Fotó: Demokrata/Vogt Gergely
A kiskörei hallépcső
Hirdetés

Az utóbbi évtizedben hazai és uniós forrásoknak köszönhetően példátlan mértékű fejlesztések zajlottak a Tisza-tónál. Felépült többek között egy 68 kilométeres kerékpárkörút a gátkoronán, megnyílt Európa legnagyobb édesvízi akváriuma, itt van az UNESCO-világörökség részét képező madárrezervátum, lendületet kapott a vallási turizmus, strandok, gyógyfürdők, túraútvonalak, hagyományéltető programok színhelyéül szolgáló modern közösségi terek épültek és újultak meg.

A Tisza-tavat körülölelő, egyébként jellemzően hátrányos helyzetű négy vármegye – Jász-Nagykun-Szolnok, Heves, Borsod-Abaúj-Zemplén és Hajdú-Bihar – 43 településén lakó mintegy 120 ezer ember napi megélhetése valamilyen módon összekapcsolódik a térség idegenforgalmával. De a terület közigazgatási szétszabdaltsága és az idegenforgalmi szektorban jelen lévő érdekcsoportok jelentős kihívások elé állítják a közös fejlesztési célokat zászlajukra tűző szakembereket.

Nyaralóhajóval Kiskörén

Magyar Csillával, a Tisza-tó kapujaként jegyzett Kisköre polgármesterével az önkormányzati kikötőben találkozunk. Az innen megközelíthető Mahart-báziskikötőből futnak ki azok a nyaralóhajók, amelyekkel egészen Tokajig, a Tisza és a Bodrog vadregényes panorámát nyújtó torkolatáig el lehet hajózni.

Fotó: Demokrata/Vogt Gergely
Magyar Csilla

A városvezető elmeséli, hogy a szolgáltatással a Mahart új, többek között nyugat-európai ügyfélkört kívánt idecsalogatni, hogy tovább nőjön a tó versenyképessége. Magyar Csilla kiemeli, hogy a pandémia és a szomszédos Ukrajnában zajló háború kissé felülírta a terveket, ennek ellenére úgy véli, hogy az exkluzív szolgáltatás hatásos marketingtámogatással még jócskán tartogat kiaknázatlan lehetőségeket.

Korábban írtuk

– Mivel a Tisza-tavi helységek jelentős része hátrányos helyzetű település, szeretnénk, ha az Országgyűlés által tavaly megszavazott kiemelt státus egyaránt komoly hatást gyakorolna a vidék munkahelyteremtő képességére, a szolgáltatásbővítésre és az idegenforgalmi lehetőségekre. Úgy vélem, az egyik legnagyobb kihívás, miként tudunk egyensúlyt teremteni a Tisza-tónál jelen lévő különböző érdekcsoportok között, hiszen mást és mást szeretnének a gazdálkodók, a természetvédők, a fürdőzők, a benzinüzemű vízi járművel közlekedők, a horgászok, csónakázók, kajakozók, kikötőépítők, nyaralóhajózók, illetve a gátkoronát használó autósok és kerékpárosok.

Fotó: Demokrata/Vogt Gergely

Magyar Csilla hangsúlyozza, hogy a munkát nem csak az érdekcsoportok között feszülő ellentétek nehezítik, de a Tisza-tavon osztozó vármegyék gazdasági jövőképe sem feltétlenül egységes. A probléma gyökere a fél évszázaddal korábbi múltba nyúlik vissza.

– A Tisza-tó, egykori nevén Kiskörei-víztározó olyan speciális ártéri terület, amelyen keresztülfolyik az élő Tisza. Mesterséges kiképzése a kiskörei vízlépcső megépítéséhez köthető, amely 1973-ra készült el a hatékony energiatermelés, a tiszai áradások szabályozása és az Alföld jobb mezőgazdasági vízellátása érdekében. A beruházás elsődleges célja tehát nem az idegenforgalom fejlesztése volt, ám a terület fokozatosan üdülőhellyé nőtte ki magát. A jelenleg is többfunkciós Tisza-tó jövőjével kapcsolatban egyre gyakrabban vetődik fel a kérdés, hogy felülírhatják-e az eredeti célokat, vagyis a mezőgazdaság és az energiatermelés kiszolgálását a melléjük fokozatosan felzárkózó idegenforgalmi elképzelések. A választ és a követendő irány kijelölését a döntéshozóktól várjuk…

Fotó: Demokrata/Vogt Gergely
Kisköre

Magyar Csilla szerint az aktív turizmusnak továbbra is komoly létjogosultsága van a Tisza-tónál, ahol az utóbbi évtizedben, különösen 2014 után számottevő, modern igényeknek megfelelő fejlesztés zajlott. Kiskörén apartmanházakkal bővült és megújult az önkormányzati strand, a Köre Kikötő, új inkubátorházat és sportcentrumot létesítettek, amelyeket a fejlesztések iránt elkötelezett vállalkozók üzemeltetnek.

