Fotó: MTI/Máthé Zoltán
A Zugligeti 1000-es (balról) és UV3 típusú villamos motorkocsik várnak az elszállításra a Közlekedési Múzeum Északi Járműjavítóban lévő telephelyén 2024. április 15-én
Hirdetés

A közleményben emlékeztettek arra, hogy a két muzeális jármű az elmúlt két évben került a múzeum gyűjteményébe a kormány által támogatott, kiemelt gyűjteményfejlesztési programnak köszönhetően, így biztosítva az ikonikus villamosok megőrzését az utókor számára.

A két villamos motorkocsi restaurálása hasonlóképpen és egy időben fog zajlani. Az „ezres” esetében az acélváz, az UV típusnál a vázszerkezet bontása és renoválása után kezdődik a kocsiszekrények külső burkolatának restaurálása és a villamosok tetőszerkezetének javítása. Ezt követi az utastér, majd a vezetőállások és az elektromos rendszer helyreállítása. A restaurálást követően a múzeum mindkét műtárgyat szoborjárműként kívánja bemutatni új állandó kiállításán.

Az 1000-es sorozatú villamos motorkocsik a Budapesti Közúti Vaspálya Társaság legnehezebb járművei voltak. Az ikonikus, teljesen magyar gyártású villamosokból a BKVT társaság megrendelésére 80 darab készült a Kistarcsai Gép- és Vasútfelszerelési Gyár, valamint a Ganz üzemeiben 1911 és 1912 között. Az 1930-as, 1940-es évek fővárosi közösségi közlekedésének egyik legjelentősebb járművei voltak, erős motorjaiknak köszönhetően Budapest legforgalmasabb villamosvonalain közlekedtek 73 éven keresztül – idézték fel a közleményben.

Mint írták, a megmentett jármű egykor a Budagyöngye és a Zugliget között közlekedő 58-as vonal bejáratott típusa volt. 1911 és 1912 között gyártották, eredetileg favázas villamosként tervezték és építették meg, majd 1958-ban „acélvázasították”. A villamosvonal működése 1977-ben befejeződött, az 1061-es pályaszámú járművet pedig 1984-ben leselejtezték.

Az UV típusú villamos első szerelvénye 1956-ban mutatkozott be a budapesti 2-es vonalon. 1956 és 1965 között négy sorozatban 375 darab készült belőle, ezzel a legnagyobb darabszámban gyártott magyar villamostípus lett. A múzeum gyűjteményébe tartozó 3414-es pályaszámú villamos motorkocsi az UV3-as szériába tartozik, 1960. május 2-án állt forgalomba Budapesten. A típust közel fél évszázad után, 2007-ben vezették ki a forgalomból. Dizájnjuk, formai kivitelezésük az 1950-es évek hangulatát idézi, kívül lekerekített robusztus formákkal, belül műbőr ülésekkel, dekoritlemezzel, paravánfalakkal, izzólámpákkal felszerelve – olvasható a közleményben.

Korábban írtuk