Alig egy hónappal ezelőtt munkaindító ünnepséggel vette kezdetét a Mercedes-Benz gyárhoz vezető közel egy kilométeres vágány létrehozása. A vágányépítési projekt célja annak a 906,07 méter hosszú összekötővágánynak a megépítése, amely kapcsolatot biztosít a Cegléd–Szeged vasútvonal és a Mercedes gyár belső vasúthálózata között. A fejlesztés az alkatrészek és a kész autók környezetbarát szállítását teszi lehetővé. Vasúton érkezik majd az alkatrész a Mercedes gyárba, és az autók jelentős része is gördülő országúton hagyja el a telepet.

Az augusztusig tartó vágányépítés április közepére újabb fázisához érkezik, ekkor építi ki a MÁVGÉP Kft. a szükséges vágánykapcsolódásokat, váltókat, felsővezeték-hálózatokat és biztosítóberendezéseket. A fejlesztési munkálatok hamarosan induló szakaszát a vonatforgalom korlátozása nélkül nem lehetne kivitelezni, emiatt április 12-21. között szünetelni fog a vonatforgalom Kecskemét és Kiskunfélegyháza között. A nagyobb kényelmetlenségek elkerülése érdekében a vasúttársaság vonatpótló autóbuszok segítségével szállítja az utasokat a két település között. Ezenkívül több menetrendi változás kerül bevezetésre, melyek érintik a Budapest–Cegléd–Szeged vasútvonalon és a csatlakozó vonalakon utazókat.

Lényegesebb vasúti közlekedési információk:

Április 12-én 8:00 órától, április 21-én 5:30 óráig módosított menetrend szerint közlekednek a vonatok a Budapest–Cegléd–Szeged vasútvonalon. Tíz napon keresztül, Kecskemét és Kiskunfélegyháza vasútállomásai között vonatpótló autóbuszok fogják szállítani az utasokat. A pótlóbuszokat a vonatokra megváltott érvényes menetjegyekkel, bérletekkel és arcképes igazolványokkal vehetik igénybe az utazók. A Budapest-Nyugati pályaudvar és Szeged között közlekedő vonatok menetrendje csak Kecskemét–Szeged–Kecskemét útvonalon változik, egyes vonatok a megszokottnál korábban indulnak. A Kecskemét és Baja állomások között közlekedő vonatok menetrendje csak Kecskemét–Kiskunfélegyháza–Kecskemét útvonalon változik.

A kecskeméti csatlakozó vonalakon is módosul a vonatközlekedés. A Kecskemét–Lajosmizse (142.) vonalon, Kecskemét és Kecskemét alsó között pótlóbuszok szállítják az utasokat. Viszont Budapest és Lajosmizse közötti szakaszon nem módosul a menetrend. A Kecskemét–Lakitelek–Szolnok (145.) vonalon, Kecskemét és Alsóúrrét között viszik vonatpótló autóbuszok az utasokat. Április 12-20-ig, a Kiskunfélegyházáról menetrend szerint 19:35-kor Hódmezővásárhelyre induló vonat csak Szentesig jár.

A menetrendi változások miatt kérjük utasainkat, hogy utazásuk előtt tájékozódjanak az aktuális menetrendről az állomásokon kihelyezett hirdetményekből, a MÁVDIREKT 06 40 49-49-49-es telefonszámán, a www.mav.hu vagy a www.mav-start.hu weboldalainkon.

Az okozott kellemetlenségekért a MÁV kéri utasai megértését és türelmét.


A Daimler AG 2008-as döntésében, – amely alapján Kecskemétre telepítette összeszerelő üzemét -, szerepet játszott a jó kapcsolódási lehetőség a Cegléd–Szeged vasútvonalhoz. Eredményes egyeztetések során alakult ki az a koncepció, amely lehetővé teszi irányvonatok közlekedtetését a gyárba. Az összekötő vágány kivitelezését a MÁV Zrt. 100%-os leányvállalata, a MÁVGÉP Kft. végzi, a térségben végrehajtandó összes vasúti fejlesztést a MÁVTI Kft. tervezte.

A projekt során többrétű fejlesztés történik a gyár környezetében, illetve a közeli Kecskemét állomáson. Új „Mercedes elágazás” nevű vasúti szolgálati hely létesül, melynek működtetése a mintegy 7 km-re lévő Kecskemét állomásról fog történni. Az elkészült létesítmény közforgalmú vasútként a Magyar Állam tulajdonába kerül, kezelője várhatóan a Magyar Államvasutak Zrt. lesz.

A gyár kiszolgálása érdekében Kecskemét állomáson is történnek fejlesztések. Az első ütemben a gyárba érkező, illetve onnan induló irányvonatok kezelése oldódik meg, átépül két tehervonati vonatfogadó vágány. A jelenleg egyvágányú vasút kapacitásának növelését szolgálja az állomás szegedi végének fejlesztése, sor kerül a mára már teljesen elavult, D55 rendszerű állomási biztosítóberendezés cseréjére is. Erre a MÁV Zrt. KözOP forrást kíván megpályázni. A fejlesztések ősszel befejeződnek, és megkezdődik a próbaüzem.

Az iparvágány tervezése során a vasúttársaság törekedett arra, hogy a márciustól augusztusig zajló munkálatok a legrövidebb ideig, és a legkevésbé akadályozzák a Kecskemét és Szeged közötti vasúti közlekedést ideiglenes forgalomszüneteltetéssel illetve menetrend módosításokkal.