A minisztérium közleménye szerint a tárcavezető a kihelyezett kormányülésről nyilatkozva arról tájékoztatott, hogy az EU-s tagállamok pénteken szavaznak arról a javaslatról, amelynek értelmében büntetővámokat vetnének ki a kínai elektromos autóipari szereplőkre.

Hirdetés

„A brüsszeli bürokraták arra készülnek, hogy a holnapi napon rituálisan legyilkolják az európai gazdaság jövőbeli versenyképességét”

– fogalmazott. Rámutatott, hogy bár az Európai Bizottság a kontinens autógyártóinak érdekvédelmével érvel, az ágazat legnagyobb vállalatai, amelyek hazánkban is rendelkeznek gyárakkal, „kézzel-lábbal tiltakoznak” a szerintük is rendkívül káros és veszélyes javaslat ellen.

„De miért káros és veszélyes a brüsszeli bürokratáknak ez a javaslata és miért tudja rituálisan legyilkolni az európai versenyképességet? Ugye az európai gazdaság gerincoszlopát az autóipar adja (…) Azonban az európai autóipari vállalatoknak rendkívül szoros az együttműködése a kínai autóipari vállalatokkal” – figyelmeztetett.

Erre pedig Magyarországot hozta fel a legjobb példának, ahol igen szoros és harmonikus a kapcsolat a nagy német autógyártók és kínai beszállítóik között. „Számos európai autógyártó nagyvállalat stratégiájában a keleti, többségében kínai beszállítókkal való stratégiai szövetség egy alapelem. Illetve a nagy európai autógyártó vállalatok jelentős része Kínát egy nagyon fontos piacnak tekinti, ahova nagyon komoly eladási érdekeik fűzik őket. Ráadásul több európai autógyártó vállalatnak gyára, telephelye is van Kínában” – sorolta.

Korábban írtuk

Szijjártó Péter ezért kiemelte, hogy a tervezett EU-s büntetővámok ellentétesek az európai autógyártók érdekeivel, kockázatosak és veszélyesek számukra. „Ezáltal a brüsszeli bürokraták javaslata az egész európai gazdaság szempontjából rendkívül kockázatos és rendkívül veszélyes” – hangsúlyozta.

Elmondta, ráadásul a célba vett ország minden hasonló esetben válaszintézkedésekkel él. „Ennek előszelét már tapasztalhattuk, mikor is bizonyos élelmiszeripari, mezőgazdasági termékekre jelentettek be vizsgálatokat, szigorításokat a kínai hatóságok” – mondta.

„Több száz milliárd eurónyi exportot hoznak össze a nyugat-európai országok évente Kína irányába, és nyilvánvaló, hogy ezen exportteljesítmény egy része veszélybe kerülhet, ha a kínaiak válaszlépésekkel élnek”

– tette hozzá. „Így minden szempontból rossz, minden szempontból káros, minden szempontból rendkívül veszélyes az Európai Bizottság javaslata a kínai autóipari szereplőkre kivetett vámok tekintetében” – vélekedett. A miniszter leszögezte, hogy Magyarország ezért határozott nemmel fog szavazni ezen javaslatra.

Szavai szerint annál is inkább, mert a héten tárgyalt a legnagyobb német autóipari vállalatok vezetőivel, akik egyhangúlag a tervezet ellen foglaltak állást. „Reméljük, hogy lesz több olyan tagállam is, amely majd racionálisan, észszerűen fog viselkedni, a saját nemzetgazdasági érdekeit fogja figyelembe venni, és nem valami mainstream nyomásnak fog engedni” – mondta.

Kifejtette, hogy hazánkban az autóipar 175 ezer munkahelyet tart fenn közvetlenül, közvetve pedig ennek a többszörösét, s az ágazat a teljes magyar ipari teljesítmény körülbelül egyharmadát adja, így rendkívül fontos az európai, és benne a magyar autóipar versenyképességének megőrzése.