A kiegyezést (1867) követő évtizedek alatt Budapest látványos fejlődésen ment keresztül. Az 1873-ban egyesített Pest, Buda és Óbuda a korszak egyik leggyorsabban növekvő európai városa lett. A népesség rohamos gyarapodása és a városi infrastruktúra modernizációja sürgetővé tette a közlekedési hálózat fejlesztését. A lóvasutak és a fiatal villamoshálózat már nem volt elegendő, különösen a belváros zsúfoltságának enyhítésére. Az 1896-os millennium ünnepségeire készülve a városvezetés ambiciózus terveket szőtt, amelyek között kiemelt helyet kapott a földalatti vasút megépítése.

Hirdetés
Fotó: Wikimedia Commons
Gizella tér (a mai Vörösmarty tér)

A földalatti megépítése 1894-ben kezdődött, és mindössze két év alatt, 1896-ra elkészült. A Siemens & Halske cég által kivitelezett projekt nemcsak gyors volt, hanem a kor technológiai csúcsát is képviselte. A földalatti 3,7 kilométeres vonala a Gizella tértől (ma Vörösmarty tér) a Városligetig húzódott, összekötve a belvárost a millennium fő helyszínével, a Hősök terével és a Városligettel. Az alagút mindössze néhány méterrel a földfelszín alatt húzódott, így elkerülték a mély alagútfúrás technikai nehézségeit.

Fotó: Fortepan
Andrássy út, a Millenniumi földalatti Dózsa György (Aréna) úti állomásának építése, 1895

Az eredeti vonal tizenegy megállót tartalmazott, amelyek közül több, mint például a Bajza utca vagy az Oktogon, ma is működik. A megállók burkolatát Zsolnay-kerámiákkal díszítették, amelyek eleganciája azóta is lenyűgözi az utazókat. A szerelvények villamos motorral működtek, és az első vonatok sárga színűek voltak, amely hagyomány ma is él. Az utasokat kezdetben tíz kis kocsi szállította, amelyek mindegyike faüléseket és bronzdíszítést kapott.

Fotó: Wikimedia Commons
Megállók a Gizella téren és az Andrássy úton 1896-ban
Fotó: Wikimedia Commons
Az Opera megállóhely
Fotó: Wikimedia Commons
Az Opera megállóhely Zsolnay felirata

Az 1896-os millennium évében a földalatti átadása a modern magyar állam egyik legfontosabb eseménye lett. Az átadási ceremónián maga Ferenc József császár is részt vett, aki külön vonattal utazott végig a vonalon. Az eseményt ünnepségek, fényes díszmenet és a millenniumhoz kapcsolódó rendezvénysorozat keretében tartották. A földalatti gyorsan népszerűvé vált, és már az első évben több mint 4 millió utast szállított.

Korábban írtuk

Fotó: Fortepan/Deutsche Fotothek / Brück und Sohn
A Millenniumi Földalatti Vasút a Hősök terénél, háttérben a Millenniumi emlékmű
Fotó: Wikimedia Commons
Az egyik első (Siemens/Schlick) barna motorkocsi
Fotó: Wikimedia Commons
Nosztalgia szerelvény a Millenniumi Földalatti Vasút vonalán

A budapesti földalatti nemcsak a világörökség része, hanem a világ második legrégebbi földalatti vasútja is (a londoni metró után), ám a kontinensen az első ilyen típusú közlekedési eszköz. Az 1970-es években teljes körű felújításon esett át, de a vonalvezetése és a megállók eredeti hangulata megmaradt. Megépítése és működése a magyar mérnöki tudás, az innováció és az előrelátó várostervezés példája.