Aki figyelemmel kíséri a hazai hadiipar fejlesztéseit, annak a komondorról nem az ősi magyar pásztorkutya jut az eszébe, hanem a Gamma Zrt. egy évtizedes harcjárműcsaládja. A széria első tagja, a páncélozott ABV felderítő változat ellenáll az atom-, biológiai és vegyi szennyezésnek, mivel tervezői elsősorban a harctéri felhasználást tartották szem előtt. Most viszont a Komondor, pontosabban annak RDO 4336 MPV dupla fülkés változata piros egyenruhát kapott. A járművet nehéz terepviszonyokra tervezték, alkalmas vízszegény területeken a gépjárműfecskendők vízutánpótlásának biztosítására, és egy teljes tűzoltórajt tud szállítani, azaz hat főt. Ebből vásárolt három darabot a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatósága (OKF).

Hirdetés

– A speciális járművek beszerzésekor sokrétűségük, menettulajdonságaik, képességeik voltak a meghatározóak. Kiemelt szempont volt, hogy a speciális körülmények között, veszélyes terepen beavatkozó állomány a legnagyobb biztonságban dolgozhasson. A gyártása során alkalmazott anyagok megfeleltek ennek az elvárásnak, ezért döntött a katasztrófavédelem ezen eszközök mellett – tudta meg a Demokrata a BM OKF-től. A katasztrófavédelem ezúttal kifejezetten erdőtűz oltására is alkalmas járművet keresett, ám a Komondorok ezenfelül vegyi tüzeknél, illetve műszaki mentésnél is bevethetők. A Gamma Zrt.-vel egyébként évek óta együttműködik már a katasztrófavédelem, korábban is vásárolt tőlük különböző technikákat, mérőműszereket, katasztrófavédelmi mobil laborokat, védőruhákat és -felszereléseket.

A most hadrendbe állított három Komondor Fejér, Csongrád és Szabolcs-Szatmár-Bereg megye mentő tűzvédelmét erősíti a jövőben.

Korábban írtuk

Különleges felszerelés

Az új tűzoltóautók a Komondor harcjárműcsalád tagjai, de nem alkalmasak katonai vagy rendőrségi feladatok ellátására. Megmaradt viszont a robbanásálló páncélzat, amely a tűzoltók életét is megmentheti robbanásveszélyes környezetben végzett tevékenység során, vagy ha például munka közben rájuk dől egy égő fa. A három jármű emellett számos extrával büszkélkedhet, például speciális oltástechnikai elemekkel, így orrmonitorok, önoltó képesség is segíti a hatékony beavatkozást – tudta meg a Demokrata. A tűzoltásra szolgáló cserefelépítménynek köszönhetően bevethetők nagyobb, főként erdőtüzek oltására: található benne hétezer literes víztartály, habkeverő berendezés, tömlők, csatlakozók, kéziszerszámok. A jármű elején százhúsz liter per perc névleges vízszállítású fúvókákkal ellátott avaroltó rendszer, a vezetőtérből távvezérelhető orrmonitor üzemeltethető, ennek a szivattyúnak a teljesítménye ezer liter percenként, tíz bar nyomás mellett. Kerékjáratonként egy-egy önvédelmi fúvóka segíti a gumiabroncsok, illetve a környező terület habbal való oltását. A műszakimentő-cserefelépítményen, közvetlenül az alapjárművön kialakított gépészeti tér mögött rádió-távvezérlésű rakodódaru található, ez több mint tíz méterre is kinyúlhat, és végállásban akár 1030 kilós súlyt is felkap. Műszakimentő-szakfelszerelés, így hidraulikus feszítővágó, láncfűrész, gyorsdaraboló, pneumatikus emelőpárna-készlet, támasztó- és stabilizálóeszközök, áramfejlesztő, hőkamera is segíti a beavatkozó tűzoltók munkáját.

Lesz rá igény

A Gamma Zrt. a járműcsalád fejlesztése során mindig hangsúlyozta, hogy kész bármely hazai vagy külföldi igény alapján egyedi változatú Komondor járművet gyártani, akár kis sorozatban is.

