Versenyelőnyünk a gyógyításban
A koronavírus-válság során a sok támadást megért, gyakran lesajnált magyar egészségügyi rendszer szervezettsége, rugalmassága, az ágazatban felhalmozott tudás és szakértelem minden korábbinál jobban megmutatkozott. Maurer Szemerével, a Századvég egészségügyi üzletágának vezetőjével a magyar ellátórendszer történelmi előnyeiről beszélgettünk. Többek között arról, miként alakult ki az egyik legszélesebb bázisú gyógyítóstruktúra Európában.– Tavaly döbbent tanúi lehettünk annak, hogy a sokat irigyelt gazdag nyugati országok ellátórendszere hogyan omlott össze a járvány első támadásaira. Ezalatt itthon azt tapasztaltuk, hogy a háziorvosok, a mentősök, a kórházak egyik hétről a másikra átálltak a háborús viszonyokra.
– Maga a járvány mutatott rá, hogy a magyar egészségügyi ellátás képes alkalmazkodni az aktuális kihívásokhoz. A járványhelyzet véleményem szerint értelmetlenné tett minden korábbi vitát arról, hogy az állam túl sok eszközt és kórházat tart fenn, a kormány nem építi le a „felesleges” kapacitásokat, és elzárkózik a rendszerszintű privatizációtól. Ugyanis kiderült, hogy a meglévő kapacitások nagyon jó tartalékot képeznek, mert a válság tetőpontján is volt mivel gazdálkodni: volt elég kórházi ágy, intenzív osztály, jól felszerelt mentőautó és így tovább, miközben a nyugati országok ellátórendszerei nem vizsgáztak jól. Kiderült az is, hogy az állami szerepvállalásnak továbbra is van létjogosultsága a XXI. században, mert békeidőben is előfordulhatnak olyan előre nem látható események, amelyek egyszerre nagyobb létszámú beteg szervezett ellátását teszik szükségessé. Azaz olyan helyzetek állhatnak elő, amelyek nem kezelhetők az üzleti logika szerint.
– A nyugatról érkező tudósításokban tavaly megrázó képeket láthattunk a kórházi folyosókon, a földön fekvő betegekről, vagy akik a kórházi parkolókban, az autójukban várták, hogy jöjjön egy orvos, aki enyhíti a szenvedésüket. Hogy juthattak ide az úgynevezett jóléti társadalmak?
– Összességében nagyon eltérő a különböző országok ellátórendszerének szervezettsége, az állami szerepvállalás mértéke. A törésvonal valahol az 1945 utáni két világrendszert elválasztó vasfüggöny környékén húzódik. Számos nyugati országban a 2. világháborút követő gazdasági fellendülés, a piacgazdaság kiépülése magával hozta az egészségügy átfogó privatizációját is. Ennek egyik szélsőséges példáját Svédországban láthatjuk, ahol az ellátást csaknem teljesen eltolták az otthoni ápolás felé. A kórházak és az ágyszámok drasztikus csökkentésével arra ösztönözték az embereket, hogy csak végszükség esetén menjenek kórházba. A járvány idején ez a gyakorlat drámaian visszaütött. Sok fertőzött úgy halt meg az otthonában, hogy nem kapott kórházi ellátást, és még csak nem is regisztrálták. Természetesen vannak előrelátó, bölcs államok is, Németország ilyen, amelyek megőrizték a jelentős állami szerepvállalást az egészségügyben, és olyan fenntartható rendszert hoztak létre, amely hozzáférhető mindenki számára. Nagyon beszédesek a számok, amelyek a százezer lakosra jutó kórházi ágyak számát mutatják. E tekintetben Németország az első Európában. Bulgária a második, majd Ausztria után kissé lemaradva Magyarország áll a negyedik helyen. Mindennek természetesen történelmi okai is vannak.
– Vagyis a mai járványkezelés sikerét vagy kudarcát a messzi múltban kell keresnünk?
