Nevelés Isten és az emberek szeretetére
Gyakran tanúi lehetünk, ahogyan a nyugati világban a szabadságra hivatkozva üldözik a keresztény szimbólumokat, a hívő embereket pedig támadások érik a politika, a főáramú média, de akár a radikális iszlamisták részéről is. Eközben Magyarországon reneszánszukat élik az egyházi iskolák, és minden korábbi várakozást felülmúl, milyen sok gyermek jelentkezik hitoktatásra. Ternyák Csaba egri érsekkel arról beszélgettünk, milyen út vezetett idáig.– A rendszerváltozás óta eltelt harminc évben gyakran éles viták kísérték az egyházi, közöttük a katolikus iskolák működését. A politikai csatározások ellenére egyre több család választ ilyen intézményt gyermekének. Miként alakult a katolikus egyház által működtetett iskolák száma?
– Jelentősen, közel kétszeresére nőtt a számuk az elmúlt időszakban. Ma 43 katolikus intézmény összesen 347 önálló iskolát tart fenn. Ha a tagintézményeket külön vesszük, akkor a számuk: 752. Ebből 196 óvoda, 265 általános iskola, 105 gimnázium, 76 különböző kategóriába tartozó szakképző intézmény, 44 kollégium és 66 egyéb nevelési-oktatási intézmény. A felsőoktatás vonatkozásában pedig 3 egyetemet és 10 főiskolát tartunk számon. A rendszerváltáskor az egyházi iskolák indítására mindenekelőtt a tulajdonjogi viszonyok függvényében tekintettek, ennek megfelelően az első megoldások és kihívások is főképpen jogi természetűek voltak. Az államosított egyházi ingatlanok visszaadásának a folyamata 2010 környékén zárult le, ezzel párhuzamosan az egyházi iskolák alapításának a lendülete is alábbhagyott, miközben megnőtt a presztízsük a társadalomban, és számos olyan településen is jelentkezett irántuk igény, ahol korábban ilyen nem volt. Ezért ettől kezdve szétvált a tulajdonjog és az egyházi iskola alapításának a kérdése. Megnyílt a lehetősége annak, hogy a korábban az intézmények mögött álló önkormányzatok iskoláikat egyházi fenntartásba adják a tulajdonjog megtartásával. Ezt az igényt hivatott visszaszorítani az az állami szabályozás, amely az erre vállalkozó önkormányzatokat éveken át további pénzügyi szerepvállalásra kötelezte akkor is, ha iskolájukat időközben egyházi fenntartásba adták. A 2010-ben megválasztott Országgyűlés – felismerve a társadalomban elégedetlenséget kiváltó szabályozás tarthatatlanságát – átvágta a gordiuszi csomót azzal, hogy még mielőtt megválasztotta volna az új kormányt, rendelkezett az önkormányzatok ilyen irányú felszabadításáról: ettől kezdve minden pénzügyi hátrány nélkül adhatták át intézményeiket.
– Ez azt jelenti, hogy 2010 mérföldkő volt az egyházi iskolák alapításában?
– Igen, 2010-ben igazi paradigmaváltás történt. Ezután az egyházak már nem korábbi iskoláikat kapták meg. Azóta két kérdés motivál bennünket: egyrészt hogy megfeleljünk a bennünket választó szülők és pedagógusok kérésének, másrészt hogy eleget tegyünk saját missziós hivatásunknak. Természetesen tudatában vagyunk annak, hogy ez a feladatellátás az evangelizáció mellett egyúttal az egész társadalom, magyar népünk szolgálata is. Ha az 1990 és a 2010 utáni egyházi iskolaindításokat összehasonlítom, akkor a legnagyobb különbség tehát abban áll, hogy míg korábban az ingatlanok visszaadásának kérdése dominált, és ez a tulajdonjogi szempont gyakran elnyomta a szülői és pedagógusi szándék érvényesülését, addig újabban a tulajdonjog szerzése nem cél, hiszen az szinte mindig megmarad a helyi önkormányzat kezében, az egyház pedig az intézmény fenntartásáért, szellemi, lelki, pénzügyi irányításáért felel. Az első döntést itt közvetlenül az érintettek hozzák meg, a szülők és a pedagógusok szavazhatnak róla.
– Mi a legfőbb vonzerejük az egyházi iskoláknak?
