Fotó: Vermes Tibor/Demokrata
Hirdetés

Koppintás a fejre partvisnyéllel, töpörtyűkrémes kenyér és feszengés az anyák napi rendezvényeken – körülbelül ennyi emlékem maradt az óvodáskorból. Nem azért, mintha olyan rossz helyre jártam volna egy vidéki kisváros lakótelepének közepén a nyolcvanas években, hanem mert egyszerűen mások voltak a pedagógusi-szülői elvárások annak kapcsán, milyen fizikai és lelki környezetben kell eltöltenie egy kisgyereknek élete első néhány évét. Tegyük hozzá, a későbbiekre nézve talán legmeghatározóbb esztendőket, amikor még zsigerből képesek vagyunk arra, amit később már csak nagyon kemény munkával és rengeteg odafigyeléssel tudunk megvalósítani: szivacsként, észrevétlenül szívni magunkba mindent, amit a környezetünkben látunk, hallunk, megtapasztalunk. Ezért nagyon nem mindegy, milyen külső-belső közeg veszi körül a legkisebbeket, ami jó esetben még a családból hozott hátrányokat is valamelyest kiegyenlítheti. 

A jóllétnek, kiegyensúlyozott fejlődésnek pedig nem a direkt fejlesztés a kulcsa, hanem hogy a gyerek a körülötte lévő felnőttek szelíd terelgetése révén, de alapvetően saját tapasztalatai útján szerezze meg azokat az ismereteket, viselkedési mintákat és egészséges feladattudatot, amelyek a későbbiekben is a derűs, elégedett, a hagyományainkat tisztelő, ám mások szokásait is elfogadó élet alapjai lehetnek.

Fotó: Vermes Tibor/Demokrata

Kredenc, teknő, bödön

Az egri Benedek Elek Óvoda Bervavölgyi Tagóvodájában mindez nem ködös idealizmus, hanem tudatos és egyre szélesedő program, abszolút a gyakorlatban megvalósítva. A külvárosi Bervavölgyi lakótelep közelében, az erdő szélén található kétemeletes épület külsőre nem sokban különbözik az ország sok ezer másik óvodájától. Az emeletre felsétálva annál inkább meglepődünk: a folyosón nyoma sincs a megszokott öltözőszekrénysornak, van viszont helyette mászófalas csúszda, taktilis érzékelőpálya, plafontól lógó kötelek, „sarazó” kicsi edénykékkel, homokozók és zoknival éppen célba dobó gyerekek. Műanyag viszont egy darab sem – mintha egy erdei játszótéren lennénk, csupa fa és természetes anyag mindenütt.

Meglepetésünk az óriási, több mint ötven négyzetméteres csoportszobákban még inkább fokozódik; még a felületes szemlélő is rögtön kiszúrja a semleges formájú, már-már kórházi jellegű egyen-tárolószekrények és harsány, tarka bolti játékok hiányát. A meleg barna szín, az erdészház hangulat dominál mindenütt. A kizárólag fából vagy más természetes anyagból készült játékok, a rengeteg összegyűjtött termés, a gyurma és a festék faládákban várja az apró kezeket, a tízóraihoz egy régi kredencből varázsolódik elő a kenyér és a szalámi mellé a házi lekvár és a méz, a szemeteskuka egy óriási zománcos zsírosbödön, sőt még egy ősrégi mosóteknő is feltűnik – éppen ágynak használja valaki.

Korábban írtuk

A szobákban csupa zsongás és élet, mégis nagy a nyugalom. Az egyikben éppen gyümölcsöt készítenek elő a napi túrához, máshol magokat ültetnek, a palánták majd a kinti kiskertbe kerülnek, vagy az óvó nénivel közösen építik a kukoricacsutka házat a fázós kismadárnak. Itt nincsenek szigorúan vett órától óráig tartó foglalkozások, inkább párhuzamos tevékenységek zajlanak, a gyerekek akár pillanatnyi érdeklődéseit, kérdéseit figyelve, az óvónők és a velük teljesen egyenrangú dadusok kreatív ötletei által megtámogatva. A Gomba csoportban például a népzenész-színész szakmát az óvodapedagógusira cserélő, fiatal Gyuri „bácsi” fújja a kecskedudát, és a Hej, Dunáról fúj a szél dallamára elindul a körtánc. Egy kisfiú a szőnyeg szélén, szinte megbabonázva lépked egymagában, ő néhány hete még közel menni is alig mert a többiekhez, zárkózottsága azonban napról napra oldódik. Köszönhetően annak is, hogy nem piszkálják, nem erőltetik, hagyják, hogy akár csak a többiek, ő is hadd haladjon a saját tempójában.

