Lezárult a BKK és a BKV által idén tavasszal bejelentett, 30 darab használt szóló buszra kiírt közbeszerzési eljárása. A nyertes ajánlattevő a létrejött szállítási szerződés értelmében 30 darab, osztrák, német és spanyol városokban használt Mercedes-Benz Citaro típusú autóbuszt ad át Budapesten a fővárosi utazóközönségnek, a BKV-nak és a BKK-nak. A járművek közül két darab 2000-es évjáratú, a többi buszt 2001-ben, 2003-ban illetve 2004-ben helyezték forgalomba. Korukhoz képest jó állapotúak és keveset (a legfiatalabb 410 ezer, a legöregebb 750 ezer kilométert) futottak, kivétel nélkül alacsonypadlósak és klímával felszereltek; az Ikarusoknál sokkal környezetkímélőek, hiszen Euro II-es illetve III-as tanúsítvánnyal rendelkezdnek. A beszerzésnek köszönhetően a BKV Zrt. buszállománya néhány hónappal a tizenhárom holland Van Hool érkezése után ismét fiatalodik, emellett egyre több akadálymentes járművel rendelkezik, amely utasaink megelégedettségére szolgálhat.

A BKV törekszik a széles körben eredményesen alkalmazott, jól bevált technológiák alkalmazására a kockázatok és költségek csökkentése érdekében, amelynek a Mercedes Citaro járművek autóbuszflottánkba történő bevonása jól megfelel: a típus már több mint 30 ezer példányban kelt el szerte a világban, így a legnagyobb példányszámban értékesített alacsonypadlós autóbusz. Kiforrott konstrukció, a használt járműpiacon folyamatosan elérhető, a későbbiekben is reálisan lehet számítani gépészetileg közel azonos járművek akár nagyobb kontingensben való megjelenésére is.

A buszok 65.500 euróba kerültek, de a valamivel több, mint 19 millió forintos ár nemcsak a járműveket tartalmazza, de ebben azok Budapestre szállítása és levizsgáztatása, valamint a főalkatrészekre szóló negyedéves garancia is benne van. Ez az összeg alig több egy húsz éves Ikarus felújításának költségénél, ehhez képest korszerűbb és alacsonypadlós járművet tudunk forgalomba állítani – a használt buszok beszerzése tehát nem az új buszok beszerzését, hanem a régiek felújítását helyettesíti!

A szükséges honosítási feladatok (a nyitható ablakfelületek növelése, a járművezető fülke zárhatóvá tétele, az ajtóműködés és a műszerfal kezelőszervei, valamint az arculati elemek Budapest-specifikussá történő alakítása, az üzemanyag-átfolyásmérő beépítése, a jegykezelő, az utastájékoztató és a forgalomirányító rendszerek beépítése) elvégzése után az első járművek várhatóan még idén forgalomba állhatnak. A buszok imént részletezett honosítási feladatai összesen mintegy 5 millió forinttal növelik a beszerzési költségeket.

A Budapesti Közlekedési Központ a jó állapotú és flottában hozzáférhető, az öreg buszok felújításánál jobb megoldást jelentő használt járművek beszerzési lehetőségeit a jövőben is keresi.