Minimum három botrány, egy kulcsfigura és egy felújítás
Minimum három botrány, egy felújítás és egy kulcsfigura körüli történések borzolják a fővárosi közéletet – olvasható a Mandiner elemzésében, amelyben felidézik: három esztendeje, 2021. február 2-án írták alá a szerződést, így elkezdődhetett a Széchenyi lánchíd felújítása. Bár a munkálatokat befejezték, és a híd 2023. augusztus 4-én megnyílt a gyalogosok előtt, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) kapcsolódó közbeszerzési eljárását elnyerő A-Híd Zrt. és a rekonstrukció ismét a figyelem középpontjába került.Már a Karácsony Gergely-féle vezetés által kiírt új tendert megelőzően megjelentek éles kritikák. Ezek egyike a projekt összköltségére vonatkozott. A felújításra vonatkozó közbeszerzést ugyan másodjára is az A-Híd nyerte el, Tarlós István főpolgármesterségekor egy kedvezőbb ajánlata győzött. A baloldali városvezetés idején beadott ajánlatban már 5 milliárd forinttal drágábban vállalta el a Lánchíd rekonstrukcióját.
És a 23 százalékos áremelkedésen kívül is voltak fontos változások: a Tarlós alatt lezárt tenderhez képest majdnem a hatvanszorosára, 4,2 milliárd forintra emelték a kivitelezőnek járó előleget, a céget terhelő kötbért viszont megfelezték, így lett bruttó 21,8 milliárdból 26,75 milliárd forint.
Ennek nyomán a Jobbik-Konzervatívok főpolgármester-jelöltje, Brenner Koloman korrupciógyanút emlegetve azt javasolta minapi sajtótájékoztatóján: a főváros állítson fel vizsgálóbizottságot, amely tisztázhatná a drágulás okát.
Érdemes megjegyezni, írják, hogy a Tarlós-féle városvezetés nem csupán a híd felújításával kalkulált, hanem a Széchenyi István téri aluljáró és a Váralagút felújításával is, amire plusz 13,5 milliárd forintot szántak volna, ezek viszont nem kellettek Karácsonyéknak, és a Fővárosi Önkormányzat úgy nyilváníttatta eredménytelennek az első közbeszerzési eljárást, hogy a BKK az ellenkezőjét javasolta.
Emlékeztetnek: a másfél évnyi késlekedés miatt szintén kritikával illették a városvezetést, nem beszélve a megváltoztatott forgalmi rendről, az autómentesítésről, erről a főpolgármester egy személyben döntött egy manipulatív felmérésre hivatkozva, amit Budapesti lakógyűlésnek neveztek el.
Felidézik, hogy 2021 őszén robbant ki a Városháza-ügy, miután egy álarcos alak több üzleti megbeszélés felvételét nyilvánosságra hozta. A tízórányi hanganyagban szó esett a Széchenyi lánchíd rekonstrukciójáról.
Az év nyarán
az ügy kulcsfigurája, illetve beszélgetőtársa lehetséges baloldali pénzforrásokról ejtett szót.
Az üzletember, akit sokan csak Bajnai Gordon régi harcostársaként emlegetnek, úgy fogalmazott: „El vannak foglalva ezzel: Lánchíd meg Blaha Lujza tér meg ezek körüli fosztogatással meg osztogatással satöbbi, satöbbi.”
A beszélgetőpartner visszakérdezett: „Ebből ki lehet venni pénzt?”
Az üzletember így reagált:
„Hát, ötmilliárddal megdrágult, és kisebb a tartalma. Ugyanez a Blaha Lujza tér, egyharmaddal megdrágult, és kisebb a tartalma.”
Az ügy kulcsfigurája később megkérdezte, kik intézik mindezt, mire a Bajnai-kör egykori embere megnevezte az egyik főpolgármester-helyettest, a szocialista Tüttő Katát – aki nem mellesleg kinevezése után alig két héttel az A-Híd rendezvényén tűnt fel –, és hozzátette, hogy „ez a bagázs egész nap szorgalmasan dolgozik ezeken”.
A további hajmeresztő részletekről IDE KATTINTVA a Mandiner honlapján olvashatnak.