Latorcai Csaba a november 23-26. között a Békés megyei városban zajló IV. Kárpát-medencei Pedagógus Konferencia és Módszertani Napok keretében tartott rendezvényen elmondta, az 1,6 milliárd forint összköltségű, uniós támogatású programot a magyar kormány több céllal hirdette meg.

Hirdetés

Ezek a nemzeti összetartozás erősítése; a Kárpát-medencei összmagyar kapcsolatok fejlesztése; személyes és intézményi kapcsolatok kialakítása, fenntartása és erősítése. Kifejtette, a Kárpát-medence területén több ország osztozik. Kiemelt cél, hogy a térségben a magyar nyelv és kultúra, annak használata és ismerete erősödjön, mert az „fejleszti az összmagyar közösséget, és hosszú távon Magyarország fejlődését is segíti”.

A politikus aláhúzta, a program segíti azt is, hogy az itt élő nemzetek felismerjék: egymás kultúrájának, történelmi múltjának ismerete és tisztelete teheti a térséget „az európai szellemi, lelki és anyagi megújulás motorjává”.

A közös nyelv és kultúra az oktatás és a munkaerőpiac esetében is összekötő erő, amelynek a kihasználása a magyarországi területek fejlesztéséhez is fontos – jegyezte meg.

Latorcai Csaba elmondta, a mintegy 11 millió 900 ezer magyar anyanyelvű személy közül magyar nyelven csak 245 ezren tanulnak. „Az elvándorlás és asszimiláció hatása hosszú távon ellensúlyozható a magyar nyelv és identitás erősítésével, ami a magyarság megmaradásának feltétele. Ez elsősorban az anyaország felelőssége” – húzta alá.

Az államtitkár szólt arról is, hogy a program célja még a köznevelés minőségének emelése; a végzettség nélküli iskolaelhagyás csökkentése; az esélyegyenlőség növelése. Ezért kiemelten fókuszáltak a hátrányos helyzetű magyarlakta térségekre és a halmozottan hátrányos helyzetű diákok bevonására – mondta.

A kormány a jövőben is támogatni fog hasonló tematikájú programokat „a nemzet szellemi, lelki és anyagi megerősítése, a jövő generációk érdekében”. A projekt a Szeged-Csanádi egyházmegye Gelsey Vilmos Pedagógus Intézete és az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő konzorciumában valósult meg.

Az uniós Emberi Erőforrás Fejlesztési Operatív Program (EFOP) keretéből támogatott programon külhoni iskolák hetedik évfolyamos diákjai vettek részt olyan négynapos tanulmányi kirándulásokon, amelyen Magyarország történelmével és hagyományaival ismerkedhettek meg és hazai általános iskolák diákjaival találkozhattak.

Korábban írtuk