Nem kell mindenáron az uniós forrás
Békés viszonyokra kell készülni, eszerint kell kialakítani a költségvetést – véli az Állami Számvevőszék elnöke. Domokos László a Mediaworks Hírcentrumának adott interjúban úgy fogalmazott: az államnak nyugodt viszonyokat kell garantálnia, de tartalékokat kell képeznie olajból, gázból, élelemből és persze pénzből. Az elnök szerint ugyanakkor nincs szükség mindenáron az uniós forrásokra, a Brüsszeltől érkező pénzekért nem szabad szuverenitásunknak a csatlakozási szerződésen túli részét feladni. A számvevőszék vezetője tovább csökkentené a személyi jövedelemadót, de bizonyos gazdasági szereplőkre új vagy megemelt forgalmi típusú adót vetne ki.Interjút adott Domokos László, az Állami Számvevőszék elnöke a Mediaworks Hírcentrumának. A legfontosabb gondolatok:
- A korrupció emlegetése a nyomásgyakorlás, a befolyásszerzés egyik politikai és gazdasági eszköze. A visszaélések hangoztatását mintha egyesek arra szeretnék felhasználni, hogy kiterjesszék befolyásukat egy adott területre, csoportra, netán egy egész államra.
- Magyarország az EU pénzügyi hozzájárulása nélkül is túllépett a koronavírus okozta válságon, ehhez pluszpénz már nem kell, ez megtörtént. A helyreállítási alap forrásáért nem szabad önrendelkezésünk megállapodáson túli legkisebb morzsáját sem feladni.
- Plusz közterhet szedhetne a közkassza például az importenergiát felhasználó iparágaktól, vállalkozásoktól.
- Az államnak azt kell rögzítenie, hogy csakis a békében érdekelt, kizárólag abban hisz és azért cselekedni is kész. Csupán ilyen módon tartható meg a befektetők bizalma és a társadalom nyugalma. Ha utóbbi kettő közül bármelyik elvész, elkerülhetetlen a gazdasági visszaesés, a recesszió.
- Jó, ha mindenki rögzíti magában, hogy Magyarország most éli az egyik legnagyobb fejlődést hozó időszakát. Tavaly kiemelkedő gazdasági növekedés volt idehaza, s az idei év is kedvezően alakul. Nincs ok visszaeséstől tartani, azzal riogatni pedig igen káros.
- Állami tartalékokat kell képezni olajból, gázból, élelmiszerből. S persze anyagiakból. Érdemes például csökkenteni az állami beruházások nagyságát azokban az iparágakban, ahol a résztvevőket a piac is bőven ellátja megrendeléssel. Ilyen leginkább az építőipar.
- Nem maradhat abba a személyi jövedelemadó (szja) mérséklése. Például úgy, hogy célzott kedvezményt kapnak azok, akik továbbképzik magukat, azaz újabb minősített diplomát, képesítést szereznek.
– Az országgyűlési választás kampányában különösen sokat hallhatta a közvélemény a korrupció kifejezést, egyesek egyenesen az elmúlt évezred legkorruptabb kormányzatáról – s ezzel nyilván államigazgatásáról – beszéltek. Az Állami Számvevőszék (ÁSZ) az utóbbi években sok időt szánt annak felmérésére, hogy mekkora a korrupciós kockázat a közszféra különféle szereplőinél. Mit mutatnak az ÁSZ ellenőrzései?
– Azok, akik korrupciót kiáltanak, nem véletlenül teszik ezt, de térjünk ki előbb vizsgálati számainkra. Magyarországon nagyjából 25 ezer szervezet használ fel, költ el a működése során közpénzt. Közülük csak tavaly több mint tízezret ellenőriztünk, vagyis az ÁSZ két-három évente minden közpénzből élő intézmény, hivatal, társaság működését át tudja tekinteni. Zárójelben jegyzem meg: egy év alatt tízezer szervezet átvizsgálása hatalmas teljesítmény, 2010-ben például csupán 550-et tudtak felkeresni az akkori számvevők. Sőt, korábban voltak olyan közvagyont használó és állami, önkormányzati pénzből működő szervezetek is, amelyeknél tíz-húsz évig egyáltalán nem járt ellenőr.
Ahol pedig nincs ellenőrzés, jól tudjuk, ott idővel komoly gondok akadhatnak a szabálykövetéssel. Az utóbbi években digitalizáltuk az ÁSZ működését, átalakítottuk módszereinket, így ma már idehaza nincs ellenőrzés nélküli közpénzköltés. S immár valóban vizsgáljuk azt is, hogy a közpénzből működő szervezetek vezetői meghozzák-e a szükséges lépéseket a korrupciós kockázatok csökkentéséért.
– A kockázatok mérséklése vagy – ahogy szaknyelven mondják – az integritás alapvető követelményeinek a kialakítása egyúttal azt is jelenti, hogy visszaszorul a korrupció?
– Lássunk néhány megoldást, ami érthetővé teszi az ÁSZ törekvéseit. A legjobb példa a gyorshajtás: a traffipax lefotózza a megengedettnél gyorsabban hajtó autót, a rendőrség nem kérdez senkitől semmit, a felelősség objektív, a csekk postán, személyes kapcsolatfelvétel nélkül megérkezik a jármű üzemben tartójához.
Korrupció kizárva. Akárcsak minden olyan esetben, amikor az ügyintéző csupán digitális csatornákon, esetleg elektronikus levélben vagy telefonon kereshető meg.
Utóbbi persze nem népszerű dolog, sokan szeretik személyesen megbeszélni a tennivalókat. A visszaélések megakadályozásának persze megannyi módja van, mégis, a digitalizáció ebben az esetben kulcsfontosságú. Ha írásban egyeztetnek a felek, úgy minden reakciónak nyoma van. Hozzáteszem: az ÁSZ nem csak ellenőriz, támogatja is azokat az intézményeket, ahol erre szükség van. Véleményem szerint ez is hozzájárult ahhoz, hogy a közszféra szereplői egyre többet tesznek a visszaélések veszélyei ellen.
Az államigazgatásban folyamatosan csökken a korrupció kockázata.
A teljes cikk IDE kattintva érhető el.