A változás értelmében az EU határain kívülről érkező összes termék után általános forgalmi adót kell fizetni, amit a vám elé állítás előz meg. Az automatikus vámkezeléshez a posta informatikai szoftvert fejlesztett, az új szabályozásnak megfelelően átalakította a nemzetközi küldeményekre vonatkozó küldeménykezelést, továbbá bővítette a logisztikai kapacitásait is. A fejlesztések 2,7 milliárd forintba kerültek, a posta a többletfeladatok ellátására mintegy 200 új dolgozót alkalmaz.

Hirdetés

Az új díjrendszer a termékek értékével arányosan, sávosan határozza meg a fizetendő vámkezelési díjakat. Tíz eurós termékérték alatt online fizetés esetén 399 forint, 10 és 22 euró között 499 forint a vám elé állítás díja. Amennyiben nem online, hanem utánvéttel, vagyis kézbesítéskor fizet a címzett, a díj 799 forint, illetve 899 forint lesz – tették hozzá.

Hangsúlyozták, hogy az unión kívülről érkező küldemények esetén minden eddiginél fontosabb lesz a pontos címadatok mellett az elektronikus elérhetőségek megadása is, mert ezek birtokában automatikusan elvégzik a vámeljárást, és fizetést követően a szabályok szerint kézbesítik a küldeményt. Az új informatikai rendszer működését a posta folyamatosan felügyeli.

A vállalat korábbi közleménye szerint az áfamentesség megszűnése miatt a vámeljárások száma előzetes becslések szerint 70-80-szorosára is nőhet.

Korábban írtuk

A Magyar Posta 2021. júniusi, 18-65 év közötti felnőtt lakosság körében végzett reprezentatív felmérése szerint a megkérdezettek nagyjából 38 százaléka rendelt az elmúlt egy évben Európai Unión kívüli webshopból terméket. Az Unión kívülről rendelők 71 százaléka számára újdonság lesz a vámeljárás, mivel eddig értékhatár alatt vásároltak – írták.

A kutatásból kiderült az is, hogy az egyharmaduk már tudatosan rendelt az elmúlt két hónapban Unión kívülről, azaz figyelembe vették a jogszabályi változásokat. Az érintettek nagy része, mintegy 63 százaléka értesült arról, hogy július elsejétől megszűnik a 22 euró alatti termékek áfamentessége.