csökkentették a pénzügyi kockázatokat, így nincs szükség arra – tette hozzá -, hogy ismét átalakítsák ezeket a terveket.

(MR)