Fotó: BKK
Hirdetés

A jelenleg a Fischer István utcától az Örs vezér teréig közlekedő 81-es Budapest egyetlen olyan trolibusz-járata, amely csak az egyik irányban szállít utasokat. Feladata, hogy a reggeli csúcsidőben a 80-ast sűrítse és a rákosfalvai lakótelepen élőket eljuttassa a kettes metróhoz.

A BKK terve szerint az új 81-es az Örs vezér tere és a Mexikói úti földalatti-végállomás között járna, egy-egy szakaszon a 82-es, illetve a 77-es trolival párhuzamosan, egy szakaszon a 74-es trolival párhuzamosan (kiváltva a jelenlegi 74A járatot), a középső szakaszán pedig önálló útvonalon, új területeket kiszolgálva. Ez utóbbi szakaszon önjáró üzemmódban, azaz felsővezeték hiányában áramszedő nélkül, akkumulátorról közlekedne.

Fontos megjegyezni, hogy a jelenlegi 81-es menetek megmaradnának, és a 80-assal párhuzamos közlekedés miatt azok is 80-as számon futnának. Az eredeti útvonalon tehát nem csökken a kapacitás, de nem is nő, noha ezt a csúcsidőben tapasztalható tömegek indokolnák.

Éppen ezért merül fel szakmai körökben és a BKK Facebook-oldalán hozzászólók körében egyaránt, hogy az új 81-es a Vezér utca helyett miért nem a Gvadányi utcában és a Csertő utcában járna, csuklós járművekkel. A járat ezzel két legyet ütne egy csapásra: egyrészt növelné a kapacitást a 80-as legforgalmasabb szakaszán, másrészt további új területeket látna el tömegközlekedéssel a Rákos-patak mentén. Lásd a nagyítható térképeken, alább.

Fotó: BKK
A BKK által javasolt útvonal
Fotó: BKK (szerk.)
Az észszerűbbnek tűnő útvonal
Korábban írtuk

A BKK a Facebook-oldalán kommentekre válaszolva azzal érvelt az alternatív útvonallal szemben, hogy az önjárásra képes Solaris-Škoda Trollino típusú trolibuszok csupán 4 km akkumulátoros önjárásra képesek. Egyrészt ennek ellenkezőjét már több próbamenet bizonyította, másrészt nem világos, hogy ezt a távolságot egy vagy két irányban (fél vagy teljes körre) értik. Az általuk javasolt útvonal irányonként 1,8 km-es, az alternatív útvonal 3,4 km-es önjárást feltételez, ez utóbbi is belefér még a négy kilométerbe.

A BKK térképén furcsán fogalmaznak. Azt írják, a 81-es trolibusz jelentősen meghosszabbított útvonalon közlekedne. Ez tévedés, hiszen az új 81-esnek a végállomáson kívül egyetlen közös megállója sem lenne a mostani 81-essel. A hibás kommunikáció utal arra, hogy eredetileg a BKK is a mostani útvonal meghosszabbításával számolt, nem a 82-essel való párhuzamos közlekedtetéssel.

Fotó: demokrata.hu/AÁ
Ikarus 280-as trolibusz a jelenlegi 81-esen. Az új 81-esen felsővezeték hiányában nem közlekedhetnek majd

11 trolibuszt dobott ki a BKV egyik napról a másikra

Tizenegy, többségében üzemképes Ikarus 280-as csuklós trolibuszt törölt „egyéb” állományából a BKV kedden (2024.12.03.), ami meglepő döntés a hálózatfejlesztési tervek fényében, hiszen a bővülő hálózatból logikusan következne a járműpark bővülése. Noha az egyéb állományban tartott trolikat nem lehetett kiadni utasforgalomba, ám adminisztratív döntéssel újra utasforgalmi állományba kerülhettek volna. A mostani, selejtezésként is felfogható döntéssel ez egy lépéssel messzebb került, pedig az állományba vételükkel a felsővezetékkel végig ellátott vonalakról további önjáró trolibuszok szabadulhatnának fel. Budapest legidősebb trolibuszaiból még 9 adható ki utasforgalomba. Kizárólag tanítási napokon járnak, általában napi 3, 4 vagy 5 darab.

A többek által javasolt alternatív útvonal kerestük a BKK-t, válaszukkal frissíteni fogjuk a cikket.