Az alapkőletétellel hétfőn lényegében megkezdődött a Miskolc-Kassa közötti autópálya magyarországi szakaszának építése, a borsodi megyeszékhelyet a magyar-szlovák határon lévő Tornyosnémetivel összekötő 57 kilométer hosszúságú gyorsforgalmi út uniós és hazai forrásból nettó 179,3 milliárd forintból készül el várhatóan 2021. harmadik negyedévére.

A Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Sajópálfala határában megtartott rendezvényen Homolya Róbert közlekedéspolitikáért felelős államtitkár azt mondta: az M30-as autópálya Miskolc és Tornyosnémeti közötti szakasza a „Via Carpatia” terv része, amelynek lényege az Európán áthaladó észak-déli közlekedési hálózat fejlesztése rövidebb útvonal kiépítésével. Ezzel az úttal a Via Carpatia terv utolsó hiányzó magyarországi szakaszának építése megkezdődött.

Az államtitkár úgy fogalmazott: csaknem tíz évet kellett arra várni, hogy egy ilyen hosszúságú autópálya-szakasz alapkövét letegyék.

Ez az autópálya a térség két legnagyobb városa között teremt gyors összeköttetést, és fontos a felvidéki magyarságnak is – mutatott rá.

Az államtitkár emlékeztetett, hogy a kormány 2016-ban áttekintette a gyorsforgalmi úthálózat helyzetét, és úgy döntött, hogy 2500 milliárd forintos forrásból fejleszti ezen utakat. A terv az, hogy valamennyi magyarországi nagyvárost, megyeszékhelyet becsatolják a gyorsforgalmi úthálózatba, és valamennyi autópálya vezessen a határokig. A 2500 milliárd forint több mint felét a költségvetés biztosítja 2022-ig. Négy-öt év alatt csaknem 900 kilométernyi gyorsforgalmi út épül meg az országban, a tervek megvalósítása jó ütemben halad – hangoztatta Homolya Róbert.

Hörcsik Richárd Abaúj és Zemplén, valamint Csöbör Katalin Miskolc és körzete fideszes országgyűlési képviselője egyaránt arról szólt, hogy ez a beruházás a térség szempontjából kiemelt, nő a régió versenyképessége, a közlekedés színvonala és biztonsága, javulnak az infrastrukturális feltételek.

Az M30-as autópálya az M3-as autópályát Miskolccal összekötő gyorsforgalmi út, ezt építik tovább a magyar-szlovák határ felé. Kassától a határig már korábban elkészült az autópálya.

Pántya József, a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. útfejlesztési igazgatója elmondta: az 57 kilométernyi kétszer kétsávos, óránként 130 kilométeres sebességre tervezett autópálya három szakaszra bontva épül meg Miskolc és Szikszó, Szikszó és Encs, Encs és Tornyosnémeti között. Az autópályával együtt számos csomópont, felül- és aluljáró, híd, pihenőhely épül majd meg. Az egyes szakaszok  kivitelezői a Strabag-csoport alkotta konzorcium, a Colas Út Zrt. és a Colas Hungária Zrt. konzorciuma, valamint a Hódút Kft. és a Duna Aszfalt Kft. konzorciuma.

Orbán Viktor miniszterelnök 2015. áprilisban a Modern városok programja keretében tartott miskolci tájékoztatóján jelentette be az út megépítését.

MTI