A közoktatás fejlesztését célzó 120 milliárd forintos Új Tudás Program csak részben valósulhat meg, annak egyik leghangsúlyosabb elemét, a pedagógusi pályát vonzóbbá tevő pályakezdő pótlékot mégsem vezeti be a kormány 2009-től.

Az oktatási és kulturális miniszter a parlament oktatási bizottságának ülésén ezt a forráshiánnyal indokolta, jóllehet a program további eleme, például az osztályfőnöki pótlék emelése a tervek szerint megvalósulhat.

Hiller István elmondta, a magyar oktatás két jelentős kihívással néz szembe: az egyik a gyereklétszám csökkenése. Egy közepes településnyi, mintegy 25 ezer diák „tűnt el” az elmúlt egy-két évtizedben az oktatásból. A folyamat két éven belül a felsőoktatást is elérheti. A másik kihívás a társadalmi agresszió növekedése, ami szerinte nem magyar sajátosság, de bennünket is érint.

A kormány tervezi egy egységes természettudományos tantárgy bevezetését a közoktatásban, erről azonban idén már nem várható döntés. A felsőoktatással kapcsolatban Hiller István elmondta, az idén debütált 400+80-as pontszámítási rendszer bevált, így azt megtartja a kabinet, de jövőre 200-ra emelik a felvételhez szükséges minimumpontszámot.

Beszámolt arról is, hogy hétfőn lesz a zárószavazása a felsőoktatási törvény módosításának, ami az intézményi vagyongazdálkodást szabályozza. Leszögezte: a korszerűsítést támogatja, a privatizációt nem. Az egyetemek és főiskolák továbbra is a szakminiszter szigorú kontrollja alatt, adott esetben ellenjegyzésével használhatja fel a vagyonértékesítésből származó bevételt.

Hiller István hozzátette, óriási mértékű infrastruktúra-fejlesztés ment végbe az elmúlt években. Azt mondta, nincs olyan felsőoktatási intézmény, ahol nem valósult volna meg valamilyen korszerűsítés: például felújítás, új épület építése vagy kollégiumi férőhelybővítés.

(InfoRádió)