– Jó lehetőség volt az állításunk bizonyítására a BM OKF által kiírt tender teljesítése – véli Zsitnyányi Attila. A Gamma Zrt. vezérigazgatója lapunknak azt is elárulta, a szerződéskötés érdekében kifejezetten a kiírásban leírt követelmények szerint lett kifejlesztve egy teljesen új bázisjármű-változat. Ezzel együtt az elmúlt tíz év során öt bázisjárműre építve, tizennyolc változatot mutatott már be a cég. A fejlesztés most sem áll le, jelenleg az eddig megszerzett tapasztalatokra építve a korábbi járművek „frissítése” és egy elnyert NKFI-pályázat keretében további különleges felépítmények kidolgozása zajlik. Noha a Gamma hagyományosan nem a járműgyártásból él, a vezérigazgató reményei szerint a három RDO 4336-os változat leszállítása jelentősen növeli az exportlehetőségeket ezen a területen is. Mint mondta, a járművek most bizonyíthatják a multifunkcionalitásukban rejlő lehetőségeket, a hazai vásárlók mellett megoldást nyújthatnak külföldi vásárlók egyedi problémáira is.

– Ebben a kategóriában versenyelőny a rugalmasság és a gazdaságos működés. Itt nincsenek nagy darabszámok, nem a gyártó elképzelései szerinti tömegterméket, hanem egyedi igényeket kielégítő járműveket kell szállítani. Mindezt rövid határidővel, reális áron. Ehhez megvan a megfelelő tapasztalatunk, és minden szükséges fejlesztői és gyártói képesség rendelkezésre áll Magyarországon – tudjuk meg a vezérigazgatótól.

Noha a laikusnak furcsának tűnhet egy off-road páncélozott tűzoltóautó golyóálló üveggel, nem Magyarország az egyetlen, ahol ilyesmit állítanak rendszerbe. Csehországban például az Excalibur Army és a THT Polička közösen épített páncélozott tűzoltóautót Tatra összkerékhajtású alvázra. A konstrukció sikerét jól mutatja, hogy még Ausztráliában is előszeretettel vásárolják. Ez új piaci szegmens, a klímaváltozás miatt Európában is egyre nagyobb lehet az igény ilyen járművekre, ugyanis a szárazság miatt jelentősebb erdőtüzekre kell felkészülni, ezek pedig a hagyományos tűzoltóautókkal kezelhetetlenek.

Nehéz terep

Bár a Komondor Gamma-termék, számos más magyar cég gyártmánya jelenik meg benne. A tervezés során kifejezetten szem előtt tartották, hogy amit csak lehet, itthonról szerezzenek be. Ez egyben azt is jelenti, hogy egy jelentősebb külföldi exportsikernek még többen éreznék a hasznát. Ám ezt korántsem egyszerű elérni, a nehézségek a Komondor esetében is nagyjából azok, amikkel a magyar védelmi ipari termékek rendre szembesülnek. A sokáig elhanyagolt szektor nagyjából tíz éve kezdett talpra állni, miután a kormány célul tűzte ki a hazai hadiipar fejlesztését. Csakhogy ebben a szegmensben különösen nehéz a külföldi eladás főképpen azért, mert a legtöbb ország értelemszerűen a saját hadiiparát igyekszik előtérbe helyezni, a nagyobb bevásárlások során pedig diplomáciai szempontok is szerepet játszanak, ami jobbára a nagyhatalmak amúgy is jó helyzetben lévő cégeinek kedvez. Ezért önmagában az sem garantál sikert, hogy mind világszerte, mind hazánkban ugrásszerűen emelkednek a védelmi kiadások. Jelenleg a Zrínyi 2026 program is inkább abban a fázisában van, amikor olyan eszközök vásárlása kerül középpontba, mint a Krauss-Maffei Wegmann cég Leopard harckocsijai és az Airbus helikopterei, amelyek hazai fejlesztését és gyártását képtelenség lenne megoldani, így ebből az itthoni beszállítók – egyelőre – nem sokat profitálnak. Ezért is nagy előrelépés, hogy a Komondor hazai megrendelést kapott, de a hosszú távú fenntarthatósághoz – és ez a védelmi ipar többi szereplőjére is igaz – exportsikerek is kellenek. A magyar Magyar Honvédségtől vagy a Belügyminisztériumtól kapott megrendelések önmagukban nem elegendők a cégek hosszú távú túléléséhez.