Hirdetés

Varga Zoltán (DK) a rekordmagas üzemanyagárak kapcsán arról beszélt: az elmúlt évtizedben többször is volt jövedékiadó-emelés, emellett „a rekordgyenge forint, az Európa-rekorder infláció, a csődöt mondó árfolyampolitika, a hatalmas költségvetési hiány és a brutális államadósság” vezetett oda, hogy a 95-ös benzin 506, a gázolaj 517 forintba került literenként.

Az üzemanyag árának drágulása a szállításon keresztül előbb-utóbb megjelenik az élelmiszerek árában is, még drágább lesz a kenyér, a tejtermék, a hús, a gyümölcs és a zöldség – hívta fel a figyelmet. Ezért azt kérdezte: mikor csökkenti a kormány az üzemanyag árát terhelő adókat?

Válaszában Tállai András, a Pénzügyminisztérium parlamenti államtitkára az áremelkedést a válság miatti nemzetközi gazdasági folyamatokkal indokolta, hozzátéve, hogy más országokban is magas az üzemanyagár és az infláció. Azonban a reálbérek emelkedése miatt egy átlagjövedelemből vagy nyugdíjból ma majdnem duplaannyi üzemanyagot lehet venni, mint 2004-ben – mutatott rá.

Közölte: a kormány vizsgálja az üzemanyagok árcsökkentési lehetőségeit és a nemzetközi példákat. Ezek közt említette az árak befagyasztását, ahol problémát jelent, hogy az csak ideiglenes lehet, az áfa vagy a jövedéki adó csökkentését, melyekre uniós korlátok és megkötések vannak és a kereskedelmi árrés csökkentését is – tette hozzá.

Korábban írtuk

Az ellenzéki politikus nem fogadta el az interpellációra adott választ.