Riadalmat keltett egy adventi naptár visszahívása
Bővebb információ hiányában nem tudták értelmezni az egyik legnagyobb hazai üzletlánc közleményét a vásárlók, ebből adódhatott a félreértés.Napi szinten adnak ki olyan közleményeket hazai áruházláncok, amelyben arra figyelmezetik vásárlóikat, hogy visszahívták egy-egy terméküket, mert kiderült róluk, valamilyen oknál fogva alkalmatlan a használatra vagy a fogyasztásra. Egy december 6-án történt visszahívás híre riadalmat váltott ki több édesanyából is, az érintett termékeket ugyanis gyermeküknek vásárolták, aki minden bizonnyal már evett is belőle. Egy a Lidl által forgalmazott adventi kalendáriumról van szó, amelyben a közlemény szerint „érzékszervi eltérés tapasztalható”. A cég honlapján, a hirdetések között megbúvó közlemény nem tér ki arra, hogy ez pontosan mit is jelent, ebből adódhatott a félreértés, miszerint a dobozokban található csokoládé mérgező, vagyis károsíthatja a gyerekek idegrendszerét. A megfogalmazás valóban pongyolának tűnhet, de nem az, ha az ember utánaolvas, mit is takar pontosan.
Amikor egy termék érzékszervi vizsgálatom esik át, laikusok és képzett szakemberek, úgynevezett érzékszervi bírálók veszik górcső alá a tulajdonságait. A vizsgálatok során a szag és az íz mellett olyan egyéb tényezők is kulcsszerepet játszanak, mint a szín, a forma, a szerkezet, a külső vagy a hőmérséklet, a végső értékelés pedig egy rendkívül bonyolult folyamat végén születik meg. Vagyis az, hogy egy élelmiszeripari termékben van-e a megengedettnél több, az emberi szervezetre nagy mennyiségben káros anyag, nem ennek a tesztnek a során derül ki.
A szóban forgó adventi naptár tehát nem mérgező anyagot tartalmaz, hanem a fent említett kritériumoknak nem felel meg, ezért vonták ki a forgalomból. A Lidl ettől függetlenül arra kéri a vásárlókat, hogy amennyiben a felhívásban szereplő termékből vásároltak, ne fogyasszák el, hanem szíveskedjenek azokat bármely üzletükbe visszavinni. A vételárat a vásárlást igazoló nyugta nélkül is visszatérítik.