Vörös kód az utakon
Egyik súlyos karambol követi a másikat, két hónap alatt százhuszonheten vesztették életüket a magyar közutakon. Noha a baleseti statisztikák sokáig javuló tendenciát mutattak, a szeptember hirtelen visszaesést hozott. Szaporodni kezdtek a halálos kimenetelű ütközések, a helyzet pedig azóta is drámaian romlik. A rendőrség november elején vörös kódot adott ki, hogy felhívja az autósok figyelmét a veszélyre, szerintük a közlekedési morál rohamos hanyatlása áll a katasztrófák mögött, a szabályokat betartva a tragédiák zöme elkerülhető lett volna.Villogó rendőrautó, felborult, összetört személygépkocsik a leállósávban – egyre gyakoribb látvány a közutakon. Az esti híradókban szinte vég nélkül sorolják, mikor és hol történt ismét halálos baleset. A statisztikák is megerősítik, hogy idén ősszel valóban drámaian nőtt a végzetes kimenetelű balesetek száma. Az első szeptemberi hétvégén tizenhárom halálos közlekedési baleset volt, ezekben pedig tizenheten vesztették életüket. Emellett 41 súlyos és 113 könnyű sérültet is regisztrált a rendőrség.
Október harmadik hétvégéje is joggal kapta meg a fekete jelzőt, ugyanis három nap alatt a rendőrök 169 személyi sérüléses közúti baleset helyszínén intézkedtek. Nyolcan életüket vesztették, 56 incidens súlyos, 105 pedig könnyű sérüléssel végződött – írta meg az ORFK Kommunikációs Szolgálata. Október 30-án pedig mindössze egy óra leforgása alatt hét baleset történt az utakon a katasztrófavédelem honlapja szerint.
Javulásra visszaesés
– Eddig az volt a tapasztalatunk, hogy nyáron több baleset történik, mivel ilyenkor jók az útviszonyok, elengedik magukat a sofőrök, gyakoribb a gyorshajtás, hamar megvan a baj – mondja lapunknak egy autójavító cég vezetője. Hozzájuk is ilyenkor szokták vinni a legtöbb sérült, törött járművet.
Idén azonban más a helyzet. Az év első felében ugyanis úgy tűnt, javul a statisztika. Míg 2018-ban országosan 259 halálos áldozatot mutatott a KSH féléves összesítése, addig idén ennél jóval kevesebb, 208 halálos kimenetelű baleset történt az év első felében. A Központi Statisztikai Hivatal adataiból az is kiderül, hogy a nem halálos balesetek száma is visszaesett – az idei első fél évben összesen 7463 történt, szemben a tavalyi 7765-tel, ráadásul a csökkenés néhány kivételtől eltekintve minden megye és minden régió adataiban visszaköszönt. A javulásnak egyébként részben az is oka volt, hogy tavaly szeptemberben intenzív kampányt indított a rendőrség, többek között az ellenőrzés módszerein is változtattak.
– Egy évvel ezelőtt elhatároztuk, hogy ezentúl nem jelentjük be előre az ellenőrzések helyét és idejét. Rövid idő alatt azt tapasztaltuk, hogy a baleseti adatok kedvező irányba változtak – nyilatkozta nemrég Óberling József ezredes, az Országos Rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti főosztályának vezetője.
A tendencia azonban idén szeptemberben megtört, októberben pedig már mindenki mélyrepülésről beszélt. A rendőrség a VÉDA Közúti Intelligens Kamerahálózat adatait vette górcső alá. A 160 változtatható helyű és 134 fix telepítésű Komplex Közlekedési Ellenőrző Pontból és az ehhez kapcsolódó adatfeldolgozó szoftverből álló rendszer méréseiből az derült ki, hogy folyamatosan nő a sebességtúllépések aránya. Míg két hónappal ezelőtt a halálos áldozatok száma lényegesen kevesebb volt, mint a korábbi években, addig októberben néhány hét alatt csúcsokat döntöttek az adatok.
