Tizennyolc év divat
– Ismereteink szerint a Griff Gentlemen’s 100 százalékban magyar tulajdonban lévő cég.
– Igen, immáron 18 éve. Novemberben ünnepeltük nagykorúságunkat, s egy igen nagyszabású rendezvénnyel emlékeztünk meg az elmúlt időszakról. Kinőttük gyermekbetegségeinket, túl vagyunk a pubertáskoron, és napjaink kihívásaihoz alkalmazkodva teljesen új üzleti stratégiát és arculatot alakítottunk ki. A nyolcvanas évek szürke világában új színfoltot jelentett a Griff, a kilencvenes években pedig büszkén állíthattuk, hogy szinte mindenki nálunk veszi az első öltönyét. A legtöbb vásárlónk többször is visszatért hozzánk. Jelenleg pedig több mint tízezer törzsvásárlót tartunk nyilván. Nemrégiben azonban azzal szembesülhettünk, hogy sokak szemében a Griff némileg középszerűnek tűnik. A fogyasztói árainkat mindig is igyekeztünk a fizetőképes kereslet lehetőségeihez igazítani, a kezdeti időszakban ez ismertséget jelentett, de a kereskedelmi viszonyok változásai nyomán kissé meghaladta az idő az addigi stratégiánkat. A vásárlók attitűdje meglehetősen sokat változott, így nem sikerült átvinni a köztudatba, hogy jelentősen bővítettük a kínálatunkat. Ugyanakkor a tavalyi évben rendkívül komoly kampányt folytattunk annak jegyében, hogy felhívjuk a nagyközönség figyelmét megbízható jelenlétünkre, az általunk eszközölt változásokra és a megújulásunkra. Mindezzel párhuzamosan üzleteink belső berendezését is korunk követelményeihez igazítottuk.
– Egy ideje mintha a sportos vonalvezetés is jellemző lenne önökre.
– Valóban, az utóbbi években újabb és újabb fogyasztói rétegekhez próbálunk utat találni, és mindehhez igazítva bővítjük az árukészletünket. Arculatváltásunkat megpróbáltuk még határozottabban képviselni, ezért eldöntöttük, hogy öt termékcsaládunk külső megjelenítésére nagy hangsúlyt helyezünk, mind a külső csomagolás, mind a kellékek és a kiegészítők tekintetében. Ezek a kollekciók egyébiránt határozottan elkülönülnek egymástól szín- és formavilágukban. Jelen pillanatban öt különböző vonalat jelenítünk meg, hogy minél szélesebb rétegek igényeit ki tudjuk szolgálni. Egyrészt a sportos, fiatalos Casual ruházattal, másrészt a hagyományosnak számító, úgynevezett Basic családdal, harmadrészt a legújabb igényekhez alkalmazkodó, extravagáns Trend vonallal, negyedrészt az Exkluzív ruhacsaládunkkal, valamint még a rendkívül komoly minőséget és némileg magasabb árszínvonalat képviselő Paolo Sarto-kollekcióval várjuk vásárlóinkat. Ez utóbbi egyébként a legdrágább alapanyagokból készül, ezért tökéletesen versenyképes a piacon, azzal a különbséggel, hogy harmadannyiba kerül, mint a hasonló minőséget képviselő ismert világmárkák.
– A MOM Parkban található Griff Áruházban beszélgetünk. Miért zárta be kapuit a Nyugati téri, felettébb impozáns áruházuk?
– Nehezünkre esett elköltözni a Nyugati térről, hiszen ismertségünket jelentős mértékben az áruház kitűnő fekvésének köszönhettük. Abban a csodálatos adottságokkal rendelkező épületben mi magunk alakítottuk ki a belső teret, így saját gyermekünkként tekinthettünk az áruházra. Ám az utóbbi években teljesen átformálódott a kereskedelem, ami arra indított minket, hogy átalakítsuk üzleti stratégiánkat. A Nyugati téri áruházat 1995-ben nyitottuk meg. Akkor még hazánkban nem működtek plázák, így nem tudhattuk, hogy a későbbi években az országot elöntő plázaláz olyannyira átrendezi a vásárlási szokásokat, hogy még a hozzánk hasonló, stabilnak mondható vállalkozások is komoly változtatásokra kényszerülnek. Egy szó mint száz, a tavalyi arculatváltás és reklámkampány sem hozta meg azt az eredményt, hogy az áruházban lévő üzleti potenciált jelentős mértékben tudtuk volna erősíteni. Szó se róla, rendre nyereségesnek bizonyult a Nyugati téri üzletünk is, de a benne rejlő lehetőségeket már nem tudtuk olyan mértékben kiaknázni, mint amennyire az elvárható lett volna. Végül három hónapnyi vívódás után úgy döntöttünk, hogy egy kedvező ajánlatot elfogadva bérbe adjuk az áruházat és áthelyezzük a bázisunkat a MOM Parkba. Immár négy hónapja vagyunk itt jelen, és jó szívvel állíthatom, hogy jó döntést hoztunk.
– Az országban még hol vásárolhatunk Griff üzletekben?
– A Westendben, az Europarkban, a Camponában és az Árkádban is jelen vagyunk, de a Rákóczi úton és a Haris közben szintén működtetünk üzleteket. Vidéken pedig Győrben, Pécsett, Debrecenben, Szombathelyen és Siófokon is kínáljuk a portékáinkat.
– A Griff milyen részesedéssel rendelkezik a ruházati piacon?
– A közelmúltban végeztettünk egy ismertségi vizsgálatot, majd egy piacfelmérést, amelyekből egyértelműen kiderült, hogy Budapesten 50 százalékos piaci részesedéssel büszkélkedhetünk. Ez hihetetlenül jó eredménynek számít. Mindebben az is hatalmas szerepet játszik, hogy nálunk valóban kreatív szellemi munka folyik, irányításom mellett az utolsó gombig, utolsó cipzárig mindent a munkatársaim terveznek meg, illetve készítenek a Griff Design Stúdióban. Jelenleg a jövő tavaszi-nyári kollekción dolgozunk, hiszen már most tudnom kell, hogy a 12 üzletünk az öt különböző termékcsaládban mit kínál majd egy év múlva. Mi valóban nagyon komolyan vesszük a kultúra eme területét, ezért is indítottam útjára a Magyar Öltözködési Kultúráért Alapítványt. Nagyon szívesen várom azokat, akik csatlakozni kívánnak ehhez a kezdeményezéshez! Remélem, a szakmai körökben és a média berkeiben is egyre többen tekintik majd missziónak, hogy a fiatalok világlátását, illetőleg higiéniával, öltözködéssel kapcsolatos kultúráját fejlesszék.
– Mindezek mellett mire jut ideje magánemberként?
– Boldog családi életet élek, szabadidőmben a sportnak hódolok, sőt a Magyar Tenisz Szövetség alelnökeként is dolgozom.
Zs. Cs.