Tricikliket és bicikliket vizsgált az NFH
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) a közelgő gyermeknap és a hamarosan kezdődő vakáció biztonságának garantálása érdekében több, a gyermekek fokozott védelmét biztosítani hivatott vizsgálatot végzett és célzott ellenőrzéseket tervez. A játékok a legkiszolgáltatottabb fogyasztói csoport, a gyermekek számára készülnek, így joggal várható el, hogy megbízhatóak, tartósak, biztonságosak legyenek. Különösen így van ez a gyermekek tömegét hordozó játékok körébe tartozó játék járművek (triciklik, biciklik) esetében, mivel a nem megfelelő szilárdságú és stabilitású, vagy a nem megfelelő fékhatású termékek balesetet okozhatnak. A gyermekek testi épségének megóvása érdekében lényeges tehát kiemelt figyelmet fordítani annak ellenőrzésére, hogy az általuk használt különböző funkciójú, széles választékban kínált termékcsoport kielégíti-e az uniós normáknak megfelelő és jelenleg érvényben lévő, magas biztonsági szint teljesítését előíró műszaki szabályozást.
A NFH vizsgálata a játék kategóriába sorolható triciklikre – kicsi, háromkerekű, az első keréken pedállal hajtott gyermekkerékpárokra terjedt ki, 12 megyei felügyelőség bevonásával. A triciklik, játék-, és gyermekkerékpárok tekintetében első alkalommal került sor átfogó piacfelügyeleti ellenőrzésre, ugyanis ezt a termékkört a korábbi években nem vizsgáltuk.
Az ellenőrzés helyszínei a bevásárlóközpontok, játékáruházak, sportáruházak, kerékpárszaküzletek, importőrök és nagykereskedők telephelyei voltak.
A 4 hetes vizsgálat során összesen 442 féle, 968 db terméket ellenőriztünk, melynek 35%-a tricikli, 6%-a játékkerékpár és 59%-a gyermekkerékpár volt.
Az összes vizsgált kerékpár 37%-a kifogás alá esett az előírt jelölések, használati – kezelési útmutató tekintetében. A leggyakoribb problémát az jelentette, hogy a biztonságos használatot érintő figyelmeztetések nem a szabványban előírtaknak megfelelően voltak feltüntetve (triciklik 24%-ánál, játékkerékpárok 4%-ánál, gyermekkerékpárok 35%-ánál). Például a gyermekkerékpárokhoz mellékelt használati – kezelési útmutatóból hiányoztak az ülés, kormány, láncfeszesség stb. beállítására, a rendszeres karbantartás fontosságára, a védőfelszerelés használatára vonatkozó iránymutatások. A tricikliknél majdnem minden esetben ellentmondás volt a termék kialakítása és a gyártó/forgalmazó által ajánlott korcsoport, illetve a maximális terhelhetőség megjelölése tekintetében: például a triciklit
36-78 hónapos korosztálynak ajánlották (max. 25 kg-s terhelhetőséggel), de olyan volt a kialakítása, hogy már egy 48 hónapos gyermeknek sem alkalmas.
Az ellenőrzés során 10 db kerékpár – 3 db tricikli és 7 db gyermekkerékpár – mintavételére került sor, melyeket az NFH akkreditált Mechanikai és Villamos Laboratóriumában vizsgáltunk. Valamennyi kerékpár biztonságossági szempontból kifogásolható volt.
Az elvégzett kockázatértékelés szerint a triciklik a könnyű borulásuk miatt nagy kockázatot jelentenek a kisgyermekekre nézve!
A triciklik esetében a következő hiányosságok kerültek megállapításra:
• A triciklin lévő rögzítőcsavarok hornyai sorjásak, ami hámsérülést okozhat.
• A triciklin található, ollómozgást végző alkatrészek (napvédő tető, szülői kormány és védőkorlát) közötti távolság az előírt 5 mm-nél nagyobb és 12 mm-nél kisebb, ami az ujjak becsípődését okozhatja.
• A tricikli a vizsgálat során felbillent. Egyenetlen talajon a tricikli könnyen felborul, aminek következtében a kisgyermekek sérülést, zúzódást szenvedhetnek.
• A közvetlenül pedállal hajtott keréken 5 mm-nél nagyobb nyílás van, ami az ujjak beszorulását okozhatja.
Az elvégzett kockázatértékelés szerint a gyermekkerékpárok a megállapított hiányosságok – elsősorban a fék tekintetében fennálló problémák – miatt súlyos kockázatot jelentenek a kisgyermekekre nézve!
A vizsgálatok során megállapítást nyert, hogy a kerékpárok nem elégítették ki az alábbi követelményeket:
• A kerékpár kormányán és a csomagtartó rúdján lévő éles élek sérülést okozhatnak.
• A kerékpár nem rendelkezik első fékkel, ami megnöveli a fékezési időt.
• A kontrafék esetében a hajtókar hajtó és fékező pozíciói közti különbség meghaladja a megengedett szöget, ami megnöveli a fékutat, illetve a fékezési időt.
• A kormánymarkolat végének átmérője kisebb az előírtnál, ezáltal a kéz lecsúszhat a kormányról, ami rontja kerékpár irányíthatóságát.
• A pedál és az első sárvédő közötti távolság kisebb az előírtnál, így a láb beakadhat a sárvédőbe a használat során.
• A nyereg statikus szilárdsága nem megfelelő, az ülőfelület lehúzható a vázról, ami sérülést okozhat.
• A láncvédő nem takarja teljesen a lánc külső élét, fennáll a ruha beakadásának veszélye.
• A támasztókerekek túl közel helyezkednek el a váz függőleges síkjához, ami egyenetlen talajon való használat során a kerékpár könnyű felbillenését okozhatja.
A feltárt hiányosságok miatt az elsőfokú hatóság
• 3 esetben szabálysértési eljárást,
• 91 esetben fogyasztóvédelmi eljárást indított;
• 25 db termék vonatkozásában kötelezést (23 db),
• 204 db termék esetében feltételhez kötő határozatot (67 db) adott ki;
• 11 esetben, 23 db termék vonatkozásában forgalomból való kivonást és visszahívást rendelt el.