„Nem készül el soha”
Karácsony Gergely tavaly decemberben nagyon elszántnak tűnt: az ATV Egyenes beszéd című műsorában azt mondta, ha törik, ha szakad, meg tudják és meg is fogják csinálni a Lánchidat. Ám öt hónapja nem történt semmi azon kívül, hogy a költségek ötmilliárd forinttal megnövekedtek.Olyan ez, mint annak idején a négyes metró: Demszky Gábor minden választáskor megígérte, de soha nem lett kész, miközben a költségei az egekbe szöktek. Végül Tarlóséknak kellett befejezni. Karácsony Gergely azonban még SZDSZ-es elődjén is túltesz, Demszky ugyanis Karácsonnyal ellentétben nem akart miniszterelnök lenni. Budapest főpolgármesterét másfél év után új ambíció fűti: kizárólag a saját miniszterelnök-jelöltségével van elfoglalva. Nincs ideje olyan számára felesleges dolgokkal bíbelődni, mint a híd, amellyel már amúgy is nagyon meggyűlt a baja. Nyíltan bevallani nem meri, ezért olyan hangzatos ígéreteket posztol, amiket maga sem hisz el:
„Az ország, a város kincsét féltve őrizni kötelesség. Az örökségre, amit nagy elődök hagytak ránk, vigyázni muszáj, hogy mi is méltó módon tudjuk átadni az utánunk jövőnek. A nemzeti örökségünk védelme a jól megszokott kicsinyes piszkálódások elhessegetésével együtt a városvezetés elodázhatatlan feladatává teszi a Lánchíd felújítását. Mi megtesszük, amit már korábban kellett volna másoknak.”
A cinizmusnak nincs határa. Nem fér hozzá kétség, hogy a Lánchíd felújítása már befejeződött volna, ha Tarlós István marad a főpolgármester. Ám a lendületes, hozzáértő és jövőbe látó városépítés korszaka 2019 őszén egy csapásra véget ért. Karácsony Gergely városvezetésével kezdetét vette egy olyan dilettáns korszak, ami a Demszky-éra tehetetlenségét is felülmúlja: az embernek az az érzése, mintha a főpolgármester szántszándékkal játszana a budapestiek idegeivel.
A nagykörúti bicikliút volt az első példa. Az autósoknak csak egyetlen sáv maradt a körúton, másfél éve araszolnak a dugóban. Értelmetlen, káros intézkedés, ráadásul megmagyarázhatatlan: a dugóban pöfögő autók miatt nem környezetbarát, nem is gazdaságos, de még csak nem is saját ötlet! Egy Facebookon terjedő videó bizonyítja, hogy Karácsony biciklisávja a forgalmas Nagykörúton Berlinből importált agyrém: a német főváros vörös–zöld vezetésű szenátusának is azon járt az esze, hogy mivel lehet még inkább felbosszantani az autósokat. Berlin egyik forgalmas főútvonalán egy már meglévő bicikliút mellé közvetlenül egy másodikat is felfestettek. Az addig kétsávos autóforgalom így egyetlen sávra szűkült, miközben a két biciklisáv pang az ürességtől. Egyetlen kerékpáros sem használja, egyedül arra jó, hogy az autók hosszan álljanak a dugóban. A hab a tortán, hogy a lámpákat úgy állították be, hogy a megengedett óránkénti 50 kilométeres sebességgel hajtva minden kereszteződésnél pirost találjanak. Akárcsak Budapesten, a Bajcsy-Zsilinszky úton.
De a Lánchíd felújítása még ezen is túltesz. Másfél év alatt a munka ötmilliárd forinttal megdrágult anélkül, hogy egyetlen kapavágás történt volna. A közbeszerzési eljárás nyertese, az A–Híd Zrt. a saját, 2019-ben adott ajánlatánál most ötmilliárd forinttal drágábban végzi el ugyanazt a munkát Karácsony Gergely irányítása alatt.
„Indokolatlan túlárazás, ami mögött korrupció húzódhat meg. Ezt a forgatókönyvet erősíti a szokatlanul magas, azonnal megfizetendő előleg is, ami véletlenül pont megegyezik a drágulás mértékével” – értékelte a szokatlan fordulatot Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár a Demokratának.