Vízparti turizmus Abádszalókon

Kisköréről hazánk legnagyobb vízerőműve és Közép-Európa legnagyobb ökológiai halfolyosója mellett elhaladva autózunk a Tisza-tavi gáton Abádszalók felé. A nyári szezonra már felduzzasztott tó mentén az utóbbi évek beruházásai nyomán épült nyaralók, míg az Abádi Kikötőben úszóházak sorakoznak.

– Hazánk legnagyobb tava, a Balaton már a XIX. században is az elit pihenőhelye volt, de a Tisza-tó viszonylag fiatal, 52 éves képződmény, amelynek vonzáskörzetében nem működtek olyan jelentős turisztikai létesítmények, szállodák és üdülők, amelyek gazdaságilag is meghatározóak lehetnének – fejti ki Balogh Gyula polgármester. – Bár történtek önkormányzati próbálkozások, a nagyjából 2-3 ezer fő befogadására képes, elszórtan elhelyezkedő kisebb kereskedelmi szálláshelyek jelentős része magánkézben van, és nagyobb rendezvények alkalmával nem tud csoportokat fogadni. A vendégek többsége egyre igényesebb a környezetére, ezért hogy versenyképesek maradjunk, folyamatosan szükség van minőségi fejlesztésekre, amiknek az elmúlt években hatalmas lendületet adtak a Kisfaludy Program pályázati forrásai. Emellett fontos lenne a közlekedési feltételek javítása is, mert a fősodortól távol eső közúthálózat meglehetősen elavult, nem vonzó a vállalkozók számára, befektetőkre pedig égető szükség volna, hiszen a településen mért tíz százalék körüli munkanélküliségi ráta jóval meghaladja az országos átlagot.

Fotó: Demokrata/Vogt Gergely
Balogh Gyula

Balogh Gyula hangsúlyozza, hogy bár az áprilistól októberig tartó, elő és utószezonnal kiegészült idényt már sikerült hat hónapra nyújtani, a Tisza-tó így sem ad egész éves megélhetést a helyieknek.

– Véleményem szerint az egész régióra vonatkozó egységes turisztikai koncepció kidolgozása során szem előtt kell tartani a települések egyedi arculatát is, mégpedig úgy, hogy a lehetőségekből mindenkinek jusson. Emlékszem, hogy 15-20 évvel ezelőtt milyen komoly vitákat váltott ki a képviselő-testületen belül a város turisztikai koncepciójának a meghatározása. Eleinte mindent akartunk, de végül felismertük, hogy a legfőbb értékünk a Tisza-tó legnagyobb szabadvízi strandja, amely a klasszikus vízparti családi turizmusra, ezen belül a motoros vízi sportok kiszolgálására is tökéletesen alkalmas, így ez lett a fő profilunk. Úgy vélem, a koncepció sikerét igazolja, hogy tavaly a korábbi évhez viszonyítva tíz százalékkal nőtt a strand látogatóinak száma, ami nemcsak a tó körül, hanem országos viszonylatban is jelentős emelkedés.

Fotó: Demokrata/Vogt Gergely
A Sárgacsikó Lovarda

Miközben folytatódnak a tóparti fejlesztések, a városvezetés olyan vállalkozóknak is igyekszik esélyt adni, akik a strandtól távolabb eső területeken gazdagítják az idegenforgalmi kínálatot.

A Tisza-tavi TulipGardenben áprilisban kezdődik a színes programokkal tarkított fesztiválszezon. A virágszüret különleges attrakciójaként a Sárgacsikó Lovarda is bemutatkozik, amelynek idei első nyári szezonja lovas oktatással, tereplovaglással, sétakocsizással és gyermektáboroztatással várja az aktív kikapcsolódásra vágyó kicsiket és nagyokat.

Színes kínálat Tiszafüreden

Ujvári Imre, a tó fővárosának tartott Tiszafüred polgármestere arról tájékoztat, hogy a térség 43 települését érintő pályázatokat a régióban működő Tisza-tó Térségi Fejlesztési Tanács fogja koordinálni az érintett vármegyékkel és államigazgatási szervekkel együttműködve. Így a kiemelt fejlesztési térségbe sokkal koncentráltabban érkeznek majd a támogatások.

– A kiemelt státustól tudatosabb turizmustervezést és egységesebb Tisza-tó-arculatot várunk. A tavat sokan sokféleképpen használjuk, éppen ezért lenne célszerű számos kérdésben közös álláspontra jutni.

