Önálló, a többi ellenzéki párttól független egy hónapos népszavazási kampányra készül a Demokratikus Koalíció szeptember 2-től, amelynek során végig arra buzdítanak, hogy a szavazók maradjanak távol az október 2-i referendumtól.

Fotó: MTI/Bruzák Noémi, archív

A DK – saját számításai szerint – tízmillió forintból gazdálkodik, amelyből 500 óriásplakátot és százezer kisebb plakátot helyeznek ki, miközben Facebook-kampányt is indítanak, valamint utcai kitelepülésekre, több nagy rendezvényre és országjárásra is készülnek.

A párt ügyvezető alelnöke hétfői, budapesti sajtótájékoztatóján azt mondta, hogy október 2-án Magyarországon „EU-ellenes álnépszavazást” tartanak egy „hazug kérdéssel”, amelynek az az egyetlen célja, hogy felhatalmazást adjon a kormánynak az unióból való kilépésre. Molnár Csaba kijelentette: ők viszont meg akarják értetni a választókkal, hogy a távolmaradás is szavazat, mert aki távol marad, az az ország uniós tagságára szavaz.

A DK kampányának költségek körülbelül tíz millió forintra rúgnak, amit a párt saját forrásaiból,  illetve a tagok és támogatók adományaiból gyűjtenek össze. Ha további támogatásokat kapnak, akkor a kampány költségei is növekednek – tette hozzá.

A kampánynyitó rendezvényt szeptember 2-án tartják majd Budapesten, a Zsófia rendezvényhajón, az eseményen Gyurcsány Ferenc pártelnök is beszédet mond – közölte az EP-képviselő. Emellett szeptember második felében Londonban is kampányolni fognak – mondta.

A kampányzárót október 1-jén rendezik, amikor élőlánccal körbeveszik a Parlamentet, október 2-re pedig egy „meglepetés rendezvénnyel készülnek” – jelentette be a politikus. Hozzátette, hogy a kampánynyitón és a kampányzárón is várhatóak meglepetések, mert az egy hónap alatt összességében hat-hét „meglepetéselemmel készülnek”.

A kampány során a DK az október 2-án „Maradj otthon, maradj Európában!” illetve a „Ne menj el a Fidesz Európa-ellenes álnépszavazására!” szlogeneket fogja használni.

A párt óriásplakát-kampánya szeptember 15-től indul – közölte, indoklásként kiemelve, nem tudnák az egész hónapos hirdetést kifizetni. A párt körülbelül 500 óriásplakátot helyez ki országszerte, amelyeken Gyurcsány Ferenc pártelnök mellett Molnár Csaba és EP-képviselőtársa Niedermüller Péter lesz majd látható. Emellett százezer kisméretű, kiragasztható plakátot is készítenek – sorolta Molnár Csaba.

Aktivistáik egy hónapra kitelepülnek az utcákra, a pultjaikon a „Ne menj el Orbán álnépszavazására” felirat szerepel majd – ismertette a további részleteket. A pultoknál szórólapokat osztogatnak valamint aláírásokat is gyűjtenek majd ahhoz az állításhoz, mely szerint: „Nem támogatom, hogy az Orbán-kormány kiléptesse Magyarországot az Európai Unióhoz” – jelentette be.

A DK vezető politikusai is országjárásra indulnak, nem lesz olyan választókerület, ahol nem jelennek meg – emelte ki Molnár Csaba. A budapesti kampányrendezvények nagyobbik része, amelyeket Gyurcsány Ferenc tart majd, nem hagyományos fórumokra, hanem úgynevezett „utcai fogadóórák” lesznek – közölte.

A Facebook-kampányról beszélve hangsúlyozta, hogy csak a parlamenti frakciókkal rendelkező pártok hirdethetnek a televízióban, ezért a DK számára csak az internetes felület maradt. A párt három kampánykisfilmet illetve egy a pártelnök részvételével készített filmet tesz majd közzé az interneten – mondta az alelnök, aki arra is kitért, hogy egy stúdióban jelenleg is dolgoznak a kampánydalukon. A Facebook-on is gyűjtenek aláírásokat, amelynek során arról várnak véleményt, hogy Orbán Viktor miniszterelnöknek le kell-e mondania, ha a referendum érvénytelen lesz – mondta az alelnök.

A mérhető támogatottsággal rendelkező demokratikus ellenzéki pártok ugyanazt gondolják, hogy távol kell maradni a referendumtól – felelte arra a kérdésre, hogy miért nem folytatnak közös kampányt. Hozzátette, hogy meglátásuk szerint ha ugyanazt gondolják és ugyanazt mondják a témáról, akkor több emberhez juthatnak el, ha mindenki külön kampányol.

Molnár Csaba a sajtótájékoztatón nem akart válaszolni arra a kérdésre, hogy nem közvetít-e rossz üzenetet, ha az ellenzéki pártok vezetői nem jelennek meg egy közös színpadon. Indoklásként hozzátette, van néhány olyan kampányelem, amit egyelőre nem szeretne elmondani. Csak az MSZP és a DK által kötött megállapodásra hívta fel újra a figyelmet, amely szerint a szocialisták a DK október 1-i, míg a DK-sok az MSZP október 2-i eseményére mozgósítja saját szimpatizánsait.

MTI

Fotók: MTI, archív, illusztráció