Azóta sem derült ki, hogy miért kerül ugyanaz a munka ötmilliárddal többe Karácsony Gergelynek, mint Tarlós Istvánnak, és miért nem lehetett a Tarlós-féle ajánlatot elfogadni. Az előző tendert Karácsonyék nyilvánították eredménytelennek, még tavaly januárban. Az új közbeszerzést csak tavaly tavasszal írták ki, amelynek nyertese ugyanaz a cég lett. Maradt minden a régiben, csak az ár változott – fölfelé. A munka mégsem halad. Már annak is négy hónapja, hogy Karácsony hírül adta a Facebookon, hogy februárban kezdődhet a felújítás. „Az ütemterv szerint a munkálatok 2021. február végén kezdődnek, és 2023 őszére fejeződnek be.”
Újabb hetek teltek el, mire a Budapesti Közlekedési Központ hivatalosan bejelentette, hogy a Lánchíd felújítása március 17-én elkezdődik. A közbeszerzési eljáráson nyertes kivitelező azonban valami miatt csak április 16-án vette át a munkaterületet. Újabb két teljes hónap csúszás. A pesti oldalon lezárták a gyalogos-aluljárót, a budait június közepéig nyitva hagyják. A közúti forgalom nem szűnt meg, az autók és a buszok továbbra is közlekednek a hídon. Lényegében véve a mobil vécék kihelyezésén túl nem történt semmi.
Már májust írtunk, amikor megjött a jó hír: „Látványos szakaszához ért a Lánchíd-felújítás előkészítése. Megérkezett a munkaterületre az a szerkezet, amely négy cölöpöt fúr le a földbe” – közölte a Budapesti Közlekedési Központ. Közleményük szerint az építkezés kiszolgálására a pesti és a budai oldalon is egy-egy toronydarut használ majd a kivitelező. Az előzetes felmérések szerint ahhoz, hogy a talaj elbírja a toronydaruk okozta terhelést, előbb cölöpözni kell. De csak az egyik oldalon. A másikon még ráér…
Nem sokkal később kihalásztak a Dunából három rozsdás rollert. Óriási teljesítmény. Idáig jutottunk 2021 júniusára, miközben Budapest főpolgármestere divatbemutatót tart. „Hogy tetszik az új ingem? A feleségem turkálta. Szerintetek hordhat ilyet egy főpolgármester, miniszterelnök-jelölt?” – ez a roppant sajátos kérdés foglalkoztatja Karácsonyt, amint karba tett kézzel vigyorog a Facebookra feltöltött képen az amúgy meglehetősen ronda, ízléstelen ingében.
Telik az idő. A Lánchidat már több mint 70 napja lezárták a gyalogosforgalom elől, de érdemi munka továbbra sem folyik.
– Nem készül el soha – mondja rezignáltan a felújításon dolgozó munkás a Ripost.hu által forgatott videóban. Csak elvétve tűnik fel a hídon egy-egy céltalanul lődörgő szaki, valamilyen fémdarabokkal telerakott talicskát tologatva. Szemmel láthatóan és bevallottan sincs, aki irányítaná a munkát.
– A főnökök is szanaszét vannak – mondja egy másik ember a felvételen.
„A teljes lezárás, ami várhatóan a nyáron esedékes, okozhat kényelmetlenséget a közlekedésben, a budapestiek türelmét és megértését fogjuk kérni annak érdekében, hogy a város 150. születésnapján, 2023-ban méltó ajándékot kaphasson Budapest” – olvasható a főpolgármester egyik Facebook-bejegyzésében. Az embernek déjá vu érzése támad. Ez épp úgy hangzik, mint a létező szocializmusban: „Elvtársak, most még el kell viselnünk némi kényelmetlenséget, de a következő ötéves tervben már minden sokkal jobb lesz…”
Addig is egy dolgozik, három nézi. Időközben a szocializmusból kapitalizmus lett, vagyis a pénz megvan. Akkor meg minek kapkodni?