Fotó: BDPST Group
Hirdetés

A cégcsoport többségi tulajdonosa, Tiborcz István a pénteken megjelent Budapest Business Journalnak adott interjút, amit az Index szemlézett. A beszélgetésben Tiborcz elmondta, a cég arra törekszik, hogy a portfólióját olyan szállodák tegyék ki, amelyek egész évben kínálnak attrakciót a vendégek számára. Emiatt is adták el az ausztriai Murauban található két síszállót.

Az üzletember úgy véli, hogy Magyarország fő turisztikai vonzereje nem lehet az, hogy olcsó. Szerinte Budapest óriási kiaknázatlan potenciállal rendelkezik a prémium turizmusban, a régió fővárosai pedig sokkal előbbre járnak ebben a szegmensben.

„A város arra hivatott, hogy több olyan vendéget csábítson, akik hosszabb ideig maradnak, komoly vásárlóerővel bírnak és érdeklődnek a kultúra iránt. Ezen turisták bevonzása érdekében pedig prémium kategóriás szállodákra, minőségi gasztronómiára és kulturális programokra van szüksége Budapestnek, hiszen jelenleg a regionális riválisok megelőznek minket” – vélekedett.

Mint azt Tiborcz kifejtette „nem helyes, hogy csak azért jönnek ide az emberek, mert Budapestet olcsó úti célnak gondolják”. Szerinte ezen a felfogáson változtatni kell, a tehetősebb látogatók most Bécsben költik a pénzüket, mert ott találnak luxusüzleteket.

Korábban írtuk

Az ötcsillagos szállodák átlagárait is fel kell emelni, hogy felzárkózzanak a nyugati árakhoz és tükrözzék azt a minőséget, amelyet leginkább az új fejlesztések képviselnek. Ennek következtében a kereskedelmi szegmensnek is alkalmazkodnia kell majd a turisztikai szolgáltatók emelkedő színvonalához – fogalmazott, és példaként a Botaniq Turai Kastély vendégkörét emelte ki, ahol már több alkalommal a Forbes Global Top 100-as lista szereplőit fogadhatták. A turizmus témakörében megkapta a jelenleg szakmai össztűz alatt álló Sofitel sorsára vonatkozó kérdést is. Igaz, a válaszában kiemelte, hogy Ingatlanfejlesztőként konszenzusra törekednek a tervező Zalaváry Lajos örökségét illetően, viszont az ingatlan felújításának szempontjai között az épület környezetéhez való illeszkedését és a műemléki környezettel való harmóniáját is kiemelten kell kezelni.

Közpénz ügyében nem hoz döntést

Visszatérő kritika a miniszterelnök vejével kapcsolatban az állami pénzek, támogatások kérdése, amellyel kapcsolatban tőkebefektetőként a jelenben egyet hátralép. Mint elmondta, a BDPST Group portfóliójában lévő vállalatok menedzsmentje önálló döntési jogkörrel rendelkezik minden gazdasági kérdésben. Tiborcz úgy fogalmazott, nem szól bele a befektetők és részvényeseket érintő döntésekbe, és kifejtette, az ilyen jellegű politikai irányú kritikák a befektetőknek okozhatnak károkat, de tartja magát korábbi kijelentéséhez.

„Az olyan cégek, mint a Diófa, a Gránit Bank vagy a Waberer’s, amelyekben a BDPST Group-nak részesedése van, mindegyike független menedzsmenttel rendelkezik, és nem utasíthatom őket, hogy pályázzanak vagy ne pályázzanak valamilyen tenderre, mert ezzel megkárosíthatom a többi részvényest” – mondta.

A cégcsoport prémium lifestyle brandjét, a Botaniq Collectiont éppen azért hozták létre, hogy elinduljanak a ki nem aknázott piaci szegmensben. „A BOTANIQ Collection négy pilléren áll: ötcsillagos szállodák és luxuslakások fejlesztése (mindkettő a legjobb helyeken), csúcskategóriás kereskedelmi projektek, valamint F&B egységek létrehozása, amelyek javítják ezen ingatlanok ismertségét és hírnevét.”

Amikor a Mészáros-féle OPUS Global cégcsoport tőzsdére vitelének példáját említette az újságíró, Tiborcz azt válaszolta, hogy egyelőre nem lesz BDPST részvény a Budapesti Értéktőzsdén, továbbra sem tervezi a tőzsdei megjelenést a többségi tulajdonos és menedzsmentje.

Mint magyarázta, a BDPST Group leginkább tőkebefektető és holding cég, amely főként a tőzsdén jegyzett cégekbe és különféle iparágakba fektet be, olyan cégekbe, amelyek a saját szektorukban aktívak. „Ahogyan mondani szokás, mindenki a saját halászlé receptjére esküszik. Nem tervezzük a BDPST Group tőzsdén való megjelenését.”

Azt azonban hozzátette, a saját halászlé receptje szerint hosszú távra terveznek, de a változó üzleti környezet miatt a terveket időről időre frissítik. Abban azonban biztos, hogy azokban az ágazatokban, ahol már beruháztak, a piaci részesedésük növelése a cél. Ilyen például a Waberer’s is, ahol, ha lesz lehetősége, még vásárolna részvényeket. További cél, hogy a BDPST Group leányvállalatai közötti strukturális hatékonyságot tovább javítsák.

Új terület a megújuló energia

A közelmúltban Tiborcz István a hírek szerint új területen szerzett részesedést. Az alternatív energetikai piacon a Diófa Alapkezelő vásárolja be magát az Alteóba. A tranzakcióról így nyilatkozott: „A cég kiváló befektetés volt, és nagyon örültem, hogy a Diófa meghozta ezt a döntést. A működésünk során sok energiát használunk és az Alteo, mint vezető cég a megújuló energia terén, segíthet nekünk kiegyensúlyozni az energiafelhasználásunkat.”

Nem száll versenybe, ahol nem indokolt

A Diófa Alapkezelő Zrt.-n, a Gránit Bankon és az Equilor Befektetési Zrt.-n keresztül a BDPST Group megvetette a lábát a pénzügyi szektorban. Tiborcznak nincsenek illúziói azzal kapcsolatban, hogy a Gránit Banknak versenyeznie kellene az ország legnagyobb bankjaival, amelyek masszív letétekkel és kiterjedt ügyfélkörrel rendelkeznek.

„Más céljaink vannak, melyek nagyon hatékonyan lettek kivitelezve az elmúlt évtizedben” – fogalmazott. „Ha a banki digitalizációról van szó, akkor a Gránit Bank elsőként lépett, mely nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a leghatékonyabban működő és a leggyorsabban fejlődő bank legyen a piacon.”

Top lokáció és értékteremtés

Tiborcz István elmondása szerint arra törekednek, hogy a „top lokációval” és a történelmi hagyományokkal rendelkező épületeket újítsanak fel, lássanak el modern funkciókkal a fenntarthatósági szempontok mentén. Erre hozta fel példaként a Gellért Szálló épületét is, amelyet nemrégiben vásárolt meg társasága. „Célunk, hogy megmentsük a történelmi épületeket azzal, hogy társadalmi haszonnal járó értéket teremtünk” – magyarázta.