Megbénította az ország vasúti közlekedését a reggel hat órakor kezdődött, délig tartó általános sztrájk. A legforgalmasabb fővárosi főpályaudvarok üresek, se a Délibe, se a Keletibe, se a Nyugatiba nem érkeznek vonatok, és nem is indulnak onnan.

Bár a munkabeszüntetést szervező egyik vasutas-szakszervezet elnöke reggel fél hétkor még nem tudott sztrájktörőkről, a MÁV közleménye szerint több vidéki településen is felvették a munkát. Győr és Tatabánya mellett Kaposvár és Vásárosdombó között is jártak a vonatok reggel hat óra után.

Valószínűleg elindul néhány szerelvény a Duna-kanyarban is, miután a Vác-Szob-vonalon se sztrájkolnak a forgalomirányítók. A MÁV vonalain 12 óráig tart a munkabeszüntetés, amely 1300 járatot érint.

A GYSEV-dolgozói csak nyolc óráig sztrájkoltak, a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút saját járatai tehát már közlekednek, az átmenő forgalom viszont ott is szünetel délig.

A Volán-társaságok többsége pótbuszokat állított forgalomba, hogy ellensúlyozzák a vasúti sztrájkot. A Budapest vonzáskörzetében élők azonban busz helyett autóba ültek, jelentős a dugó a 4-es és a 2-es út bevezető szakaszain. Erre járnak be az emberek dolgozni – többek között – Vecsésről, Üllőről, illetve Vácról. Óriási a dugó az M3-as bevezető szakaszán is, miután sokan kocsival indultak munkába ma reggel.

A kormány megpróbálta elkerülni

A kormány az utolsó pillanatban megpróbálta elkerülni a sztrájkot. A közlekedési államtitkár tegnap kora délután bejelentette, egyelőre nem zárják be a 38 szárnyvonalat. Az időhúzásra azonban a sztrájkot meghirdető Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete és a Vasutasok Szakszervezete nemet mondott, a két érdekképviselet nem átmeneti, hanem végleges megoldást követel.

A sztrájkfenyegetés hatására meghátrált a kormány, nyárig egyetlen szárnyvonalon sem szünteti meg a személyszállítást a MÁV.

A vonalak többségét az önkormányzatok üzemeltetnék, de a december 9-től érvényes új menetrend számol azzal a tizenkét szárnyvonallal is, amelyre nem volt jelentkező. Ezeken a „piroskákkal” párhuzamosan azonban járnak majd buszok is, azzal a nem titkolt szándékkal, hogy az utasok az „elkövetkező néhány hónapban” megbarátkozzanak a volánnal és végül kiválthassák a vonatot. A minisztérium ajánlatát a szakszervezetek nem fogadták el, megtartják a sztrájkot.

A Vasutas Települések Szövetsége szerint is kérdéses, honnan lesz az önkormányzatoknak majd pénzük a szárnyvonalak üzemeltetésére. Vésztő polgármestere sajnálja, hogy eddig soha nem kaptak arra választ, hogy a korábbi vonalbezárásokkal mennyit takarított meg a kormány.

A szocialista képviselők tiltakozása is hozzájárult ahhoz, hogy visszavonulót fújt a liberális gazdasági tárca. A békési és szabolcsi honatyákon kívül Suchman Tamás is szembehelyezkedett a kormány álláspontjával és a leköszönő szabad demokrata tárcavezetővel. Azt mondja az a baj, hogy Kóka minisztériuma nem a megoldást kereste.

„Mindig ellene voltam a szárnyvonal megszüntetésnek, ma sem tudom elfogadni. Minden megoldás, amely a modernizációt jelenti – mondjuk egy új típusú működés – az számunkra is elfogadható, ennek részleteit azonban eddig a MÁV és a Közlekedési Minisztérium nem dolgozta ki.” – nyilatkozta a hírTV-nek Suchman Tamás, az MSZP országgyűlési képviselője.

Mivel a kormány ajánlatát nem fogadták el a szakszervezetek, szerdán egyetlen vonat sem közlekedik reggel hat órától délig. A vasutasok azt mondják, csak egy nappal a sztrájkot követően, csütörtök délután áll helyre teljesen a vasúti közlekedés.

(hírTV)