Növelni kell a természettudomány, informatika, mérnöki területén tanulók számát
A kormány azt szeretné elérni, hogy 2030-ra minden második felsőoktatásban résztvevő hallgató matematika, természettudomány, mérnök, informatika (mtmi) területen tanuljon – mondta a Kulturális és Innovációs Minisztérium (KIM) államtitkára kedden Budapesten.Hankó Balázs a Huawei „Women in Technology” országos pályaorientációs programjának záróeseményén rámutatott, hogy jelenleg minden negyedik hallgató tanul az mtmi területen.
Az államtitkár arra is kitért, hogy Magyarországon 11 „elit ligás egyetem” van. A cél, hogy világszinten a TOP 100-ban legyen legalább egy magyar egyetem, uniós szinten pedig három magyar felsőoktatási intézmény.
Emellett arra is törekszenek, hogy Magyarországot az unióban a 10 legjobb innovátor között tartsák számon.
Kitért arra, hogy a megújult felsőoktatásba az idén 27 százalékkal többen, 126 449-en felvételiztek. Hozzátette, hogy jelenleg a felsőoktatásban a hallgatók 55 százaléka, az mtmi területen tanulóknak pedig 25 százaléka hölgy.
Hankó Balázs megköszönte a Huaweinek, hogy felkarolta a nők ügyét a technológiában.
Gecse Mariann, a Huawei Technologies Hungary és Nyugat-Balkán kormányzati kapcsolatokért és kommunikációért felelős igazgatója az MTI-nek elmondta, a mérnöki szakmák bemutatására szolgáló programjukkal a pályaválasztás előtt álló lányokat célozták meg. A tavaly októberben indult kezdeményezésben több mint 70, főként a középiskola 10. osztályába járó lány vett részt tanárával együtt. A program négy helyszínen, Budapesten, Győrben, Kecskeméten és Oroszlányban zajlott.
A szombatonként tartott tanfolyamokon a résztvevők olyan eszközökkel ismerkedhettek meg, mint például a 3d nyomtató és a tervező programok – tette hozzá Gecse Mariann, aki egyúttal reményét fejezte ki, hogy a program lerombolta azokat a sztereotípiákat, amelyek szerint egy lánynak nem való a mérnöki pálya.
Major Gábor, a Maker’s Red Box ügyvezető igazgatója – a program megvalósításának partnere – elmondta, a jövő munkaerőpiacáról két dolgot lehet állítani: sokkal erősebb lesz a digitalizáció, szinte nem is lesz olyan szakma, amiben valamilyen módon a digitalizáció ne szivárogna be. A másik pedig, hogy a robotok, az automatizáció megjelenésével felértékelődik az emberi kapcsolatok jelentősége.
Major Gábor az MTI-nek elmondta, a Marker’s Red Box egy olyan tananyag, amely a digitális képességek és a munkaerőpiac által elvárt együttműködési képesség fejlesztésére szolgál.