Telefonnal a telefonmentes időért – egyre függőbb minden korosztály
Out! Kifelé!
Korunk egyik legnagyobb problémája lett a telefonfüggőség. Ennek kordában tartására fejlesztettek ki magyar egyetemisták egy olyan applikációt, amely arra veszi rá használóját, hogy minél kevesebbet „pörgesse” telefonját. Az önmegtartóztatást pedig olcsó színházjeggyel és más hasznos szabadidős programokra szóló kedvezményekkel honorálja.„A gép hatása az erős dopamintermelés miatt sok tekintetben megegyezik a droghatással. A működő képernyő valóban erős drog” – írta már öt éve Fejleszt vagy rombol? – Kulcs az okoseszközök okos használatához című könyvében Uzsalyné Pécsi Rita. A neveléskutató az elmúlt években szülők tízezreinek figyelmét irányította az okoseszközök veszélyeire, hangsúlyozva, nem újságírói túlzás annak kimondása, hogy a képernyőnek olyan addiktív hatása van, mint a kemény drogoknak. Csakhogy minden jó szándék, példamutatás és fellépés ellenére az látszik, hogy csökken az az átlagos életkor, amikor a gyerekeknek saját okostelefonjuk lesz – korlátlan interneteléréssel és képernyőidővel.
Nem túlzás, korunk legnagyobb problémájával állunk szemben. Mégis miben lehet bízni? Talán abban, hogy egy mai gyereknek is megvan a magához való esze. S ha másra nem is, a kortársaira csak hallgat, hiszen ő is a saját bőrén érzi előbb-utóbb, hogy valami nem stimmel az állandó mobilozással és a mind kisebb örömet okozó „scrollinggal”, azaz a telefon feldobta videók és egyéb tartalmak folyamatos pörgetésével. Trauttwein Berci, az Out! applikáció ötletgazdája is így érezte.
A 21 éves egyetemista a Z generáció tagja: ez a korosztály az első, amelyik már egészen kicsi kora óta hozzáfér az internethez, a digitális technikákhoz, ezért „digitális bennszülötteknek” is nevezik őket.
– Keresztény, konzervatív családban nőttem fel, a szüleim nagyon tudatosan próbáltak nevelni. Katolikus iskolába jártam, de negyedik osztályban már egyre többeknek volt saját kütyüjük. Emlékszem, közelgett a tizenegyedik születésnapom, és arra számítottam, hogy végre én is telefont kapok. Ehelyett egy narancssárga KTM bicikli volt az ajándékom. Félelmetes visszagondolni, hogy én akkor annak a szép kerékpárnak egyáltalán nem örültem! – mondja.
– Előttem van a kép, ahogy a szünetben csomóan csetelnek a telefonjukon, vagy valamilyen multiplayer játékkal játszanak – ezt már a Piarista Gimnáziumról meséli Trauttwein Berci, ahol szigorú szabályok uralkodtak.
– Ha meglátták, hogy valaki használja a telefont, az igazgatóhoz került. Próbáltak erre figyelni, de együttes fellépés nem volt – emlékezik vissza, hozzátéve, hogy az iskolai mobilkorlátozás előtt a szülők és a tanárok csak sodródtak az árral. – Félpercenként jön a telefonon valami értesítés, így pedig lehetetlen bármire koncentrálni – jegyzi meg Trauttwein Berci. Úgy látja: korábban a játékok „vitték el” a fiatalokat, de ma egyértelműen a közösségi média a legveszélyesebb.
De mégis mi visz rá egy tizenévest, hogy telefonfüggésről leszoktató alkalmazást fejlesszen?
– Már hamar eldöntöttem, hogy vállalkozó szeretnék lenni. Persze 16-17 évesen még olyan hamis motivációim voltak, hogy legyek gazdag és sikeres. Ekkoriban töltöttem le egy fókuszapplikációt, amelyben egy időzítőt kell elindítani, ha félreteszem a telefont, és ezalatt egy fát, majd erdőt növeszthet a felhasználó. De aztán ott álltam, hogy jó ez a program, segít a koncentrálásban, de nem fogott meg tartósan a virtuális fa nevelgetése.
A fiatal fejlesztő kezdettől olyan alkalmazásban gondolkozott, amely érdemben motiválja és jutalmazza a felhasználót. Az ötlet végül az Ifjúsági Üzleti Program nyári táborában állt össze.
– Társaimmal megnyertük a tábori versenyt. Csapatunk egyik tagja, a legjobb gimnáziumi barátom rögtön el is kezdett dolgozni az applikáción, annyira megtetszett neki. Az volt a fő célunk, hogy alternatívát adjunk a fiataloknak. Felmérésekből az látszik, hogy egy mai fiatal átlagosan 4-6 órát tölt a telefonjával, de jellemzőbb a 7-8 óra, mint az 1-2. Rengeteg idő felszabadulhat azzal, ha tudatosabban és kevesebbet használjuk a telefonunkat. Ehhez jött a kupon ötlete, hogy olyan programokhoz adjunk kedvezményeket, amelyek valós alternatívát nyújtanak az időtöltésre – magyarázza.
