Giczi Gergely, az Agrármarketing Centrum ügyvezető-helyettese
Hirdetés

Közel ötvenezres látogatói számmal zárt a 81. Országos Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Kiállítás és Vásár, amelyet 2023. október 20-22. között rendezett a Hungexpón az Agrármarketing Centrum. Magyarország legnagyobb agrárgazdasági eseménye nagy népszerűségnek örvendett a családok körében, hiszen többek között koncertek, gasztroélmények, őshonos magyar állatokat bemutató udvar és a Kárpát-medence valamennyi szegletéből érkezett kistermelők portékái várták őket. Az esemény ugyanakkor a legjelentősebb agrárszakmai találkozó is egyben, ráadásul idén itt rendezték meg Magyarország eddigi legnagyobb élelmiszer exportfejlesztést célzó üzletember találkozóját, a Hungarian Food Summitot.

A 81. OMÉK-on mérföldkőhöz érkezett az Agrármarketing Centrum által két éve bemutatott Hungarian Food Business Program. Első ízben rendezték meg ugyanis a Hungarian Food Summit elnevezésű, exportfejlesztést célzó üzletember találkozót. Az eseményre 22 országból 87 beszerző cég 124 képviselője érkezett, akik 46 magyar élelmiszergyártó döntéshozójával építhettek kapcsolatot. A Hungarian Food Summit mérlege igen impozáns, hiszen közel ezer tárgyalást bonyolítottak egymással a felek. Az ilyen típusú események elsősorban a kapcsolatépítést szolgálják, a B2B (Business to Business) találkozók során negyedórás intervallumokban váltják egymást a tárgyalópartnerek az asztalnál. 

Talán soha nem zajlott még Magyarországon hasonló horderejű program az élelmiszeriparban, amely ennyire direkt módon az exportfejlesztést célozta – értékelte a kétnapos eseményt Giczi Gergely, az Agrármarketing Centrum ügyvezető-helyettese. – Most látszik igazán, hogy kezd beérni az a közel hároméves megfeszített munka, amelyet munkatársaimmal azért folytattunk, hogy az exportképes magyar vállalkozások a lehető legtöbb piacon lehetőséget találjanak termékeiknek. Ezzel a rendezvénnyel vált teljes körűvé az Agrármarketing Centrum szolgáltatás-portfóliója a hazai cégek számára. Az eddigi külföldi kiállításaink és kiutazó üzleti delegációs programunk – amellyel évente több száz cégnek biztosítunk új üzleti kapcsolatokat –, valamint az online rendszerünk fejlesztése mellett immár arra is képesek vagyunk, hogy nagy számú, komoly beszerző gárdát Magyarországra csábítsunk, nekik kétnapos professzionális üzleti programot és benne több mint ezer tárgyalást bonyolítsunk le. Ennek kiváló keretet és helyszínt biztosított a 81. OMÉK.

A 2020-ban indított, majd a 2021-es OMÉK-on bemutatott Hungarian Food Business Programot áttételesen a Covid hívta életre, hiszen évekig szüneteltek a nemzetközi kiállítások, elmaradtak a személyes találkozáson alapuló rendezvények. Szükség volt egy olyan eszközre, amely digitális, online és valós idejű, ami személyes érintkezés nélkül is összekapcsolja az exportképes vállalkozásokat és a potenciális beszerzőket. 

Online szoftverünkbe, a Hungarian Food Business Catalogue-ba ma már 230 magyar élelmiszeripari gyártócég, közel 500 külföldi beszerző vállalat és további 118 egyéb felhasználó (jellemzően közvetítő szereplők: nagykövetség, főkonzulátus, egyéb szakmai szervezetek) regisztrált, akikkel aktív kapcsolatot ápolunk azóta is – folytatta Giczi Gergely. Ezen a felületen közvetlenül vehetik fel egymással a kapcsolatot a gyártók és a beszerzők és minden olyan adatot tartalmaz, amire egy beszerzőnek szüksége van. Az kiutazó üzleti delegációk szervezését 2022-ben indítottuk el, büszkén mondhatom, hogy mára tizenegy eseményt hoztunk tető alá, többek között Barcelonában, Madridban, Hongkongban, Tokióban, Helsinkiben, Dublinban, illetve Csíkszeredában és Sepsiszentgyörgyön. Ezek alkalmával mintegy 30-50 helyi beszerzővel van módunk tárgyalni, valamint értékes piaci információkkal gazdagodunk. A program 2024-ben is folytatódik, hiszen az élelmiszeriparunkra fokozott export nyomás nehezedik, szükségünk van új piacokra, új kapcsolatokra.

A sikeres exporthoz számos kritériumot kell teljesíteniük a cégeknek, nem elég csupán a kiváló minőségű termék. 

– A Hungarian Food Business Program eddigi tapasztalatai azt mutatják, hogy a cégek olyan ismereteket szereznek a segítségünkkel, amivel elkerülhetik a kezdeti nehézségeket. Teljesen világos, hogy célpiaci nyelvismeret, idegen nyelvű honlap, proaktivitás, dedikált exportos kolléga és helyszíni döntéshozói kompetencia nélkül nem érdemes exportban gondolkodni. További fontos szempont az élelmiszeriparban a megfelelő árualap, a különböző tanúsítványok, engedélyek megléte. Kell a rugalmasság a gyártásban, csomagolásban, logisztikában. Mindezek után jön a marketing és a konkrét cselekvés – sorolja az Agrármarketing Centrum ügyvezető-helyettese azokat a tényezőket, amiket érdemes alaposan figyelembe venni. – Éppen ezért a Hungarian Food Summit második napján mezőgazdasági és környezetügyi szakdiplomaták, valamint a CED Közép-Európai Gazdaságfejlesztési Hálózat Kft és a HEPA Magyar Exportfejlesztési Ügynökség képviselői adták át információikat saját piacuk sajátosságairól a magyar cégek számára.

A kétnapos eseményt mind a magyar cégek, mind a külföldi beszerzők kiválónak értékelték. A szervezők szándékai szerint a jövőben akár évente is megrendezhetik az eseményt, mivel erre kifejezett igény mutatkozik a visszajelzések alapján.

Korábban írtuk