Zsigmond Barna Pál: Az integrációval a nemzetállamok megerősítése volt a célunk
Az európai integrációval nem a nemzeti önrendelkezésünket és függetlenségünket kívántuk feladni, épp ellenkezőleg: a nemzetállamok meghaladása helyett azok megerősítése volt a célunk – közölte az Európai Uniós Ügyek Minisztériumának parlamenti államtitkára az Európai Unió parlamentjei uniós ügyekkel foglalkozó bizottságainak (COSAC) ülésén hétfőn Budapesten.Zsigmond Barna Pál emlékeztetett arra, hogy Magyarország különleges helyzetben vette át az EU elnökségét, amikor az európai parlamenti választásokat követően intézményi átmenet zajlik. A magyar elnökség abban érdekelt, hogy ez az átmenet mielőbb sikeresen lezáruljon – jegyezte meg.
Hozzátette: az EU lemaradt a globális versenytársakhoz képest, a magyar EU-elnökség álláspontja szerint ezért létfontosságú az unió termelékenységének növelése, a növekedés ösztönzése. Ehhez illeszkednek az Orbán Viktor miniszterelnök által korábban említett prioritások: egy új európai versenyképességi megállapodás elfogadása, a védelempolitika megerősítése, érdemalapú bővítéspolitika, az illegális migráció megfékezése, gazdaközpontú uniós agrárpolitika, valamint a demográfiai kihívások kezelése.
Felidézte: Magyarország uniós tagságát nemzeti konszenzuson alapuló történelmi sikerként éltük meg 20 éve, és a nehézségek ellenére így gondolunk rá ma is. Napjainkban azonban egyre inkább egy központosított és átpolitizált intézményrendszer terül szét a tagállamok felett – mondta.
Egyre több, a szerződések szellemével ellentétes dokumentum születik, ám Brüsszelben egyre többen vannak, akik ezeket komolyan veszik – figyelmeztetett. Komoly vita alakult ki a szubszidiaritás elvének alkalmazásáról is a szuverenisták és a föderatív Európa hívei között – mondta, hozzátéve: bizonyos esetekben hatékonyabb lenne a jogszabályok nemzeti vagy regionális szintű kezelése.
Hangsúlyozta, az EU versenyképességéről komoly párbeszéd indult meg a magyar elnökség alatt. Hiba azonban szerinte azt mondani, hogy az EU csak akkor lesz versenyképes, ha több, nemzetek fölötti elemet tartalmaz; az EU-ban a konszenzuskeresés erősítésére lenne szükség, nem a vétó eltörlésére.
Zsigmond Barna Pál kijelentette, hogy a brüsszeli intézmények egyre több hatáskört szereznek a nemzetállamok kárára, sokszor ez ideológiai nyomásgyakorlással is párosul.
Úgy értékelte, az Európai Parlament hatásköreit a nemzeti parlamentek kárára bővítik, és az Európai Bizottság is egyre inkább politikai aktorrá vált. Kiemelte azt is: a geopolitikai kihívások sem hatalmazzák fel az Európai Bizottságot az önálló politikai cselevésre, ahogy a közös értékekre hivatkozva sem lehet kampányokat indítani egyes tagállamokkal szemben.
Az államtitkár közölte: Magyarország nem ért egyet az uniós szerződések sürgős módosításának szükségességével, először a szakpolitikákkal és költségvetési kérdésekkel kell számot vetni.
Kitért arra, az egyhangú döntéshozatalt igénylő területek létfontosságú nemzeti érdekeket érintenek, ezért nem támogatható a minősített többséggel történő döntéshozatal kiterjesztése.
Maros Sefcovic, az Európai Bizottság európai zöld megállapodásért, intézményközi kapcsolatokért és tervezésért felelős ügyvezető alelnöke videóüzenetében azt mondta, a következő ciklus politikai célkitűzéseinek kijelölésében számítanak a nemzeti parlamentekre is. Ennek módját a lisszaboni szerződés szabályozza – emlékeztetett, kiemelve, a szerződés jól vizsgázott az elmúlt idők válságai során, gyors döntéshozatalt téve lehetővé.
Hozzátette: az Európai Bizottság nyitott a nemzeti parlamentektől érkező javaslatokra, és arra is, hogy bevonja ezeket a döntéshozatalba.
Sven Simon, az Európai Parlament Alkotmányügyi Bizottságának elnöke egy olyan Európai Unió szükségességéről beszélt, amely jobban megfelel az állampolgárok jogos elvárásainak: az illegális migráció legyűrése, védelem az imperialista szomszédok ellen, energiafüggetlenség, technológiai innováció. Egyetlen tagállamban sincs meg erre egyedül a képesség – közölte.
Európában vannak kis államok, és olyanok, amelyek még nem tudják, hogy kicsik Kínával vagy Indiával összehasonlítva – fogalmazott, hozzáfűzve: ha nem szeretnénk, hogy Pekingben vagy Washingtonban döntsenek rólunk, akkor át kell térnünk a föderalista megközelítésre.
Alessandro Giglio Vigna, az olasz Képviselőház uniós politikákkal foglalkozó bizottságának elnöke arra figyelmeztetett, hogy a nemzeti intézmények helyett egyre inkább az uniós szerveknél összpontosul a hatalom. A szubszidiaritás elvének figyelmen kívül hagyása az EU kizárólagos hatásköreinek kiszélesítéséhez vezetett, amivel csökkent a tagállamok hatásköre, de növekedett a távolság Brüsszel és a polgárok igényei között – jegyezte meg.
Hozzátette: ennek egyik legfőbb jele az uniós rendeletek túlzott használata. Ez a parlementek meggyengüléséhez vezet, amelyek egyre inkább a brüsszeli döntések végrehajtójává szorulnak vissza – jelentette ki.
A felszólalásokat követő eszmecserében a nemzeti parlamentek felszólaló képviselői között vita alakult ki az EU intézményi reformjáról és Magyarország uniós politikájáról is, több hozzászóló szorgalmazta továbbá az EU bővítését.
Sven Simon a felszólalásokra adott válaszában fontosnak nevezte a nemzeti parlamentek integrálását az uniós döntéshozatalba, óvott továbbá egyes tagállamokkal vagy vezetőkkel, így Orbán Viktorral szembeni folyamatos fellépéstől is.
Zsigmond Barna Pál üdvözölte, hogy a nemzeti parlamentek többsége hasonlóan gondolkodik, mint a magyar Országgyűlés, amely szerint a szuverenitás a nemzetállamokon alapul.
Nem kell változtatni a szerződéseken ahhoz, hogy Európa jobban működjön vagy hogy a bővítés megtörténjen – közölte az államtitkár, kiemelve azt is: a szuverenitás nem méret függvénye, és alapvetően nemzetállami szinten értelmezhető.