Látványosan javult a vasúti közlekedés színvonala
Sínen van a MÁV
Új rendszer és új menedzsment kell – jelentette be Lázár János építési és közlekedési miniszter tavaly augusztusban, miután a hazai vasúti közlekedés gyakorlatilag összeomlott. Ha a tavalyi nyár tapasztalatait összehasonlítjuk az ideiekkel, a különbség valóban jelentős. Mondhat az ellenzék, amit akar, Lázár János miniszter és a MÁV új vezetése úrrá lett a káoszon, és ismét élménnyé tette a vonatozást.
A tavalyi nyár embert próbáló volt. A forrósághoz többórás késések, összeomló vasúti menetrend társult. Az egyik IC még meg sem érkezett, amikor már a következőnek kellett volna indulnia. A rendszeres, késések, a zsúfolt, levegőtlen szerelvények, a mocskos kocsik és mosdók, a légkondicionálás hiánya próbára tette az utasokat. Az áldatlan állapotokról a Demokrata is beszámolt, egyetlen pozitívumot emelve ki: az ország- és vármegyebérletek bevezetésének köszönhetően az utazás jóval olcsóbb lett, a járatok kihasználtsága pedig megközelítette a száz százalékot. Ez azonban nem kárpótolta az utasokat a kellemetlenségekért, elsősorban a vasúti közlekedést kiszámíthatatlanná tevő késésekért.
Rendet kellett tenni
A MÁV élén szeptemberben változás történt. A vasúttársaság irányítását Hegyi Zsolt, a MÁV-Start vezérigazgató-helyettese vette át. Emellett szorosabbá vált a GYSEV és a MÁV együttműködése. Január elsejétől a Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút Zrt. (GYSEV) igazgatóságának elnöke dr. Mosóczi László, a MÁV-csoport vasúti személyszállító cégének korábbi vezérigazgatója lett. Ugyancsak a GYSEV igazgatósági tagjává választották Hegyi Zsoltot, a MÁV Zrt. vezérigazgatóját. Hegyi Zsolt a személyi döntésekkel kapcsolatban hangsúlyozta:
– A tény, hogy az idei esztendőtől két, a MÁV-csoporttól érkező szakember is megkezdi a munkát a GYSEV igazgatóságában, hozzájárulhat a két vasúttársaság együttműködésének szorosabbá és hatékonyabbá válásához. Külön öröm és megtiszteltetés számomra, hogy az igazgatóság elnöke dr. Mosóczi László lett, aki államtitkárként korábban négy évig az ország közlekedéspolitikájának irányítója is volt, évtizedeken keresztül pedig a nemzeti vasúttársaság meghatározó szakembere és vezetője – legutóbb épp a MÁV-csoport vasúti és autóbuszos személyszállító cégeinek az egyesítését hajtotta végre –, és akitől én személyesen is rengeteget tanultam.
Mint emlékezetes, Lázár János építési és közlekedési miniszter január elején bejelentett tíz vállalásának egyike arra vonatkozik, hogy az immár meghatározó arányú magyar állami tulajdonba került GYSEV Zrt. nagyobb szerepet vállal az észak-dunántúli vasúti közlekedésében, mind a pályahálózat működtetése, mind a személyszállítási közszolgáltatások terén. Ezzel összeadódtak a két magyar irányítású vasúttársaság, a MÁV és a GYSEV erőforrásai. Utóbbi 2025. július 1-ig mintegy 752 kilométer vasúti pálya üzemeltetését vette át a MÁV-csoporttól a szükséges eszközökkel, kiszolgálóépületekkel és dolgozókkal együtt. Nyugat-Dunántúl vasúti közlekedése a GYSEV feladata lett, az így felszabaduló MÁV-os járműveket át lehetett irányítani a keleti országrészekbe.
Ami a vasúttársaság tíz vállalását illeti, a legjelentősebb közülük a késési biztosítás bevezetése volt. Lényege, hogy amennyiben a vonat vagy helyközi busz húsz percnél többet késik, a jegyár fele visszajár. Aki online vásárolt menetjegyet, annak automatikusan elutalják a kártérítés összegét. Aki automatában vagy jegypénztárban vette meg a jegyét, legegyszerűbben az érkezési állomás pénztárában kaphatja vissza a pénzt. A bérletesek sem maradnak ki a késési biztosításból. Amennyiben egy havi ország- vagy vármegyebérlettel rendelkező utasnak az adott hónapban legalább öt alkalommal húsz percnél többet késett a járata, a következő havi bérletét tíz százalékkal olcsóbban veheti meg.
A tavaly nyári tapasztalatok alapján az ember azt gondolhatták, ebbe végleg belerokkan a vasúttársaság. Csakhogy nem ez történt: a MÁV statisztikái már kora tavasszal jelentős javulást mutattak. Idén január és április között 375 195 vonat közlekedett az országban, ebből 9677 késett húsz percnél többet. Ez akkor az összes járat 2,5 százaléka volt.