– Erre a kérdésre leginkább azok a szülők ismerik a feleletet, akik beiratkozáskor minket választanak. Vannak, akik elsősorban hitbeli meggyőződésük alapján döntenek mellettünk, másokat jó hírünk, a jó szakmai munka, elkötelezett pedagógusaink, a jó nevelés vonz. Pedagógusaink miközben tanítanak és nevelnek, megtapasztalhatják annak lelkesítő élményét, amikor sikerül személyes elkötelezettségüket megcsillantani és átadni a fiataloknak. Utóbbiak nagyon hamar megérzik, hogy van-e tanárukban lelkesedés, figyel-e a diákjaira, szereti-e őket. A hívő tanárok számára nagy lehetőség a katolikus iskola, ahol nyíltan megvallhatják hitüket, és nem kell rejtegetni azt az értékrendet, amelyet fontosnak tartanak. Az iskola egész miliője, berendezése, programja, szellemisége, ünnepei mind-mind Istent juttatják eszükbe. Ezek olyan lehetőségek, amelyek szárnyat adhatnak az iskola elkötelezett tanárainak. Az iskoláink előtt álló legfontosabb kihívás, amely öröm és küldetés is egyben, a hitre nevelés. Legtöbbször a szülők részéről is van ilyen igény, éppen ezért íratják katolikus intézménybe a gyermeküket. A katolikus fenntartóknak pedig célja, hogy eljuttassuk a ránk bízottakat az evangélium szerinti életre, Isten és az emberek szeretetére. Nagyszerű lehetőség a figyelmet az örök értékekre irányítani, kibontakoztatni a rejtett tehetségeket, amelyekkel a fiatalok a közösség szolgálatára lehetnek. Felcsillantani előttük az Istennek szentelt hivatások értékét és szépségét ugyanúgy, mint a hivatásként megélt munkát vagy azt a kiváltságot, hogy egyszer majd édesapakánt, édesanyaként Isten munkatársai lehetnek az élet továbbadásában.
– Sok támadás érte baloldalról a katolikus egyházat és a kormányt arra hivatkozva, hogy az egyházi iskolák több támogatást kapnak, mint az államiak. Hogyan ítéli meg ezeket a vitákat?
– Az oktatási intézmények finanszírozása Magyarországon szektorsemleges alapon történik. Ennek jogi alapja az a Magyarország Alaptörvényében deklarált jog, amely szerint hazánkban az alap- és középfokú oktatás mindenki számára ingyenes, a szülők iskolaválasztási jogát pedig tiszteletben kell tartani. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy minden iskolafenntartó intézmény ugyanarra az ellátásra jogosult, mint az államiak. Konkréten: nem lehet az összehasonlítás alapja a magyar állam éves költségvetésében tervezett összeg, hanem a tényleges bekerülés összege. Azt pedig csak utólag lehet megállapítani, hogy adott évben egy állami fenntartású iskolában tanuló gyermek után ténylegesen mennyit költött az állam. Hogy a szektorsemleges finanszírozás elve érvényesüljön, az 1997-ben megkötött úgynevezett vatikáni megállapodás alapján az állam minden évben előleget ad az egyházi fenntartónak, amelyet a következő év végén a zárszámadási törvényben kiegészít a tényleges állami bekerülés számainak ismeretében. Valójában tehát nem lehet szó többlettámogatásról. Sőt, az igazság az, hogy az egyházi fenntartó az említett okok miatt járandósága egy részéhez utólag, csak a tárgyévet követő év végén jut hozzá.
– Országszerte pedagógushiány van. Gondolom, ez különleges terheket ró az egyházi iskolafenntartókra is.
– Az intézményeinkben tapasztalt helyzet elemzéséből arra következtetünk, hogy a következő években a nyugdíjazások miatt jelenleg is meglévő pedagógushiány fokozódik. Különösen is érvényes ez a matematika, fizika és kémia tárgyakra. A pedagógushiányt a tanításra vállalkozó és erre alkalmas nyugdíjas pedagógusok tovább foglalkoztatásával, valamint előre tervezett túlórákkal igyekszünk csökkenteni. Egyes fenntartóink ösztöndíjakat alapítanak az utánpótlás érdekében. Örömmel vettük azt a lehetőséget, hogy a pedagógusképzésben részt vevő Klebelsberg-ösztöndíjasok elhelyezkedési lehetőségei köréből immár nem zárják ki többé az egyházi iskolákat. Van olyan katolikus iskolafenntartó, amely a hátrányos helyzetű településeken úgy tervezi megemelni a pedagógusok fizetését, hogy kiegészítő települési pótlékot vezet be. Az itt dolgozóktól ugyanis nagyobb odafigyelést és több munkát követel a hátrányos helyzetű családokból származó, sokszor lelkileg sérült gyermekek nevelése és oktatása. E helyzeteket csak fókuszált figyelemmel és hozzáértéssel, jelentős pedagógiai többletértékkel lehet ellensúlyozni. Az iskola felelőssége és lehetősége, hogy programjaival védőfaktorokat képezzen. A tanulói lemorzsolódás elleni küzdelemben nagy segítséget jelent az egri Eszterházy Károly Katolikus Egyetemen kidolgozott komplex alapprogram.