– Ezt így nem merném kijelenteni. De tény, hogy a német állami ellátás kiépítése az egyesítés után, a XIX. században kezdődött el. Ezt az akkor a világ élvonalának számító, központosított, állami irányítással megkezdett fejlesztési modellt választotta az Osztrák–Magyar Monarchia is. Nálunk szintén a XIX. század utolsó évtizedeiben lendült fel annak az egyetemi, klinikai és közkórházi hálózatnak a kiépítése, amelynek épületei ma is megtalálhatóak Budapesten, és amely ma is alapját képezi a szintén egyedülálló orvosképzésünknek. Azt sem tagadhatjuk le, hogy az egészségügyi és kórházi hálózat kiépülésében az 1945 utáni fejlesztéseknek is komoly szerepük van. Mindennek köszönhetően elmondhatjuk, hogy a magyar ellátórendszer hagyományai olyan erősek, hogy mind az országos lefedettség, mind a szaktudás tekintetében megvan az alapja az ország versenyelőnyének, amit érdemes fenntartanunk, sőt továbbfejlesztenünk.
– A járvány előtt Szlovákia is a bezzegországok közé tartozott. Része volt a Monarchiának is, nem kerülte el a szocializmust sem. Mi az oka, hogy az ellátórendszerük most mégis kudarcot vallott?
– A szlovák problémák gyökereit valahol a kilencvenek években és a kétezresek elején kell keresnünk. Ők nagyon korán elkezdték az ellátórendszer szinte teljes privatizációját, először a háziorvosi praxisokat, majd a szakorvosi és a kórházi ellátást adták magánkézbe. Súlyosbította a problémákat, hogy egymással is szemben álló, egymással is versengő cégcsoportok léptek a piacra. Mindezek nyomására még jóval a járvány előtt úgy döntött a szlovák kormány, hogy még inkább felgyorsítja a privatizációs folyamatokat. Ez a szerencsétlen döntés a legrosszabbkor született meg, és nagyon komoly ellátási gondokhoz vezetett, hiszen az üzleti érdekek nyilvánvalóan dominálnak még járványhelyzetben is. Ráadásul a különböző szlovákiai egészségügyi magánbiztosítók eltérő filozófia és eljárásrend szerint működnek. Ez viszont gyakorlatilag lehetetlenné teszi a járványhelyzet óriási logisztikai és szervezőmunkát igénylő, az egész országra kiterjedő egységes kezelését. Különösen úgy, hogy nincs az országnak olyan legitim kormánya, amely élvezné a lakosság nagy többségének bizalmát.
– A magyar kormányt támadta az ellenzék azért is, mert nálunk nem nyitottak oltóközpontokat stadionokban. Szükség lett volna ilyesmire, hisz enélkül is nálunk a második legmagasabb az átoltottság az Európai Unióban?
– Magyarország hagyományainak köszönhetően nagyon szerencsés helyzetben van. Nemcsak a kórházak és szakrendelők működnek az országos lefedettség elve alapján, hanem az alapellátás is. Azért tudtuk viszonylag rugalmasan megszervezni az oltást, mert a háziorvosok is egyik pillanatról a másikra hadrendbe álltak. Hiszen az első védvonalat éppen a több mint 5000 felnőtt- és nagyjából 1200 gyermek-háziorvosi praxis jelenti. Ez a hálózat, az alapellátás orvosainak magas színvonalú tevékenysége, széles szakmai kompetenciája szintén kuriózum Európában. Mindezek mellett a kontinensen lassan szinte ismeretlen az a személyes, tartós orvos-beteg kapcsolat, ami nálunk a napi gyakorlat része. Igaz, a világon mindenütt hatalmas orvoshiány van, és ez a hiányhelyzet éppen a háziorvoslás területén a legnagyobb. Nyugat-Európában ennek megoldására sokféle kísérletnek lehetünk tanúi. Vannak országok, ahol nagy létszámú praxisközösségeket hoznak létre, amelyek több százezer ember ellátásáról gondoskodnak. Másutt a területileg illetékes kórházban nyitnak egy irodát rendelőnek, ott a kórházi orvosok valamelyike vizsgálja meg a beteget. E módszer nehézsége, hogy így nem lehet elkülöníteni a sürgős ellátást igénylő, például fertőző eseteket azoktól, akik csak receptért vagy tanácsért jönnek. A háziorvosok hiánya számunkra is megoldandó probléma, mert a gárdánk tekintélyes része hamarosan nyugdíjba vonul; égetővé válhat itthon is a háziorvoshiány.