Lázár János beszámolt róla, hogy június elsejét követően a MÁV-csoport minden utasa meg is kapta a kártérítést. A miniszter először június végén ismertette a konkrét összegeket: az első hónapban 127 ezer jegy után több mint 82 millió forintot utaltak vissza. Ez a 7,2 milliárdra rúgó utasbevételeknek mindössze 1,15 százaléka.
Száz mozdony és száz kocsi
Felmerül a kérdés, hogyan tudta ezt viszonylag rövid idő alatt teljesíteni a MÁV-csoport. A válasz kulcsa a rendteremtés mellett a vontatás korszerűsítésében rejlik. Természetesen a mozdonyok mellett számos más tényező (a pályák állapota, a kocsik futásteljesítménye, a biztosítóberendezések állapota) is befolyásolják a pontosságot. A legnagyobb hiányosság mégis a vontatásban volt tetten érhető: nem volt elég mozdony, és a meglévők egyre gyakrabban hibásodtak meg.
Ezért újabb, korszerűbb mozdonyokat szereztek be, összesen száz darabot. 2025-ben eddig 15 nagy teljesítményű dízel- és 40 villanymozdonnyal, összességében tehát 55 korszerű vontatóval bővült a vasúti járműpark. Ezeknek az intézkedéseknek köszönhetően 2026 nyarára már az IC-járatok közel 90 százaléka korszerű, nagy teljesítményű mozdonnyal közlekedik. Ez az elmúlt harminc év legnagyobb mozdonyflotta-erősítése, ami érdemben járult hozzá a kiszámíthatóbb, pontosabb vonatközlekedéshez.

A másik, ugyancsak a pontosságot, a menetidő betartását befolyásoló tényező a vasúti kocsik állapota. Számos kocsi esetében ugyanis a megengedett legnagyobb sebességet alacsonyabb értékre kellett korlátozni. 2025 végéig tehát felújítanak és újra forgalomba helyeznek legalább száz kocsit, ezen belül több mint ötven IC-kocsit, amelyek eddig alkatrészhiány miatt ki voltak vonva a forgalomból.
A járműállományt három módon igyekeznek megerősíteni: új járművek beszerzésével, használtak bérlésével és – minden más megoldást megelőzve – a forgalomból időlegesen kivont járművek célzott karbantartásával, mielőbbi visszatérésével. Utóbbi azért is fontos, mert új járművekre jelenleg többéves várólista van. A száz vasúti kocsi ismételt szolgálatba helyezésének további előnye, hogy hozzájárul a hazai vasútijármű-gyártás újraélesztéséhez is.
Korszerű komfortfokozaton
Ami az utasok kényelmét illeti, ezen a téren is volt bőven tennivaló. A változás látványos: tiszta mosdók, törlőkendők az utasoknak és mozgó takarítószolgálat az IC-ken. Utóbbi április elsejétől mintegy 160 fős személyzettel, összesítve több mint 800 órában és közel 64 ezer kilométeren ténykedik az ország minden IC-vonatán. A kocsikat már nem csak a fordulókban takarítják, hanem az utazás teljes időtartama alatt. Túl ezen a MÁV-csoport összes vasúti vagy buszpályaudvari mosdóját is felújítják az év végéig: ez 946 vasúti és 256 buszpályaudvaron található egységet jelent.
A buszos közlekedés terén is komoly előrelépés történt: környezetkímélő járművekkel fiatalodik a MÁV-csoport buszflottája. 131 darab kéttengelyes, alacsony belépésű, helyközi kialakítású, dízelüzemű szóló autóbusz állt forgalomba a Balaton környékén 2025 nyarától. Az idei és a következő esztendőben pedig tovább erősítik a Volán-buszflottát, hogy az ország minden szegletébe jusson korszerű, kényelmes, légkondicionált jármű: 2027-ig összesen 1000 vadonatúj busz érkezik és áll forgalomba. Ezzel az autóbusz-állomány átlagéletkora tíz évre csökken, a klímás járművek aránya 82-ről száz százalékra nő.
Az ország legfontosabb vasútvonalain – nem csak Budapest elővárosaiban – jellemzően klímás vonatok közlekednek, és a mellékvonalak többségén is biztosítva van a klímás utazás lehetősége. Tizenkét vonalon vagy vonalszakaszon pedig napi egy pár klímás erősítő autóbuszjárat is közlekedik, hogy azon településekre is el lehessen jutni légkondicionált járművel, amelyek egyelőre kimaradtak ebből. Így a HÉV-vonalak mentén is párhuzamos Volán-járatok teszik lehetővé a klímás célba jutást.
Ami a korszerű utastájékoztatást illeti, áprilistól működik az új MÁV+ applikáció, amely hónapról hónapra újabb funkciókkal bővül.
