Szakmai szervezetek is támogatják a törvénymódosítást
Pedagógus és gyógypedagógus szervezetek támogatják a köznevelési törvény közelmúltban elfogadott, a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel (BTM) küzdő gyermekeket érintő törvénymódosítást.Pedagógus és gyógypedagógus szervezetek támogatják a köznevelési törvény közelmúltban elfogadott, a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel (BTM) küzdő gyermekeket érintő törvénymódosítást – olvasható a szervezetek MTI-hez pénteken eljutatott közleményében.

A Magyar Gyógypedagógusok Egyesülete, a Magyar Logopédusok Szakmai Szövetsége Egyesület, a Magyar Fonetikai, Foniátriai és Logopédiai Társaság, a Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat, Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Pedagógiai Szakszolgálat, a Baranya Megyei Pedagógiai Szakszolgálat, az Eötvös Loránd Tudományegyetem (ELTE) Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kara, az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények Egyesület, az ELTE Gyakorló Országos Pedagógiai Szakszolgálat közös nyilatkozata szerint a jogszabály-módosítás szakmai tapasztalatok alapján született, a törvénymódosítás folyamatában részt vevő munkacsoport tagjaiként innovatív, konszenzusra törekvő, szakmailag átgondolt javaslat kialakítására törekedtek. Ennek során komplex, proaktív intézkedések sorozatát javasolták, melyek a tantárgyi értékelés alól való felmentés helyett megteremtik a feltételeit a nehézségek megelőzésének, a tanulók felzárkóztatásának, szakszerű, a probléma gyökerét feltáró diagnosztikájának és az erre épülő támogatásnak.
„A jogszabály szakmai hátterének ismerőiként és majdani alkalmazóiként kötelességünknek tartjuk, hogy szót emeljünk a törvénymódosítás, és ezzel összefüggésben saját szakterületünk érdekében” – írták.
Hozzátették: véleményük szerint van helye a konstruktív vitának, ennek azonban a gyermekekről, tanulókról, a proaktív segítségnyújtás kérdéseiről, a szakmai együttműködések lehetőségeiről kell szólnia.
„A jelen intézkedést követő, a tanulók érdekeit szolgáló lépésekben szakmai együttműködésünkről, feladatvállalásunkról biztosítjuk a döntéshozókat”- írták.
A törvénymódosítás értelmében a beilleszkedési, tanulási és magatartási nehézséggel küzdő gyermekek osztályozási mentesítését 2030-ig kivezetik az oktatási rendszerből.
A törvénymódosítást az MSZP és a DK is ellenezte, az LMP a módosítás parlamenti elfogadása után azt közölte, az ombudsmanhoz fordul az általuk is „Taigetosz-törvénynek” nevezett módosítás miatt, ha pedig az államfő is aláírja változtatást, akkor az Alkotmánybírósággal is megvizsgáltatnák azt.
MTI

Aláírta az oktatási törvények módosítását az államfő
Aláírta az oktatási törvények módosítását pénteken Áder János köztársasági elnök. Az államfő nyilatkozatában – amelyet a Köztársasági Elnöki Hivatal bocsátott az MTI rendelkezésére – kiemelte, hogy a jogszabály kihirdetése előtt a módosításokról konzultált az oktatási jogok biztosával, aki arról biztosította, hogy a módosítás nem támasztja alá a törvénnyel szemben megfogalmazott kritikákat és aggodalmakat. A köztársasági elnök emellett azt is kiemelte, hogy a jogszabály-módosítás irányával és tartalmával számos rangos szakmai szervezet is egyetért.
Áder János a nyilatkozatában kiemelte: köztársasági elnökként különösen fontosnak tartja a felnövekvő nemzedékek érdekeinek képviseletét és jogainak érvényesítését, ezért a törvény kihirdetése előtt a lehető legkörültekintőbben vizsgálta azt a kérdést, hogy az új szabályozásnak van-e bármilyen hátrányos hatása az érintett gyermekekre. „Ennek során konzultáltam az oktatási jogok biztosával, aki levélben biztosított arról, hogy a jogszabály szövege nem támasztja alá a törvénnyel szemben megfogalmazott kritikákat és aggodalmakat. Szakmai okfejtésében egyértelműen állást foglalt amellett, hogy a törvény rendelkezései nem okoznak jogsérelmet, sőt, az új normaszöveg alapján az eddiginél is nagyobb lesz az állam felelőssége abban, hogy minden gyermek megkapja a neki szükséges oktatást” – írta.
Az államfő közölte azt is, az elmúlt napokban meggyőződött arról, hogy a jogszabály-módosítás irányával és tartalmával azok a rangos szakmai szervezetek is egyetértenek, amelyek tagjai hivatásuknak tekintik a gyógypedagógusi munkát, valamint a beilleszkedési, tanulási vagy magatartási nehézséggel küzdő gyermekek személyre szabott előmenetelének biztosítását. A törvény kidolgozásában részt vevő szervezetek közül többek között a Magyar Gyógypedagógusok Egyesülete, az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kara, a Magyar Logopédusok Szakmai Szövetsége, az ELTE Gyakorló Országos Pedagógiai Szakszolgálata álláspontját ismerte meg. „E szervezetek egyértelműen támogatják az elfogadott törvényben rögzített szabályokat” – hangsúlyozta.
„Remélem, ezeknek a régóta köztiszteletben álló szakmai szervezeteknek a hitelessége és szakmai véleménye azoknak a szülőknek is megnyugvást nyújthat, akikben riadalmat kelthetett néhány olyan – nagy nyilvánosságot kapó – kijelentés, amelyet a törvény szövege nem támaszt alá” – írta a köztársasági elnök, hozzátéve, hogy az elfogadott jogszabályt alkotmányossági szempontból is megvizsgálta, s mivel az semmilyen tekintetben sem bizonyult alaptörvény-ellenesnek, a törvény kihirdetését elrendelte.
Az Országgyűlés május 30-án elfogadta az oktatási törvények módosításáról szóló törvényjavaslatot, mely több ponton érintette a nemzeti köznevelésre vonatkozó szabályokat.
MTI