– A hungarikumok között szokták emlegetni az Országos Mentőszolgálatot is.
– Európában általában területi szervezéssel kórházak vagy egyesületek látják el a mentési feladatokat. A közel száz éve az egész országra kiterjedő, egységes szakmai koordinációval működő mentőszolgálat valóban unikális szervezet. Ráadásul a világon egyedüliként nálunk folyik felsőfokú mentőtisztképzés, ami a szakmai színvonal szempontjából óriási jelentőségű. De ha már itt tartunk, szót kell ejteni a tisztiorvosi hálózatról is. Ez a több mint 250 éve működő szervezet, a Nemzeti Népegészségügyi Központ egyéb tevékenységei mellett monitorozza a népegészségügyi helyzetet, időben kiszűri és jelzi az esetleg felmerülő járványkockázatokat. És mint most, a Covid-pandémia idején, főszerepet játszik a járványkezelésben.
– Ezek szerint miénk a világon a legjobb egészségügyi rendszer?
– Ezzel azért nem ámíthatjuk magunkat, az orvostudomány hatalmas fejlődése miatt számos részterületen kell majd újragondolni, megújítani a jelenlegi hazai gyakorlatot. Ugyanakkor olyan ellátórendszerünk van, amelynek története során rendkívül sok tudást és tapasztalatot halmoztak fel az előző nemzedékek. Ennek az értékét a mostani járványhelyzetben mérhetjük fel igazán. Nyilván az utóbbi tíz évben számos működési problémával is szembe kellett nézniük az egészségpolitikusoknak. Fel kellett számolni a szocializmus örökségeként ránk maradt problémákkal, a hálapénz rendszerével, az alacsony orvosbérekkel, a pazarló gazdálkodással összefüggő rendszerszintű anomáliákat. Ugyanakkor a paraszolvencia megszüntetése megkezdődött, a bérek rendezése zajlik. De be kell hozni azt a lemaradást is, amit örökül hagytak a balliberális kormányok azzal, hogy 800 milliárd forintot vontak ki az egészségügyből. Az infrastruktúra fejlesztése, az eszközellátottság javítása, a digitalizáció jó úton halad. Arra kell törekednünk, hogy a modernizáció révén hosszú távon is működőképes, válsághelyzetek kezelésére is alkalmas, bevethető tartalékokkal rendelkező, de a teljes országot egyenletesen lefedő, a lakosság számára hozzáférhető, hatékony ellátórendszert működtessünk.
– Lassan napvilágot látnak az ellenzék elképzelései az egészségügyi rendszer átalakításáról. A DK meghirdette a többsebességes társadalombiztosítási modellt, amelyben a többet fizetők magasabb színvonalú ellátásra lesznek jogosultak.
– Ez az első lépés a fizetős egészségügyi ellátás megteremtése felé. A következő pedig, mint a 2010 előtti tapasztalataink mutatják, a profitot hozó tevékenységek kiszervezése magántulajdonosoknak, végső soron pedig az intézmények privatizációja. A Gyurcsány–Bajnai-kormányok alatt ez a törekvés a társadalom ellenállásán egyszer már megbukott. Egyéni egészségbiztosításra egyébként ma is van lehetőség, ez ugyanakkor a jelenlegi rendszerben nem az általános egészségügy kárára, hanem annak kiegészítéseként valósul meg. A járványhelyzet kezelése bizonyította, hogy van mit féltenünk, és vannak értékeink, amiket meg kell védenünk.