A Gazdasági és Közlekedési Minisztériumtól (GKM) kapott írásbeli rendelkezés szerint, a 2007-2008-as menetrend tervezésekor a MÁV Startnak 10 százalékos kínálatcsökkentést kell végrehajtania, és azt a menetrend tervezetében meg kell jeleníteni – olvasható abban a levélben, amelyet a cég, működtetési vezérigazgató-helyettese írt a pályavasúti üzletág főigazgatójának. A leépítés most huszonegy szárnyvonalat érint.

Matéczné Németh Ágnes ebben emlékeztette Szamos Alfonzot, hogy a személyszállítás ideiglenes szüneteltetésére javasoltak közül eddig 14 vonalon vezettek be ideiglenes üzemszünetet ez év márciusában. Az elvárt kínálatcsökkentés elérése érdekében további 21 vonalon, illetve vonalszakaszon a személyszállítás ideiglenes szüneteltetésére tesznek javaslatot a GKM-nek.

– A mellékletben felsorolt vasúti vonalak megszüntetése olyan kistelepülések tömegközlekedését lehetetleníti el, amelyeknek szinte az egyetlen kitörési pont a turizmus lehetőségeinek kihasználása – reagált a hírre Fónagy János, az Orbán-kormány közlekedési minisztere. A Fidesz képviselője ebből a szempontból különösen érthetetlennek nevezte Szilvásvárad vagy Villány vasúti elérhetőségének megszüntetését. Fónagy emlékeztetett arra, hogy a korábbi szárnyvonalbezárások sem hozták meg a várt megtakarításokat a vasúttársaság számára. Ezért szerinte ezek a döntések vidék- és emberellenesek, ráadásul gazdasági racionalitásuk is megkérdőjelezhető.

Az ellenzéki politikus mellett tiltakoztak az érintett települések vezetői is. A Balassagyarmat- Ipolytarnóc vasútvonal által érintett falvak és városok polgármesterei értesüléseink szerint levéllel fordulnak a miniszterelnökhöz, Kóka János gazdasági és közlekedési, valamint Fodor Gábor környezetvédelmi miniszterhez, amelyben a vasúti személyszállítás tervezett megszüntetése ellen tiltakoznak.

Mint azt Szabó Tibor ipolytarnóci polgármester közölte, a szárnyvonal felszámolásáról szóló hírek rendkívül elkeserítik és felháborítják az érintett települések lakóit, mivel az ő megkérdezésük nélkül, a fejük fölött döntenek. – Társadalmi egyeztetést tartanak arról, hogy bezárják a vasutat, ami nem más, mint színjáték, hiszen már döntöttek – hangoztatta Szabó, aki szerint az elmúlt évek turisztikai és környezetvédelmi fejlesztései is a vasút megtartását indokolnák.

Nemcsak politikusok, de szakmai befektetők is úgy látják, nem a bezárás az egyetlen lehetséges megoldás az alacsony forgalmú vonalakon. Erről tanúskodik az amerikai RailWorld társaság elnöke, Edward Burkhardt véleménye is, aki elmondta, az Egyesült Államokban 1980 előtt, a vasút ugyanazokkal a problémákkal nézett szembe, amelyekkel most a magyarországi.

A megoldás: korszerűsítés, fejlesztés, ami felszívja azokat az embereket, akik – például az informatikai rendszer fejlesztése nyomán – feleslegessé válnak. Az amerikai cég érdeklődik a bezárt magyar mellékvonalak üzemeltetése iránt. Ha csak szolid nyereséget érhetnek is el ezzel, már megéri, hiszen az emberek munkát kapnak, a tulajdonosok pedig, növelhetik a céget – fejtegette az elnök.

(MNO)