Az egyszerű fókuszapplikációt meghaladva így tudták december közepén elindítani az alkalmazást, több mint ötszáz felhasználóval. A program az App Store-on és a Google Playen keresztül is letölthető.
– Igyekeztünk színes, fiataloknak tetsző módon megalkotni. Itt nem egyszerűen egy időzítőt indít el az ember, hanem rámegy a kerékpár ikonra, ha sportol, a könyvikonra, ha olvas, vagy a munkát jelképezőre, amikor dolgozik. De van sörözés, baráti találkozó is, és még tucatnyi lehetőség. A lényeg az, hogy lehetőleg minden tevékenységünket tegyük telefonmentessé. Statisztikát is építettünk bele, ranglista is van, vagyis egyfajta versengés alakulhat ki a felhasználók között, hogy ki használja többet az applikációt, azaz ki nyomkodja kevesebbet a telefonját.
Az Out! lényege azonban az az ötlet, hogy a telefon nélkül töltött „fókuszidő” perceiből, óráiból különböző valós élményekre váltható kuponokat lehet szerezni, jellemzően 15-20 százalékos kedvezmények formájában. Így lehet olcsóbban eljutni az Újszínházba, de van itt hamburgerező, paintball, szabadulószoba is, és a választék egyre csak bővül. És ahogy növekszik a felhasználói kör, úgy jelent egyre erősebb reklámot a szolgáltatóknak az Out!-ban való jelenlét.
– Olyankor könnyű a dolgunk, amikor kiderül, hogy a cégvezetőnek is van gyereke, aki szintén állandóan a telefonján lóg. Az ilyet nem kell sokat győzködnünk – jegyzi meg Trauttwein Berci.
Most elsősorban az egyetemisták a célcsoport, a kedvezményeket is a 18–25 éves korosztálynak vonzó módon igyekeznek kitalálni. De szeretnének a középiskolások felé is nyitni, sőt, az idősebbek bevonására családi csoportot terveznek.
– Ha a szülők és a gyerekek is letöltik a telefonjukra az alkalmazást, akkor akár együtt is gyűjthetik majd a kedvezményeket egy családi wellnesshétvégére vagy más közös élményre – avat be a közeljövő fejlesztési irányaiba. Hosszabb távú terveik között szerepel egy olyan kávézó megnyitása is, ahová a belépés feltétele az lenne, hogy a vendég nem használja a telefonját.
– Ha mégis, akkor kidobjuk! – teszi hozzá viccelődve Trauttwein Berci.
– Startupként működünk, és szerencsére több, már sikeres startup segít nekünk. Így például a Munch ételmentő működtetői, akikhez hasonlóan célunk, hogy eljussunk a közép-európai térségbe. A telefonfüggőség mindenhol probléma – jegyzi meg Trauttwein Berci, hozzátéve, hogy az MCC ötletversenyén nyert kétmillió forintból tudták lefejleszteni az applikáció mostani, látványosabb változatát, emellett a Kulturális és Innovációs Minisztériumtól kaptak támogatást a továbblépéshez.
Trükkök százai
Minthogy a telefonfüggőség minden korosztályban egyre súlyosabb méreteket ölt, számos megoldási kísérlet és trükk merült fel az elmúlt években a saját kütyühasználat korlátozására. A fókuszapplikációk – köztük a Trauttwein Berci által is említett Forest és hasonlók – egyszerű elven működnek, de hosszú távon kevésbé eredményesek. Hatásosabbak lehetnek a szülők által a gyerekek telefonjára telepített, de felnőtteknek is hasznos alkalmazások, amelyek egyszerűen zárolják a telefont egy bizonyos előre meghatározott időre. Internetes fórumokon egyéb egyszerű praktikákat is ajánlanak: töröljük a fölösleges alkalmazásokat, kapcsoljuk ki az értesítéseket, váltsunk fekete-fehér üzemmódra és hasonlók.
Családi körben egyre gyakoribb, hogy közös szabályokat hoznak, például az étkezőasztalnál vagy a hálószobában senkinél nem lehet telefon. Erre a szokásra építve mind több vendéglátóhely kínál „mobil off” programokat, idősávokat, amikor kifejezetten azt kérik a hozzájuk betérőktől, hogy ne mobilozzanak. A hagyományos böjt mintájára egyre többen döntenek úgy, hogy a nagyböjti időszakban korlátozzák a közösségi médiás jelenlétüket, a telefonhasználatukat. Ennek egyik kibővített változata az Exodus 90 lelkigyakorlat, a hazánkban is egyre többek által követett 90 napos kihívás, amelynek résztvevői az alkohol és a nassolás mellett többek között a fölösleges média- és telefonhasználattól is tartózkodnak a húsvét előtti három hónapban. És persze megoldás lehet a hagyományos nyomógombos készülék is – már két éve is lehetett arról olvasni, hogy Amerikában a fiatalok körében ismét nő a „butatelefonok” iránti érdeklődés.