Figyelmetlenség és fegyelmezetlenség
– A balesetekben gyerekek, fiatal lányok, férfiak, anyák, apák, nagymamák, nagypapák, autósok, kerékpárosok, teherautó-sofőrök, motorosok és gyalogosok vesztették életüket. Többségében súlyos szabályszegés áll a szerencsétlenségek hátterében, de történtek olyan esetek is, amikor kisebb hiba, pillanatnyi figyelemkihagyás okozta a tragédiát. Egy biztos, hogy minden történés hátterében a közlekedő ember állt, olvasható a rendőrségi portálon. A Police.hu összeállításából kiderül, októberben öten vesztették életüket úgy, hogy a tilos jelzés vagy a stoptábla ellenére hajtottak be vasúti átjáróba gépjárművel. Hat alkalommal állapították meg a baleseti helyszínelők, hogy az autós vagy a motoros nem az útviszonyoknak megfelelő sebességgel közlekedett. Háromszor okozott tragédiát ugyanebben a hónapban a rosszul kiszámított előzés, illetve a figyelmetlen sávváltás.
– Egy ártatlannak tűnő manőverhez kapcsolódó figyelmetlenségből is lehet baj. Például ketten is okoztak halálos balesetet, mert elindulva nem győződtek meg arról, hogy biztonsággal megtehetik-e. A rosszabbodó látási viszonyok miatt nehezebb észrevenni a gyalogosokat, főleg ha nem a kijelölt átkelőn mennek át. Idén októberben ütöttek el gyalogost zebrán, járdán, út szélén és autópályán is, hol a gépjárművezető, hol pedig az áldozat hibájából. Felelőtlenség miatt is többen vesztették életüket. Jogosítvány nélkül vezető autós nem adott elsőbbséget, egy ember meghalt miatta, és hatan súlyos sérüléssel kerültek kórházba. Drog hatása alatt álló gépkocsivezető is ütött el szabálytalanul közlekedő gyalogost – mondta Óberling József ezredes. Arra kér mindenkit, jelezze saját környezetében, ha szabálysértést észlel. Igyekezzen befolyásolni, hatást gyakorolni az ismeretségi körére annak érdekében, hogy kövessék a szabályokat.
Sokkterápia
A szaporodó balesetek miatt az Országos Rendőr-főkapitányság sokkoló reklámfilmet adott közre a napokban. A híradókban is lejátszott brutális képkockákon azt mutatják be, hogy egy súlyos baleset bejelentője képtelen megadni a baleset pontos helyét, ahova a sürgős segítséget küldeni kellene. Rendkívül fontos tehát a segélyhívó használatakor a helyszín pontos megjelölése, a bejelentő nevének és telefonszámának megadása.
A vörös kódot is azért léptették életbe, hogy felhívják rá a figyelmet: októberben 71-en haltak meg az utakon, ami kiugróan magas szám. A rendőrség emellett fokozott ellenőrzésekkel, rendőri jelenléttel próbálja a további katasztrófáknak elejét venni.
A figyelemfelkeltés kevésbé sokkoló formáiban sincs hiány, a BRFK Közlekedésrendészeti Főosztálya november 11-én egész napos programot szervezett Budapesten a Than Károly Ökoiskola, Gimnázium, Szakközépiskola és Szakiskola rendészeti fakultációján tanuló diákok közreműködésével. A rendhagyó baleset-megelőzési akcióban részt vevő közlekedési szakemberek tíz olyan helyszínt választottak ki, ahol folyamatos problémák adódnak, például az autósok rendszeresen túl gyorsan hajtanak, vagy a gyalogosok nem a zebrán mennek át. A gimnázium diákjai flashmobokat rögtönöztek ezeken a helyszíneken. Magasba emelt tábláikra olyan figyelmeztetéseket írtak, mint „Az autóút nem versenypálya”, „Lassíts, a kistesóm is ide jár!”, „Biciklit csak tolva”, „Piros: állj, zöld: mehetsz!”, „Nézz körül, mielőtt átmész a síneken!”, „Ne hajts be a kereszteződésbe!”, „Lassíts a zebra előtt!”, „A gyalogosnak a kanyarodó járművel szemben elsőbbsége van”, „Tedd zsebre a mobilod!”, „Zebrán menj át!”.