Fotó: Demokrata/Vogt Gergely
Ujvári Imre

– Jó példa erre a vízi közlekedés, mert ezen a téren mind a négy medencében eltérő a szabályozás, többek között a természetvédelmi területek miatt. Az Abádszalóki- és a Sarudi-medencével szemben mi a Tiszafüredi-medencében továbbra is a csendesebb, kézzel hajtott vízi járművek használatát részesítjük előnyben. Tiszafüred évek óta dinamikusan fejlődő város, a jelenleg is zajló idegenforgalmi projektek mellett számos gazdasági, energetikai és kulturális beruházásunk zajlik. Tízezer fős régiós központként színes turisztikai kínálattal sikerült előállnunk.

Tiszafüred

A polgármester felhívja rá a figyelmet, hogy mivel a régió idegenforgalma csak a 90-es évektől pörgött fel igazán, a Tisza-tó környékén három évtized alatt végbement változások nagyon is szembetűnőek.

– Ma már ott tartunk, hogy Tiszafüred önkormányzata változtatási tilalmat rendelt el, amely egyrészt kikötőstopot, másrészt a part menti területek beépíthetőségének korlátozását jelenti mindaddig, amíg a Tisza-tó Térségi Fejlesztési Tanács közzé nem teszi egységes szabályozását. A túlzsúfoltság és a tolerancia hiánya miatt már most is sok a konfliktus. A szervizútként is funkcionáló gáton sajnos számos közlekedő nem tarja be a legelemibb szabályokat sem, a jetskizők, wakeboardozók bömböltetik a zenét, ellehetetlenítve mások pihenését. Nem akarunk gátat vetni a fejlődésnek, de amennyire lehet, szeretnénk megőrizni a természeti környezetet, a Tisza-tó vadregényes hangulatát. Új belvárosunkat is úgy építettük ki, hogy lehetőleg ne kelljen felszámolni a már meglévő zöldfelületeket.

Amint Ujvári Imre fogalmaz, ők a minőségi turizmus felé szeretnének elmozdulni, de a tóra rátelepülne számos kevésbé igényes szolgáltató is, emiatt akadnak nézeteltérések. A lakosság viszont nem azért szavazott bizalmat a városvezetésnek, hogy ezeknek a vállalkozóknak az akarata érvényesüljön, hanem azért, mert a Tisza-tó olyan kincs, amire vigyázni kell.

Galó Anita

Egységben az erő a Tisza-tónál

Anyagilag is hasznosnak ígérkező együttműködések születtek azon az április elején megrendezett szakmai fórumon, amelyen a Tisza-tó térségében érintett közel száz résztvevő és 50 szervezet képviseltette magát. A szorosan együttműködő állami és civil szervezetek, önkormányzatok, illetve turisztikai szereplők legfőbb célja, hogy a régió 2030-ra Kelet-Magyarország legnépszerűbb aktív és ökoturisztikai élménydesztinációjává váljon – nyilatkozta a Demokratának Galó Anita, a Tisza-tavi Turisztikai Kerekasztal titkára.

– Milyen céllal szervezték meg a Holt-Tisza kanyarulatában tavaly átadott tiszafüredi Kérész Központban a szakmai fórumot?

– A hagyományteremtő szándékkal életre hívott úgynevezett B2B (Business to Business) turisztikai szakmai kapcsolatépítő rendezvény elsődleges célja az volt, hogy a tóparti és a Tisza-tó térségében érintett turisztikai vállalkozóknak lehetőséget teremtsünk a kapcsolatok további erősítésére. Ezen túlmenően Kelet-Magyarországról is fogadtunk olyan szolgáltatókat, akik fontos szerepet játszanak a Tisza-tavi turisztikai együttműködéseknél, a vendégforgalom növelésénél.

– Milyen irányúak lesznek a jövőbeni fejlesztések?

– A kormányzat által tavaly elfogadott Tisza-tó Térségi Aktív Turisztikai Fejlesztési Program legfőbb törekvése, hogy a térség 2030-ra Kelet-Magyarország legnépszerűbb aktív és ökoturisztikai úti céljává váljon. Úgy gondolom, hogy a jövőben a korábbinál fokozottabb szerep jut majd a hamarosan újjáalakuló Tisza-tó Térségi Fejlesztési Tanácsnak, hiszen a megújuló szervezetnek az eddigieknél sokkal erősebb területfejlesztési hatás- és jogköre lesz majd, miközben a forrásszerzési lobbiereje is növekszik.

– Mi lesz az elsődleges fejlesztési irány: az egységes térségi arculat megteremtése vagy a települések egyedi jellegének megőrzése?

– Úgy gondolom, hogy a kettő nem zárja ki egymást, hiszen az említett profilokat sikeresen össze lehet és össze is kell simítani. Fontos ugyanakkor hangsúlyozni, hogy csakis akkor érhetünk el hosszú távú eredményeket, ha a Tisza-tavat egyben, térségként kezeljük, ahol egyaránt kiemelt szerep jut az iparfejlesztésnek, az energiatermelésnek, az árvízi és belvízi védekezésnek, a mezőgazdasági területek vízellátásának és az idegenforgalomnak is, természetesen a helyi igények és érdekek figyelembevételével.