– Néhány éve óriási sajtóvihart támasztott a hitoktatás és az ehelyett választható etikaórák bevezetése. Ám minden várakozást felülmúlt a hittan mellett döntő gyerekek száma. Megmaradt ez a lendület?
– Nincs teljes körű rátekintésem az országos állapotokra. Az Egri Főegyházmegye területén eléggé változatos a helyzet. A legtöbb állami iskolában igény van a katolikus hitoktatásra a szülők részéről. Számos helyen teljes osztályokat írattak be római katolikus hittanra a szülők, de előfordul olyan is, hogy évfolyamonként csak néhány hittanos gyerek van. A különbségek oka egyértelműen a települések vallási összetételében keresendő. Ami a katolikus iskolákat illeti, ott a hitoktatás minden diák számára kötelező, vallási hovatartozása szerint.
– Van-e elegendő hitoktató, és ha nincs, hogyan válaszol a hiányra a katolikus egyház?
– A hittanórák számának folyamatos emelkedése az elmúlt években kihívás elé állított bennünket, hiszen a meglévő hitoktatói állománnyal nem tudtuk volna ellátni a feladatot. Ezért a mi egyházmegyénkben például átképzést szerveztünk az Egri Hittudományi Főiskolán. Az erre jelentkező, pedagógiai diplomával rendelkező tanárok itt hittanári végzettséget szereztek. Az erkölcs-, illetve hitoktatás fokozatos, felmenő rendszerben történő bevezetése ily módon lehetővé tette az új hitoktatók képzését is. Ezért gyakorlatilag minden iskolában biztosítani tudjuk a hitoktatást az azt kérelmező szülők gyermekeinek.
– A hitoktatás bevezetése miként hat a családok életére? Erősödnek-e a gyülekezetek?
– Talán korai még erről beszélni, hiszen a családok életének megváltozása, vallásgyakorlóvá válása általában hosszú folyamat. Nem elsősorban a hitoktatástól várjuk a családok vallásos életének fellendülését, a hittanóra önmagában nem térít meg senkit. Az iskolai környezet és az órarendbe beépített hitoktatás inkább egy preevangelizációs lehetőség. Amennyiben a hitoktató a vallási ismeretek átadásán túl kapcsolatot tud kiépíteni a családokkal, akkor van esély rá, hogy a helyi egyházközség életére is pozitív hatással legyen. Helyenként vannak ilyen kezdeményezések, de általánosságban a hittanórák és az iskolai hitoktatáson részt vevők számának növekedésével nem érzékelhető arányos erősödés az egyházközségekben.
– A kereszténységet itthon is komoly támadások érik balliberális oldalról. Ennek ellenére úgy tűnik, egyre többen vannak, akik aktívan vállalják hitüket. Igazolják-e a számok ezt a benyomást?
– Ha csak a számokat nézzük, akkor nem biztos, hogy a legjobb mércét vesszük alapul. Hiszen nehéz mérni azt, hogy mit jelent a hit aktív felvállalása. Katolikus körökben általában a szentmise-látogatást szokták emlegetni. Sokan vannak azonban, akik úgy kötődnek katolikus hitükhöz, hogy közben csak ritkán járnak templomba vagy vesznek részt a közösség életében. Botorság lenne őket leírni vagy úgy tekinteni rájuk, mint akik nem vállalják fel a kereszténységüket. E tekintetben számunkra is meglepetés volt a Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszus tapasztalata, az a hatalmas érdeklődés és hívő részvétel, amelyet a különböző eseményeken láttunk. E tekintetben kiemelkedik a fáklyás körmenet és a pápai szentmise. Mindkét eseményen nagy tömegek vettek részt. Olyan emberek, akik saját kisebb közösségükben talán éppen azt tapasztalják meg, mintha egyre kevesebben lennénk. Most kiderült, hogy ez a kevés is milyen sok, ha összeadódik.