Az európai uniós tagállamok nyolc szankciós csomagot fogadtak el eddig összesen Oroszország ellen – arra hivatkoztak a brüsszeli vezetők, hogy a szankciók nem az európai uniós országokat büntetik, csak Oroszországot, és így a háború is hamarabb véget ér. Kiderült: ebből semmi sem volt igaz. A szankciók egyébként többek között tiltják a szén és más szilárd fosszilis tüzelőanyagok, valamint korlátozott kivételekkel a nyersolaj és a finomított kőolajtermékek Oroszországból való behozatalát.

Hirdetés

Magyarországnak tavasszal sikerült kiharcolnia, hogy a szankciós csomag olajvásárlásra vonatkozó része ne vonatkozzon a csővezetéken érkező olajra, és velünk együtt Csehország és Szlovákia is mentességet kapott. Magyarországra jelenleg a Barátság kőolajvezetéken keresztül érkezik orosz kőolaj, ezt tudja feldolgozni a Mol százhalombattai finomítója, így biztosított az ország ellátása, és fenntartható a benzinárstop.

Bár jelenleg az ország ellátása biztosított, a Mol képes ellátni a kutakat üzemanyaggal, a százhalombattai finomító jelenleg egy műszaki hiba miatt csak 50-55 százalékos kapacitáson tud termelni. Ez viszont szintén gond. Lehetne hozni – legalábbis elvben – Csehországból és Szlovákiából kőolajat, hiszen ez a két ország is mentességet kapott, viszont ez a könnyítés nem vonatkozik az országok közötti szállításra.

A benzinárstop fenntartásának a fő feltétele egyébként, hogy Magyarország hozzájusson a nyugatinál lényegesen olcsóbb orosz kőolajhoz. A brüsszeli szankciók azonban veszélyeztetik Magyarország kőolajellátását.

Hiszen ha a szankciók miatt nem érkezne olcsó orosz kőolaj Magyarországra, így csak a jóval drágább nyugati nyersanyagot tudnánk feldolgozni, ami végső soron az üzemanyagárak növekedését okozná. Vagyis, a brüsszeli szankciók veszélyeztetik a benzinárstop fennmaradását is.

A teljes cikk IDE kattintva érhető el.

Korábban írtuk