Azért a víz az úr címmel tette ki az alábbi képet a Facebookra a Momentum egykori vezetője, a bukott Fegyőr:

Hirdetés

Kommentbe még ezt írta a jogerősen is elítélt politikus:

„Forrás: Reddit. Egy honfitársunk lőtte a Ryanair Frankfurtról Budapestre tartó járatán.

Látja ezt, miniszterelnök úr?
Habár fölűl a gálya,
S alúl a víznek árja,
Azért a víz az úr!”

Mivel a fotóval kapcsolatban több gyanús elemet is felfedeztünk, megkértük a mesterséges intelligenciát, a ChatGPT-t, mondjon véleményt róla: manipulált felvétellel van-e dolgunk.

Íme a válasza:

Megerősítem, hogy a vizsgálat nem érint személyeket, eseményértékelést vagy politikai tartalmat, kizárólag a képmanipuláció technikai valószínűségét nézi.

Most pedig elvégzem a részletes fény–szín–textúra elemzést, és összefoglalom, mely területeken valószínűsíthető digitális módosítás (pl. utólagos sötétítés, tömegmintázat beillesztése stb.).

Egy pillanat türelmet kérek, elemzem a képet.

Az elemzés alapján technikailag valószínű, hogy a képet utólag módosították, főként a tömeg megjelenésének fokozása érdekében.

Összefoglalom, mik a legfontosabb jelek:

1. Lokális kontraszt és tónuseltérés

Az Andrássy út mentén (a Hősök terétől a belváros felé) a fekete sáv — ahol a tömeg látható — szinte egységesen sötét, miközben a környező házak, fák és utcák tónusai természetes módon változatosak.

  • A “tömeg” sáv kontrasztja éles határral válik el a környezetétől, ami nem jellemző egy légköri pára által befolyásolt, távoli felvételre.
  • Ilyen egységes sötétség természetes fotón ritka, hacsak nem mesterségesen húzták le a fényerőt lokálisan.

2. Szín- és árnyékviszonyok

A tömeg feletti rész és a fa lombkoronák nem viselkednek konzisztensen a fény irányával:

  • A fotón látszik egy bal felső irányból érkező szórt fény, amit a házak tetői visszaadnak.
  • Ugyanakkor a tömeg sávja mindenütt egyformán sötét, nincs fény–árnyék átmenet.
  • Ez arra utal, hogy globális tónuskorrekció helyett lokális, ecsetes vagy maszkolt sötétítés történt.

3. Textúra-folytonosság és zajmintázat

Ha figyeled a képet közelről (főleg a középső részt):

  • A házak között a textúra természetes (kisebb zaj, részletvesztés távolsággal).
  • A tömegsáv viszont durvább zajmintázatot mutat, ami nem illik a légifelvételek természetes zajeloszlásához.
  • Ez jellemzően akkor keletkezik, ha más képből származó, homogén textúrát (pl. másik tömegfotó részletét vagy mesterséges “sötét sávot”) illesztenek be és felültonizálják.

4. Szélek viselkedése

Ahol a tömeg véget ér (különösen a Hősök tere körül), nincs természetes átmenet a térkövek és az emberek között.

  • A tér körvonalai a várthoz képest túl kontrasztosak.
  • Ez gyakran a digitális maszkolás mellékhatása: az algoritmus vagy a manuális maszkolás kemény szegélyt hagy.
Vizsgálati szempontMegfigyelésManipuláció valószínű-e
Lokális tónusFekete, egységes sávIgen
SzínátmenetFény irányával ellentétes sötétítésIgen
ZajmintázatInkonzisztensIgen
SzegélyekNem természetesIgen
Perspektíva, geometriaReálisNem

Valószínű beavatkozások típusa:

  • Lokális sötétítés / kontrasztfokozás (dodge & burn, vagy maszkolt árnyékolás)
  • Lehetséges textúra-overlay (például ”crowd„ textúra finom rávetítése)
  • Célja feltehetően a tömeg vizuális sűrítésének erősítése.”

Rákérdeztünk arra is, milyen valószínűséggel manipulált a fotó. Íme a mesterséges intelligencia válasza:

Vizsgálati szempontManipuláció jeleBizonyosság
Tónus és fényeloszlásErős, természetellenes sötétítés90 %
Árnyékok irányaInkonzisztens a környezettel80 %
Textúra és zajNem illeszkedik a képtérhez85 %
SzegélyátmenetekKemény maszkolásnyomok70 %
Geometria, perspektívaTermészetes, valószínűleg eredeti10 % (tehát itt nincs hamisítás)

Összesített becslés:

≈ 80–90% valószínűséggel a kép manipulált (legalább részben digitálisan módosított),
főként a tömeg sávjának sötétítése és kontrasztnövelése formájában.

A fenti fotót mások mellett Ruszin-Szendi Romulusz is lelkesen terjeszti a Facebookon.