Sínen van a régió legnagyobb vasúti projektje – Benéztünk a kulisszák mögé
A végéhez közelít Közép-Kelet-Európa egyik legnagyobb, jelenleg épülő vasúti beruházása. A Budapest–Belgrád-vasútvonalon már csak a villamosítás, azaz a távközlés és a biztosítóberendezések telepítése van hátra. A kivitelező kínai cégek most bepillantást engedtek a gigaberuházás részleteibe, a helyszínen nézhettük meg, hol tartanak a munkálatok. Azt is megtudtuk, sikerül-e mindent a kitűzött határidőre befejezni.A befejező munkálatok kivitelezési szakaszába lépett Magyarország és egyben Közép-Kelet-Európa egyik legnagyobb, jelenleg épülő vasúti beruházása. A Budapest–Belgrád-vasútvonalon mára a töltés, a híd és vágánymunkák javarészt lezárultak, jelenleg a villamosítás, azaz a távközlés és a biztosítóberendezések telepítése zajlik.
A kivitelezést végző kínai cégek november 20-án nyílt napot tartottak az építkezés több fontos helyszínén is, ahol exkluzív részleteket ismerhettünk meg a munkálatokkal kapcsolatban.
A bemutató első helyszíne Taksony. Az agglomeráció szívében található vasútállomáson a hideg és szeles novemberi idő dacára feszített tempóban folyik az építkezés. A taksonyi munkaterületen néhány munkagép az építésvezető utasítása szerint villamosítási berendezéseket és belsőépítészeti anyagokat rakod le-fel; a felállványozott állomásépületen magyar munkások végzik a tervrajzok alapján a külső felújítási munkákat. A múlt században felhúzott épület korábban hosszú ideig pusztult, most viszont a szó szoros értelmében visszanyeri eredeti pompáját.
„Az épület eredeti arculata és Magyarország történelmének megőrzése érdekében a China Railway már a tervezés kezdetén meghatározta a »régi fényében helyreállítani« vezérelvet”
– magyarázza Song Ziwen, a China Tiejiuju Engineering & Construction Kft. ügyvezetője.
„A rekonstrukció során alaposan megvizsgáltuk az állomás történelmét, az eredeti épületnekmegfelelő anyagokat és eljárásokat használtunk, és megpróbáltuk visszaállítani az eredetimegjelenését az épület minőségének és biztonságának biztosítása mellett. Az állomáshomlokzata, peronjai és szerkezete helyreállításra kerültek, az állomás eredeti jellegének megőrzése mellett bizonyos szerkezeti elemek megerősítése is szükségeltetett. A fent iintézkedések révén Taksony állomás nemcsak megőrizte történelmi jellegét, de új életre kelt, ami bizonyítja azt a tiszteletet és kulturális integrációt, amivel a Budapest-Belgrád Vasúti Projekt a helyi magyar kultúra felé fordul”
– mutat rá Chen Zhongliang, a restaurációt végzőcég főmérnöke.
Az építési területen látható, hogy a kínai kivitelező nagy figyelmet fordít a vonalmentiökológiai környezet védelmére. A China Railway építési csoportjának munkagépei 60 percenként körbeöntözik az egész állomást, hogy az építkezés által keletkezőporszennyezésnek elejét vegyék.
A legmodernebb technológiát hozták ide
Utunk következő állomása Dunavarsány, ahol nem a pályaudvarra látogatunk el, de amit látunk, nem kevésbé fontos a vasúti közlekedés szempontjából. Az újonnan épült dunavarsányi vontatási alállomást és a Kínából származó villamosítási berendezéseket ismerhettük meg.
A vontatási alállomások kulcsfontosságú infrastrukturát jelentenek a vasúti közlekedés számára, a villamosított vasúti rendszer áramellátását biztosítva, ezzel pedig a vonatok folyamatos működését. Az újépítésű dunavarsányi vontatási alállomáson két független 132 kV-os tápegységet telepítettek két vontató transzformátorral és egy 25 kV-os kitápláló vezetékkel, az energiaellátás Soroksár és Kiskunlacháza–Dömsöd közúti vonalat fedi le, stabil és megbízható energiaellátást fog biztosítani a terület villamosított vasútvonalai számára.
A dunavarsányi vontatási alállomásra belépve két nagy vontatási transzformátor és a hozzátartozó primer és szekunder berendezés fogadja a látogatót. Az alállomás a Kínából származó technológiát és berendezéseket integrálja, különös tekintettel az állomás „szívére”, azaz a vontatási transzformátorra, melyet a China Railway Electric Industries Co., Ltd. kifejezettena projektre tervezett és gyártott, hogy biztosítsa a magas fokú hatékonyságot és a stabilműködést – mondja a Demokratának Zhou Xinwen, a China Railway Electrification Engineering Group (Magyarország) Kft. menedzsere, aki úgy látja, a munka során a legnagyobb kihívást az jelentette, hogy a magyar, illetve az európai szabványok eltérnek a kínaitól, de ezeket mostanra nagyrészt sikerült megoldani a Magyar Államvasutakkal valóhosszú konzultáció és tárgyalás, valamint a kínai beszállítókkal való egyeztetés során. Amititt látunk, már elnyerték a hivatalos jóváhagyást. Az menedzser úgy látja, az építkezést a szerződésben megadott határidőre, 2025-ben sikerül majd befejezni.