Exkluzív szovjet luxusautó érkezett a Közlekedési Múzeum gyűjteményébe
Folytatódik a Közlekedési Múzeum gyűjtemény-gyarapítási programja, a napokban egy GAZ-12 ZIM típusú gépkocsi érkezett az Északi Járműjavítóba. A járműből összesen 100 darab érkezett Magyarországra 1952 és 1959 között, az 1950-es évektől kezdve a hetvenes évek végéig a középszintű állami és pártvezetők szinte kivétel nélkül ezekkel a gépkocsikkal közlekedtek Magyarországon – ismertette a Közlekedési Múzeum közleményében.Az államszocializmus első éveiben, 1950 és 1959 között magánszemélyek egyáltalán nem tulajdonolhattak személygépkocsit Magyarországon, míg a párt- és az állami vezetőket el kellett látni szolgálati autóval.
Magyarország 1952 és 1959 között közel 100 darab ilyen 6 személyes limuzint vásárolt. A ZIM-ek az 1970-es évek végéig voltak forgalomban, ekkor az állami és pártvezetők már rendre nyugati típusokat, elsősorban Mercedeseket, illetve kisebb részben a Tatra 603-as gépkocsikat kezdtek használni szolgálati autónak.
A ZIM-ek a Nyizsnyij-Novgorod-i Gorkij Avto Zavod (GAZ) gyárban készültek (akkoriban a várost is Gorkijnak hívták), itt gyártották a Pobedákat, majd a Volgákat is. A múzeum gyűjteményébe került típust, ahogy az üzemegységet is 1935 és 1956 között Zavod Imenni Molotovnak (ZIM) nevezték, az akkori külügyminiszter, Molotov tiszteletére.
Mára legfeljebb néhány darab ZIM gépkocsi maradhatott meg hazánkban. A ZIM üzemképes, jelenlegi állapotában kiállítható, a nagyközönség is hamarosan találkozhat vele – írta a Közlekedési Múzeum közleményében.