Fotó: ShutterStock.com/AlessandroBiascioli
Hirdetés

Továbbra is a Facebook az a közösségi oldal, amelyet a 15–29 évesek leggyakrabban használnak mindennapjaik során. A magyar fiatalok csupán hat százalékát teszi ki azoknak az aránya, akik egyáltalán nem használják ezt a platformot. A Facebookot a YouTube és a TikTok követi, mindkettőt nagyjából azonos arányban veszik igénybe napi szinten a fiatalok, azonban a TikTok esetében több, mint kétszer annyi (25 százalék) az applikációt még sohasem használók aránya – olvasható az Ifjúságkutató Intézet nemrég megjelent kutatásában.

A BeReal tavaly robbant be a köztudatba, és már a magyar 15–29 évesek közel tizede (9 százalék) napi felhasználója az oldalnak. A BeReal 2020-ban indult útjára, majd 2022 végére világszerte már több, mint hetvenmillió aktív felhasználóval rendelkezett.

A végletekig leegyszerűsített alkalmazás azzal tett szert gyors népszerűségére, hogy egyfajta anti-közösségi média szerepben tetszeleg, például nincsenek filterek és szerkesztési lehetőség sincs. Az alkalmazásban az is különleges, hogy csak naponta egyszer lehet fotót feltölteni, és nem is akárhogyan: egy viszonylag véletlenszerűen választott időpontban érkezik az értesítés, hogy a felhasználónak ideje elkészítenie a nap képét, amelyre két perc próbálkozási idő áll rendelkezésére; ha ezt túllépi, akkor már csak másnap van erre lehetősége.

Az utóbbi időszakban egyre markánsabban befolyásolják a fiatalok életét a közösségi oldalak és egyre többet beszélünk a lehetséges negatív hatásairól. Ebben is kiemelkedik az Instagram, ahol mások (sok esetben nem valódi) profilját önkéntelenül is a sajátunkhoz hasonlítjuk. A BeReal koncepciója, hogy a képeknek a teljes valóságot kell mutatniuk: nem csak azt, amit láttatni akarunk, hanem a kamera mögötti világot is, méghozzá azonnal, filterek nélkül.

Az Ifjúságkutató Intézet kutatása szerint jellemzően nincsenek nemi különbségek a közösségi oldalak használatát tekintve. A legnagyobb eltérés a nemek között a YouTube esetében van, amelyet nagyobb arányban használnak a férfiak (92 százalék), mint a nők (86 százalék).

Életkor vonatkozásában a fiatalabbak minden vizsgált közösségi oldalt nagyobb arányban vesznek igénybe, kivéve a LinkedInt, amely a szakmai kapcsolatépítések támogatásával főként az üzleti világban népszerű. A korcsoportok közösségi média használata a kapott adatok alapján két esetben tér el markánsabban:

  • A TikTok-ot a 15–19 évesek több, mint négyötöde (82 százalék) használja, a 20–24 évesek (74 százalék) és a 25–29 évesek (70 százalék) ennél kisebb arányban.
  • A Snapchat-et a 15–19 évesek közül tízből négy fiatal (43 százalék), míg a 25–29 éveseknek már csupán 28 százaléka használja.

A Mathias Corvinus Collegium (MCC) égisze alatt működő Ifjúságkutató Intézet kérdőíves kutatása a magyarországi 15–29 évesek körében, 1000 fős reprezentatív minta alapján valósult meg.

Korábban írtuk