Az Ikarus és a kínai Yutong közös pályázata nyerte el a Budapestre tervezett 160 darab akkumulátoros, önjárásra is alkalmas trolibusz szállítására kiírt közbeszerzést – számolt be róla a Magyarbusz.Info. A győztes ajánlatot az Electrobus Europe Zrt., vagyis a magyar-kínai konzorcium nyújtotta be.

Hirdetés

Ez már a második alkalom, hogy a Yutong sikerrel szerepel európai trolibeszerzési eljáráson: korábban Bukarestben is nyertes lett az Anadolu Automobil Rom vállalattal közösen, ahol 22 darab szóló jármű szállítására kaptak megbízást.

A budapesti tender zárószakaszában négy induló versenyzett, de végül csak három maradt állva: az Electrobus–Yutong együttműködés, a Solaris, valamint a Bozankaya–Medcom konzorcium. A Skoda önálló indulóként visszavonta ajánlatát, így a végső körből kimaradt.

A benyújtott három ajánlat közül a Solarisé formai szempontból ugyan megfelelt, de a részletes alkalmassági vizsgálat és a kizáró okok értékelése elmaradt, így az ő pályázatuk végül nem vehetett részt a döntő elbírálásban. A végső döntés tehát az Electrobus–Yutong és a Bozankaya között született meg.

A nyertes ajánlatot a magyar–kínai konzorcium tette, mivel ár-érték arányban ez bizonyult a legkedvezőbbnek. Az egyes járműtípusokra vonatkozó ajánlati árak a következőképp alakultak:

szóló trolibusz: nettó 451 500 euró / darab,

csuklós trolibusz: nettó 649 500 euró / darab,

pótalkatrészek: 402 000 euró,

karbantartási és javítási szolgáltatások: 65 000 euró,

személyzetképzés: 40 000 euró.

A járművekhez 36 hónapos kiterjesztett garancia is társul, valamint a kötelező 15 kilométeres önjárási hatótáv helyett a vállalat 25 kilométeres maximális hatóteljesítményt ígért.

A Magyarbusz.Info értékelése szerint az Ikarus–Yutong ajánlata több szempontból is előnyös: az egységes rendszerarchitektúra, a jobb alkatrész-kompatibilitás és az alacsonyabb fenntartási költségek mind a konstrukció javára íródtak. Ugyanakkor hátrányt jelenthet, hogy az akkumulátor az energiaellátásban folyamatosan részt vesz, még akkor is, ha a jármű felsővezeték alatt halad. Ez a működésmód hosszabb távon csökkentheti az akkumulátor élettartamát és megbízhatóságát.

A közbeszerzés végleges eredménye a szeptember 5-ig érvényben lévő szerződéskötési moratórium lejártát követően léphet életbe.

Emellett egy másik figyelemre méltó fejlemény is kapcsolódik az Ikarus nevéhez: húsz év kihagyás után ismét megjelenik Görögországban. Ősszel két darab tisztán elektromos Ikarus 80e V4 midibusz kerül Marousiba, amely újabb mérföldkő lehet a gyártó nemzetközi jelenlétében.