Fotó: T. Szántó György/Demokrata
Hirdetés

A III. Rollerbike felvonulás célja az volt, hogy népszerűsítsék az alternatív gurulóeszközöket, és felhívják rá a figyelmet, hogy a roller, a gördeszka, az elektromos egykerekű, a longboard és a hoverboard nemcsak megkönnyíti a belvárosi közlekedést, de használata a környezetet is kíméli. Újvári Péter, az UP! zenekar frontembere, a rendezvény fő szervezője 18 éve rollerezik Budapest utcáin. Szerinte a rollerezés legnagyobb előnye, hogy könnyen kombinálható a tömegközlekedéssel, fel lehet vele szállni a buszra, villamosra, metróra.

– A rollerezés kortalan, sosem késő elkezdeni, egyre többen használják 60 év felett is. Ilyenkor mindig Pali bácsival példálózom, aki 74 évesen elektromos egykerekűvel jár Óbudáról a belvárosba. Akinek van egy kis egyensúlyérzéke, és úgy gondolja, hogy például a közértbe hamarabb odaér rollerrel, mint gyalog, annak érdemes elgondolkodnia egy ilyen eszköz vásárlásán – mondta Újvári Péter a Demokratának.

Újvári úgy látja, szabályozni kellene, hol szabad rollerrel közlekedni, és hol nem.

– Jelenleg járdán, bicikliúton vagy az úttesten is mehetünk, viszont a kerékpárosok általában nem szeretik, ha a bicikliúton közlekedünk, és sokszor a gyalogosok is rossz szemmel néznek ránk a járdán. Aki bármilyen elektromos gurulóeszközzel közlekedik, annak szükséges lenne KRESZ-vizsgát tennie, hogy biztonságosan tudjon közlekedni az autók között – magyarázta.

A zenész fontosnak tartana egy tájékoztatókampányt is arról, hogy a rolleresek is részt vehetnek a forgalomban, így talán az autósok nem dudálnának rájuk folyton.

– Szívesen támogatunk minden olyan rendezvényt, amely az azt üzenetet közvetíti, hogy sporttal nemcsak az egészségünk, de a környezetünk is megóvható – tette hozzá Zsupányi Adrienn, a Decathlon rendezvényszervező-vezetője.

Amikor a sporteszköz-eladási adatokról kérdeztük, azt válaszolta, a számok egyértelműen bizonyítják, hogy egyre többen vásárolnak valamilyen gurulóeszközt, egyre nagyobb az érdeklődés a környezetkímélő járművek iránt.

– Régóta közlekedem kerékpárral, de bevallom, sokszor nem merek a forgalomban tekerni. A roller növekvő népszerűségét annak is köszönheti, hogy kevésbé balesetveszélyes, és a lassabb tempó miatt a járdán is lehet vele biztonságosan, más testi épségét nem veszélyeztetve haladni – mondta még Zsupányi Adrienn.

Fotó: T. Szántó György/Demokrata

A felvonuláshoz csatlakoztak a Magyar Állami Operaház művészei is, akik közül sokan naponta közlekednek rollerrel, gördeszkával, kerékpárral. Boncsér Gergely a gyermeke kedvéért kezdett el rollerezni, mert, ahogy fogalmazott, szeretne vele lépést tartani.

– Nekünk, énekeseknek különösen fontos a tiszta levegő, ezért szinte kötelességünk támogatni egy ilyen rendezvényt. Jó lenne legalább a Belvárost megtisztítani az autóktól – magyarázta az Opera művésze, aki kerékpárral és rollerrel szokott közlekedni.

Kálnay Zsófia a Szegedi Szabadtéri Játékok előadásai alatt szeretett bele a rollerezésbe.

– Egy kolléganőm hatására kezdtem el használni ezt a közlekedési eszközt, vele a próbák után éjszaka együtt róttuk a szegedi utcákat – mondta a művésznő. Még egy fontos szempontot megemlít. Influenzás időszakban az énekesek kerülni szokták a tömegközlekedést, mert nem kockáztathatják, hogy egy megfázás miatt elmaradjon az előadás. Ilyenkor csak rollerrel járnak.

Kiss Diána művészkollégái példáját látván fél éve használ rollert.

– Az Operában kaptam rá. Láttam, hogy sokan azzal közlekednek, így én is kipróbáltam, és nem bántam meg. Sokkal biztonságosabb, mint a kerékpár. Sok olyan ismerősöm van, akik messze a belvárostól leparkolnak, és rollerrel folytatják az útjukat – indokolta döntését.

Bánkuti Zoltán az elektromos egykerekűre esküszik. Másfél hónap alatt ötezer kilométert tett meg járművével, amellyel 50 kilométer per órás sebességgel is lehet haladni. Elmondta, mindenhová ezzel utazik, akár tárgyalásra, akár hivatali ügyek intézése miatt kell a belvárosba mennie. Azt mondja, Magyarországon ő kezdte el először az elektromos egykerekűvel való közlekedés oktatását.

– Alakítottunk egy közösséget, és van egy speciális tesztpályánk, ahol megtanítjuk a kanyarodást, fejlesztjük a manőverezési képességeket. A jármű irányítása kétszer egy óra alatt elsajátítható. Azt szeretnénk elérni, hogy az elektromos egykerekű használatát jogosítványhoz kötnék, hiszen az autók között haladva elengedhetetlen a KRESZ-ismeret – magyarázta.

Eddig két rollerbike-felvonulást tartottak Budapesten, mindegyiket csaknem kétszáz résztvevővel. A szombati rendezvényre több mint nyolcszáz érdeklődőt vártak, így előzetesen az eddigi legnagyobb gurulóeszköz-felvonulásra volt kilátás, csakhogy az időjárás közbeszólt. A szemerkélő eső és a hideg annyira elriasztotta az alternatív gurulóeszköz híveit, hogy kezdéskor is csak harmincan voltak a Hősök terén, ahonnan a belvárost egy nyolc kilométeres szakaszon átszelve a Margitszigetig gurultak. Mindegy, milyen az idő, bár a kerékpáros-forradalomnak még nincs vége, már nyakunkon a rollerforra­dalom.