Több mint kétszázezer gyerek jár egyházi óvodába, iskolába
Magyarországon csaknem 220 ezer gyermek jár valamilyen felekezeti óvodába, iskolába és középiskolába, számuk nyolc év alatt megduplázódott - ismertette a Miniszterelnökség egyházi és nemzetiségi kapcsolatokért felelős államtitkára hétfőn a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Kisvárdán.Soltész Miklós a csaknem 970 millió forint értékű hazai és uniós támogatásból felújított és kibővített Várday Kata Református Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium átadási ünnepségén azt mondta: ilyen református közösségekbe csaknem ötvenezer gyermek jár.
Az államtitkár beszédében kifejtette, sokan megkérdőjelezik az egyházi iskolák létjogosultságát. Az ezt vallók magyarázata szerint ezek az intézmények tanításban nem kiemelkedőbbek és nem adnak többet a hagyományos iskoláknál. Soltész Miklós szerint viszont a fiatalok számára olyan „irányjelzőket” nyújtanak, melyekhez életük alatt bármikor visszanyúlhatnak.
Az iskola tanulóihoz szólva a politikus azt mondta, ha diákként nem is lehet azonnal megérteni a református iskolák üzenetét, felnőttként adódhat majd olyan élethelyzet, amikor az itt kapott tanítások fognak segíteni.
„Akkor tudni fogjátok azt, hogy miért fontos a református keresztyén nevelés krisztusi tanítása és miért van az, hogy a magyar kormány mindezt a nemzet és közösségi szempontjából fontosnak tartja” – fogalmazott Soltész Miklós.
Az ünnepségen Vitályos Eszter, az Emmi európai uniós fejlesztéspolitikáért felelős államtitkára köszöntőjében hangsúlyozta: a kormány számára kiemelten fontosak az egyházi oktatási infrastrukturális fejlesztések, ezért erre a programra országosan több mint 14 milliárd forintot különített el a kabinet.
A kisvárdai református iskola fejlesztése az Emberi Erőforrás Fejlesztési Operatív Programban (Efop) nyertes huszonhárom projekt egyike – hangsúlyozta az államtitkár, hozzátéve, a program keretében összesen több mint hárommilliárd forint érkezett eddig Kisvárdára.
Kitért arra, az egyházak rendkívül fontos szerepet töltenek be az oktatás területén, jó példa erre a helyi református egyházközség által működtetett többcélú intézmény is. Vitályos Eszter szavai szerint az iskola hozzájárul a hátrányos helyzet újratermelődésének felszámolásához, a hallgatói lemorzsolódás csökkentéséhez, emellett a kárpátaljai református magyar közösség életében is jelentős szerepet tölt be azzal, hogy fogadja és oktatja a határon túl élő magyar diákokat.
Seszták Miklós kormánybiztos, a térség országgyűlési képviselője kiemelkedőnek nevezve a fejlesztést arról beszélt, hogy 1605 után van ismét református oktatás Kisvárdán.
A mintegy 620 diákot oktató intézmény teljes belső és külső felújításához és új épületrésszel történő kibővítéséhez 920 millió forintot az Efop-programon nyert el az egyházközség, amely saját erőből 48 millió forintot eszközbeszerzésekre és a terveken felüli két új tanterem és közösségi tér kialakítására fordított.
A régi főépületet teljesen átalakították, az új szárnyban hat új tantermet, tanári szobákat, műhelyeket, nyelvi és kémiai laborokat, előadókat, további közösségi tereket, valamint tornatermet építettek. Megújult az iskola udvara, teljes energetikai és fűtési korszerűsítést kapott az intézmény, bútorokat vásároltak, továbbá szociális és kiszolgáló helyiségeket, irodákat is létesítettek.