A fővárosi tömegközlekedésben eddig csak a héven, a fogaskerekűn és a dunai hajón volt szállítható kerékpár, hétfőtől azonban a Fenyőgyöngye és a Mátyáshegy felé közlekedő 65-ös és a 165-ös autóbuszon, a Németvölgyet és Farkasrétet elérő 59-es, 59A villamoson, valamint a zuglói 77-es trolibuszon is.

A Főváros közlekedésszervezőjeként a BKK fontosnak tartja a kerékpározás integrációját közösségi közlekedéssel, a kombinált utazási lehetőségek támogatását, ezért döntöttek további felszíni tömegközlekedési eszközökön történő kerékpárszállítás tesztjellegű bevezetéséről.

2013 tavaszán fontos lépést tett a Budapesti Közlekedési Központ: miután a hév-járatokon már évek óta lehetőség van a kerékpárok szállítására, kiterjesztették ezt a lehetőséget az előre tervezett karbantartások idején közlekedő hévpótló autóbuszokra is. A felmérések alapján csak a 60-as járat, azaz a fogaskerekű vonalán egy átlagos hétvégi napon az utazók 18%-a él a kerékpárszállítás lehetőségével.

A BKK a tömegközlekedési járatok üzemeltetőivel együttműködve megállapította, hogy a legtöbb járműtípus átalakítás nélkül, míg néhány típus kismértékű átalakítással alkalmas a kerékpárok szállítására. A lehetőségek kigondolásában a Magyar Kerékpárosklub szakemberei is részt vettek, akik támogatják a fokozatos megvalósítást és tesztidőszakot a tapasztalatszerzés céljából. A tesztvonalak kiválasztásakor az ott közlekedő járműtípusokon felül figyelembe vették a járatok földrajzi elhelyezkedését, illetve az utasforgalmi terhelését is. A tesztben egy-egy autóbusz-, trolibusz- és villamosvonal vesz részt.

Ezen szempontok alapján a választás két hegyi vonalra: az 59-es és 59A villamosra, valamint a 65-ös és 165-ös buszra, illetve a pesti oldalon a hosszú útvonalon közlekedő zuglói 77-es trolibuszra esett.

A remények szerint a lehetőségek kiszélesítése növeli a kerékpározás vonzerejét azáltal, hogy kiegészítő szolgáltatásként szükség esetén van lehetőség a járatainkon eseti kerékpárszállításra (pl. rossz idő vagy defekt esetén). Jellemzően a hegyvidéki az emelkedő irányú és a hosszú, főleg a városkörnyéket kiszolgáló járatok esetében számítanak nagyobb kihasználtságra.


A tesztidőszakban valamennyi járművön biztosítják a kerékpár-szállítási lehetőséget. A kerékpárok szállítását egy vonal- vagy gyűjtőjegy érvényesítésével, vagy kerékpárbérlettel vehetik igénybe. A kerékpárszállítás díja mellett a személyszállítás díját is meg kell fizetni, tehát a kerékpárosnak saját maga számára is rendelkeznie kell megfelelő jeggyel vagy bérlettel. Az autóbuszokon és trolibuszokon járművenként legfeljebb két kerékpár szállítható az arra kijelölt helyen, míg a villamosokon kocsinként legfeljebb egy kerékpárt lehet szállítani. A fogaskerekűn továbbra is szerelvényenként legfeljebb 8 kerékpár szállítható.

Fontos tudnivaló, hogy a villamosokon a kerékpárokat rögzíteni kell, erre a célra a járművek utasterében ipari tépőzárakat szereltek fel.

A 65-ös és 165-ös autóbuszon, valamint a 77-es trolibuszon elsőajtós felszállási rend van érvényben, így a kerékpárosnak felszállás előtt, a megállóban az első ajtónál szükséges az utazási jogosultságot bemutatni a járművezetőnek, majd a hátsó ajtón felszállni a kerékpárral együtt. A kerékpárok szállításával és járművön történő elhelyezésével kapcsolatban figyeljék a megállókban és a járműveken a szállítás helyéről és módjáról kihelyezett tájékoztatókat! Egyes járműveken a kerékpárszállítás helyét közösen jelöltéki ki a babakocsis és kerekesszékes felülettel, itt a kerékpáros utasoktól előzékenységet kérnek a kerekesszékkel és a gyerekkocsival utazókkal szemben.

Tanácsok a kerékpárok szállításához:

· Kerékpár szállítása kizárólag a kerékpáros piktogrammal megjelölt járműveken megengedett.

· A kerékpárt az arra kijelölt helyen tegye fel a járművekre.

· Az utazás egész időtartamára rögzítsék a kerékpárt, hogy az utasok biztonságát, a ruhájuk tisztaságát, illetve a jármű épségét ne veszélyeztessék.

· A szállítandó kerékpár mérete nem haladhatja meg a 180x130x70 centimétert.

· A villamoson olyan kerékpárok nem szállíthatóak, amelyeknek kialakítása miatt nem rögzíthetőek a tépőzárral.

· Személyenként egy darab kerékpár szállítható.

· A szállítandó kerékpár nem lehet speciális kialakítású (cargo, tandem, motoros stb.).

· Amennyiben egy járművön egyidejűleg kerékpáros és kerekesszékes vagy babakocsis utas is utazni kíván, és a számukra biztosított helyek darabszáma ezt nem teszi lehetővé, akkor a kerekes székkel vagy babakocsival közlekedő élvez előnyt a kerékpárossal szemben.

· A tesztüzem során a kijelölt autóbuszokon és trolibuszokon első ajtós felszállási rend van érvényben, így kérik a kerékpárral érkezőket, hogy felszállás előtte először a megállóban az első ajtónál az utazásra és kerékpár szállítására vonatkozó jogosultságot mutassák be, a járműre felszállni típustól függően a kijelölt ajtónál lehet.

· Mivel a tömegközlekedési jármű előre meghatározott menetrend szerint közlekedik, fontos, hogy a lehető leghamarabb fel- és leszálljunk kerékpárunkkal.

· A kerékpárbérletről: a kerékpárbérletnek kizárólag egyhavi változat létezik matrica formájában, amelyet a bérletre kell felragasztani, azaz a bérlet vásárlásával egy időben célszerű megvásárolni. Kerékpárbérlet a havi-, negyedéves-, kedvezményes éves (csak a tömbös kivitelű 12 szelvényes), a hév és a szemeszterre szóló Budapest-bérlet minden típusához váltható. Csak a kijelölt pénztárakban lehet megvenni a matricákat.

Tanácsok az utasoknak:

· A kerékpárszállításra kijelölt helyen legyenek tekintettel és türelemmel a szállított kerékpárokra.

· A BKK kéri, hogy az utasok legyenek türelemmel és segítsék a kerékpárral utazó utastársaikat a kerékpár elhelyezésében.