Az iskolabuszokra vonatkozó, szeptembertől hatályos előírások módosítására egyelőre nincs szükség, a települések és iskolák a szerződött szolgáltatókkal megállapodhatnak a KRESZ szerinti, többletköltségeket és fokozottabb biztonságot jelentő elvárások betartásáról.

A Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium, az Önkormányzati Minisztérium, a Pénzügyminisztérium és a Volán Egyesülés képviselői egyeztető megbeszélést tartottak az iskolabuszokkal kapcsolatos, szeptembertől hatályba lépő közlekedésbiztonsági célú követelmények értelmezése, megfelelő alkalmazása, a közoktatási intézményekbe járó gyermekek szállítását végző autóbuszok támogatási lehetőségének tisztázása érdekében 2009. május 25-én.

A találkozót követő sajtótájékoztatón Csepi Lajos, a közlekedési tárca szakállamtitkára elmondta: a Volán vállalatok által jelzett jogértelmezési problémát a busztársaságok oldhatják fel. A Volánok a megbeszélésen vállalták, hogy teljes körű leltárt készítenek azokról az önkormányzatokkal kötött szerződéseikről, amelyekben kifejezetten iskolabusz szolgáltatás megrendeléséről szólnak.

E szerződések módosításával, az iskolabusz szolgáltatás megnevezést meghatározott különcélú menetrend szerinti, szerződéses vagy különjárati személyszállítás megnevezésre cserélve a gyermekeket közoktatási intézményekbe szállító buszok változatlan feltételekkel közlekedhetnek tovább. Ha a szeptemberig rendelkezésre álló időben nem végezhető el az érintett szerződések módosítása, a szaktárcák készek módosítani a kapcsolódó jogszabályok egyikét a szolgáltatások zavartalan fenntartása érdekében.

A KRESZ (1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet a közúti közlekedés szabályairól) iskolabuszokra vonatkozó, szeptember elsejétől hatályba lépő előírásai szerint a gyermekeket biztonsági övvel, 135 cm alatt külön gyermekbiztonsági rendszerben kell rögzíteni, a busz elején és hátulján a rendeletben meghatározott megkülönböztető táblát kell elhelyezni, és a jármű álló utast nem szállíthat.

A KRESZ azonban azt is kimondja, hogy nem kell biztonsági rendszerben rögzíteni a gyermekeket abban az esetben, ha a nem menetrend szerint közlekedő autóbuszon – a belső kialakításnak megfelelően, valamint a forgalmi engedélyben rögzített adatok alapján – lehetőség van álló utasok szállítására.

Ennek megfelelően tehát a KRESZ iskolabuszokra vonatkozó rendelkezései hatályba lépésükkor nem lehetetlenítik el a gyermekek autóbuszos szállítását és nem zárják el az önkormányzatokat az erre a célra igénybe vehető támogatásoktól.

A KRESZ kapcsolódó rendelkezései a szerződések módosítása esetén nem változnak meg, azok alapján az önkormányzatok és iskolák bizonyos saját költségek felvállalása mellett fokozottabb biztonságot jelentő körülményeket teremthetnek a gyermekek iskolába jutásához.