„A harminc, Budapesten már közlekedő kék buszos, BKK-menetrendbe illesztett Volánbusszal együtt hatvannégy alacsonypadlós, légkondis buszt állítunk forgalomba Budapesten egy év alatt” – tette hozzá a Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár.

Hirdetés

Nem sokkal korábban, pénteken délelőtt bejelentették, hogy tovább bővül a BKV új generációs autóbuszflottája. Megérkeztek ugyanis az Inter Traction Electrics Kft.-vel kötött szerződés opciójából lehívott első Mercedes-Benz Conecto Next Generation autóbuszok a BKV Zrt. telephelyére.

Ezek a 2018-as szerződés 400 százalékos opciójából lehívható alacsony padlós autóbuszok első darabjai. A kormány a 2021-es költségvetés terhére 34 Mercedes-Benz Conecto Next Generation beszerzésére biztosít forrást. A Fővárosi Önkormányzat előfinanszírozásának köszönhetően azonban már idén decemberben forgalomba állhat 17 csuklós autóbusz, 17 szóló busz pedig várhatóan jövő év januárjában.

Fotó: MTI/Kovács Tamás
A BKV Zrt. év elején forgalomba állt Mercedes-Benz Conecto Next Generation típusú buszai

A most érkezett járművek technikai paraméterei megegyeznek az év eleje óta közlekedő – a szerződés alapmennyiségét jelentő, a BKV Zrt. Beruházási Tervéből finanszírozott – 20+20 Conecto paramétereivel. A budapesti igényeknek megfelelő módon több színű fényezés, nagyobb méretű, elhúzható oldalablakok, speciális vezetőülés, megerősített kivitelű (36 kW) légkondicionáló berendezés, a több ülőhely kialakíthatósága érdekében az ülések alatt elhelyezett üzemanyagtartály, LED-es belső világítás, komplett FUTÁR rendszer, extra fel- és leszállásjelzők és ajtónyitók (pl. ajtónyitó vakok és gyengénlátók számára), fedélzeti, valamint adatrögzítővel ellátott front- és tolató kamerák jellemzik az autóbuszokat.

Korábban írtuk

„A BKV számára kiemelt jelentőségűek a környezetvédelmet szolgáló és az energiahatékonyságot javító intézkedések. Legutóbb a kelenföldi garázs területén telepített napelemes autóbusz-tárolók átadása tett erről tanúbizonyságot. Ezért a most átvett buszokkal kapcsolatban mindenképpen meg kell említeni, hogy az új járművek a jelenleg érvényben lévő legmagasabb Euro-VI d Temp környezetvédelmi besorolással rendelkeznek. Ennek köszönhetően jelentős mértékben csökkentik a BKV autóbuszflottájának károsanyag kibocsájtását, és ezzel hozzájárulnak a főváros levegőminőségének további javulásához. Az alacsony üzemanyag fogyasztásra optimalizált nyomatékváltó pedig az elfogyasztott dízel üzemanyag mennyiségét csökkenti” – írta közelményében a BKV, hozzátéve, az új csuklós Mercedesek a cinkotai- és a dél-pesti telephelyek által kiszolgált körzetekben, míg a szóló példányok jövőre a kőbányai trolibusz garázs által kiszolgált területeken fognak közlekedni, a legelhasználódottabb autóbuszokat kiváltva.

A kormány biztosítja, hogy a budapesti közösségi közlekedés támogatásának és fejlesztésének részeként, forgalomba álljon 64 darab vadonatúj, korszerű autóbusz a budapesti és elővárosi közlekedésben – jelezte a Miniszterelnökség Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkára egy pénteki sajtótájékoztatón.

Fürjes Balázs azt mondta, a harminc, Budapesten már forgalomba állított kék, a BKK-menetrendben közlekedő új busszal együtt 64 alacsonypadlós, légkondicionált autóbusz áll forgalomba egy év alatt Budapesten a kormány támogatásával. A BKV buszgarázsában pénteken tartott sajtótájékoztatón – az MTI-hez eljuttatott felvétel szerint – újságírói kérdésre elmondta, hogy Karácsony Gergely főpolgármester aláírására várnak még.
Kitért arra is, a BKV buszbérlési pályázata, amit egy offshore-hátterű cég nyert meg, egy „füstbe ment terv”, hiszen egyetlen bérelt busz sem érkezett meg Budapestre.
„Az, hogy miért lett volna szükség egy meghiúsult, offshore kamucéggel kötött szerződés alapján a buszbérlésre, egyik a sok kérdés közül, amire nem kapunk választ a fővárostól” – mondta. Nincs válasz arra sem, miként lehet úgy kiírni egy közbeszerzést, hogy nincs a követelmények között: a cégnek léteznie kell, vagyis rendelkeznie kell alkalmazottakkal és buszokkal, valamint referenciákkal.
Emlékeztetett, naponta mindössze tízezer forintnyi kötbért kell fizetnie ennek a cégnek, ha nem szállítja le időben a buszokat.
„Valakinek válaszolnia kellene a kérdésekre, és valakinek felelősséget kellene vállalnia azért, hogy egy offshore kamucég ilyen könnyen juthat megbízáshoz úgy, hogy utána ne szállítson le egyetlenegy darab buszt sem” – fogalmazott Fürjes Balázs.
Egy másik kérdésre válaszolva azt mondta: miközben Karácsony Gergely átláthatóságot ígért, a buszbeszerzés ügye nagyon is átláthatatlan, és ennek során sikerült egy olyan céget kiválasztani, ami nem is létezett a pályázat kiírásának pillanatában.
Hozzátette, az ügyben bárki tehetne feljelentést, például a BKV felügyelőbizottsága vagy a városvezetés is.