Fotó: Vermes Tibor/Demokrata
Gál Judit: Újra felfedeztem magamnak Rousseau-t

Vissza a természetbe!

– A Bervavölgyi óvodában, ahogyan egyébként a más profilú négy másik intézményünkben sem fordulhat elő, hogy a gyerekek hátrakötött kézzel, a felnőttek által kényszerítve vegyenek részt a közös tevékenységekben – mondja Gál Judit, az öt tagóvodából álló Benedek Elek Óvoda vezetője, az Eszterházy Károly Egyetem Tanító- és Óvóképző Intézetének mesteroktatója. A több mint negyven éve a szakmáját szenvedélyesen űző óvodapedagógus ötlete alapján jött létre a Bervavölgyi óvodának az egész országban egyedülálló profilja. Lényege a rousseau-i elvek gyakorlatban való és persze a XXI. század elvárásaihoz is némileg igazított megvalósítása.

– A történet egészen odáig nyúlik vissza, amikor az ezredforduló után összevonták az óvodákat Egerben, és létrejöttek az egyes körzetek, így a miénk is, a felsővárosi. Ennek egyik tagja az 1952-ben épült Bervavölgyi óvoda. Szerencsés fekvése, hogy gyalog tíz percre van innen az erdő és a patakpart, és az erre épített természetelvű, környezeti nevelésre alapozott programja révén 2017-ben, a városban eddig egyedüliként megkapta az örökös Zöld óvoda címet. Így amikor a kollégák arra kértek, találjak ki valamit, ami még egyedibbé teheti az intézményt, nem volt kérdés, hogy ezt a zöld szemléletet kell tovább fejlesztenünk. Én akkor már régóta felfedeztem, vagy inkább újra felfedeztem magamnak Rousseau-t és azt, hogy az ő kétszázötven évvel ezelőtt a nevelésről megszületett gondolatai ma is mennyire nagyszerűek, sőt korszerűek. Így 2017-ben itt, a Bervavölgyben elindítottuk ezt az úgynevezett Rousseau-i természetelvű óvodai nevelést – magyarázza Gál Judit. 

A módszer lényege, hogy csupán a francia filozófus mondatait, gondolatait idézve állították össze a programjukat és a hozzá kapcsolódó dokumentációkat, meghatározva célt, a jövőképet és hogy ezek megvalósításához milyen típusú pedagógusokra van szükségük a mindennapokban.

– Rousseau-tól sajnos mindenki csak a „Vissza a természetbe!” gondolatot ismeri, de azt már kevesen tudják, hogy ő ilyenkor nemcsak a kinti, megfogható természetre gondolt, hanem a gyerek belső világára is: olyan pedagógiát kövess, ami a gyerek természetéhez közelít. Mert ha fel tudod kelteni az érdeklődését valami iránt, akkor abban a témakörben szívesen tevékenykedik majd, és ahogyan a mi példánk is bizonyítani látszik, bár a tudományos kontrollvizsgálatok még hiányoznak, észrevétlenül megtanul a számolástól a testfogalmakig mindent, ami a „mumus” iskolába kell. Ebben a korban ugyanis a képességfejlesztés a legfontosabb, a lexikális tudást később is meg lehet szerezni, ami ráadásul megfelelően megalapozva mélyebb is lesz – mondja a szakember. 

Természetesen ahány gyerek és család, annyiféle, nem lehet mindegyikhez ugyanúgy közelíteni, ezért van például angolos, németes és Waldorf-rendszerű tagóvodája is az egri felsővárosi körzetnek. És bár a módszerek mindenhol különböznek, egyvalami közös: a gyerekek számára, legyen szó akár a nyelvtanulásról, akár a saját maga és a környezete megismeréséről, a saját tapasztalat a legfontosabb, erre tudnak a leginkább építkezni.

Fotó: Vermes Tibor/Demokrata

Bogárszálló is van

A természetet középpontba állító nevelés ezért nem az, hogy szép tájképeket és aranyos állatkákat mutogat az ember laptopról. A gyereknek a saját bőrén kell éreznie, milyen, amikor mezítláb futkos a réten, süti a bőrét a nap, esik rá az eső, zümmög körülötte a bogár, sárgöröngyök tapadnak a kezére. De a saláta is azért készül közösen, hogy már a legkisebbek is megtapasztalják, az alma vagy a répa keményebb, a banán könnyedén felvágható, ám ha kés van a kezünkben, mindkettővel okosan kell bánni.

