Több magyar vonatkozása is van azoknak a társasjátékoknak, amelyek az elmúlt években jelentek meg, és az illegális migráció iránti érzékenyítéshez is alkalmazhatók. Az ilyen játékok sorát a The Journey: Khartoum (Az utazás: Kartúm) nyitotta meg, amelyben a játékos feladata az volt, hogy eritreai menekültként elhagyja Szíria fővárosát papírok nélkül, az embercsempészek, a rendőrök és a gátlástalan, lelkiismeretlen „rabszolgatartók”, munkáltatók között lavírozva. A folytatás 2017-ben készült el, és a The Journey: Istanbul (Az utazás: Isztambul) címet viseli.

Hirdetés

A játékleírás szerint a játékosok szíriai, iraki vagy afgán migránsként Európa felé utaznak. Okmányaik nincsenek, eljutnak Isztambulba, ahol embercsempészeket kell találniuk a rendőrség és a migránsokat kizsákmányoló „rabszolgatartók” kicselezésével.

„A Try the Journey egy migrációs projekt, amely kezdetben filmeket és játékokat foglal magában. A projekt célja, hogy elősegítse és összekötője legyen a migrációs szférának, hogy társadalmi változásokat idézzen elő, és az Ön utazása itt kezdődik…” – olvasható a már törölt projekthonlapon.

A játék fejlesztője a svéd Impact Unified – a török System & Generation cég közreműködésével –, a fejlesztési költségeket a skandináv Anna Lindh Alapítvány fizette, utóbbi negyven országban, így hazánkban is jelen van.

Korábban írtuk

Az Impact Unified jelenleg elsősorban mobiltelefonokra tervez játékokat. A cég korábbi projektjének fő célja volt, hogy megértést és empá­tiát teremtsen a játékokon keresztül a migránsok iránt. Több társasjátékot is kiadtak 2014 és 2017 között, amelyek célja a migránsok élethelyzetének és körülményeinek megértetése volt.

A cég magyar vonatkozású migránsjátékot is piacra dobott; a Fortress ­Europe (Európa erőd) a magyar–szerb határon játszódik, a játékmenet szerint egy migránsokat szállító kamionnal kell bejutni Magyarországra, azaz a schengeni térségbe.

A játék elnyerte a 2017-es Montreali Nemzetközi Animációs Filmfesztivál legjobb VR-filmjének járó díját, valamint bemutatták a cannes-i filmfesztiválon és a ­2017-es World VR Forumon is.

A teljes cikket IDE kattintva olvashatják el a Magyar Nemzet oldalán.