– Szenzációs látni, hogy már a háromévesek is milyen lelkesen próbálkoznak a puhább gyümölcsök vágásával, a nagyobbak a keményebb zöldségek szeletelésével, ami sokszor az útravalójuk lesz a terepen. Erre és a másnapi tarisznyába való zsömlécskék gömbölyítésére az idősebbek tanítgatják az új kicsiket. Nálunk ugyanis nem csupán a természetközeli nevelés a lényeg, hanem az is, hogy egymásnak mindig segítő kezet nyújtsanak, ezért is vannak vegyes életkorú csoportjaink – csatlakozik kolléganője szavaihoz Krinszkiné Dulai Judit, a Bervavölgyi tag­óvoda vezetője, aki szintén csaknem huszonöt éve van a pályán, egész pontosan ebben az óvodában. 

Vezetőként különösen nagy örömmel fogadta Gál Judit ötletét a zöldprogramjukhoz is szervesen illeszkedő Rousseau-i természetelvű nevelés elindításáról.

– Mára a pedagógusaink is megszokták, hogy az időjárástól függetlenül viszonylag kevés időt töltünk a négy fal között, alapvetően minden a természetben történik. Ha például a kolléga mesélni akar, természetes, hogy kint a réten, az erdőben, a patak mellett, az árokparton teszi. Ennek a módját persze meg kellett tanulni. Először mindenki vitte magával a könyveket és a bábokat, de hamar rájöttünk, hogy erre semmi szükség: a természetben mindenből mese lehet, egy vaddisznólábnyomból, a fa susogásából, egy göcsörtös-szúrós ág vagy a közösen megépített, életre kelt hóember történetéből. A természet ráadásul mindig más arcát mutatja, ellentétben a csilivili kész játékokkal berendezett statikus környezettel, ahol a gyerek hamar unatkozni kezd. A „macskásban” Bagirával, a gesztenyefás „tündérkertben”, a kukoricás szántón, a Tárkányi tó mellett viszont állandóan akad valamilyen új felfedezni- és összeszednivaló. Tavaly például a közeli kukoricásból kis kocsival lehúztuk az aratás után direkt nekünk meghagyott, óriási szárakat és az udvarunkon kis kunyhót és bogárszállót építtettünk belőle – említ egy jellemző példát Krinszkiné Dulai Judit az itteni, soha el nem fogyó kreativitásról.

Mindez példa lehet más, főleg azon vidéki intézmények számára, ahol hasonlóak a körülmények, azaz gyalog is hamar megközelíthető legalább egy nagyobb darab fás-bokros terület. Az egriek ezért tárt karokkal várják a különleges program iránt érdeklődőket. Annál is inkább, mert az abban foglaltak nemcsak a gyerek kiteljesedését segítik, hanem a magyar természeti-társadalmi környezet és benne saját hagyományaink, zenénk kifejezett megismerését is szolgálják. Aki pedig már élete első néhány évében nagyítóval a zsebében járkál, miközben nagyon is tisztában van a betartandó szabályokkal, azaz nem tépi le a virágot, nem dobja el a szemetet, nem ijeszti el felesleges ordítozással az állatokat, annak talán később is magától értetődőbb lesz a teremtett világ észszerűségeken alapuló védelme, tisztelete – nemcsak az erdőben, de az emberi kapcsolataiban is.

„Tegyétek növendéketeket figyelmessé a természet jelenségei iránt, s akkor csakhamar kíváncsivá fogjátok tenni! Mialatt azonban tápláljátok kíváncsiságát, soha ne siessetek kielégíteni! Adjátok keze ügyébe a kérdéseket, és hagyjátok, hadd oldja meg ő maga! Ne azért tegyen szert tudásra, mert ti megmondtátok neki, hanem azért, mert magától megértette: ne tanulja a tudományt, hanem találja fel. Ha csak egyszer is tekintéllyel helyettesítitek a gondolatot elméjében, nem fog többé gondolkodni, mások véleményének játékszerévé válik mindörökre.”

(Jean-Jacques Rousseau: Emil, avagy a nevelésről, 1762)