Fotó: ShutterStock/Michael Vi
Hirdetés

A mesterséges intelligencia (MI) az utóbbi időszak varázsszava. A technológiai cégek ígéretei szerint ez életünk minden területén megjelenik és segítségünkre is lesz. Az amerikai tőzsde legmagasabb kapitalizációjú cégeinek értékét is az MI körüli hisztéria hajtja és szinte minden jelentős piaci szereplő igyekszik minél több folyamatot ilyen módon automatizálni.

Az ismert e-kereskedelmi gigacég, az Amazon közel egy évtizede vezette be a pénztáros nélküli üzleteit (Just Walk Out), amelyekben egy QR-kód leolvasása után egy kamerarendszeren és MI-n alapuló technológia segítségével követték a vásárlásokat, majd ezen adatok alapján történt a fizetés is.

A napokban érkezett azonban a bejelentés, hogy a cég, elsősorban élelmiszerre szakosodott egységeiben (Amazon Fresh) fokozatosan kivezetik ezt a szolgáltatást, mivel nem váltotta be a hozzáfűzött reményeket.

A tervekkel ellentétben a vásárlásokat nyomon követő rendszerek ugyanis továbbra is emberi felügyeletet igényeltek. Helyi pénztárosok helyett viszont a távoli Indiában több mint ezer fő szorgoskodott azon, hogy a bevásárlókocsikba kerülő tételek megfeleljenek a valóságnak. A pénztáros nélküli megoldás kivezetése így több száz fős leépítéssel jár az Amazon Web Services személyazonossági és pénztárgépes csapatánál is.

Korábban írtuk

Az elméletben remekül működő MI támogatású rendszer a valóságban elég sok emberi beavatkozást igényelt. Iparági információk szerint a vásárlásoknak, fizetéseknek csak nagyjából harminc százaléka valósult meg a tervek szerint.

Az Amazon a megjelent információk egy részét vitatja és a jövőben más, már több helyen bizonyított megoldások kombinációjával igyekszik megvalósítani a pénztáros nélküli üzletei üzemeltetését.

A Just Walk Out rendszerű üzleteket 2016-ban mutatták be először, és az Amazon legnagyobb és legmerészebb innovációjának gondolta az élelmiszervásárlás terén. A technológia ígéretesnek tűnt, de mindvégig akadtak kellemetlenségek. Gyakran órákba telt, mire a vásárlók megkapták a blokkokat az üzletből való távozás után, főként azért, mert a távoli irodában dolgozó „pénztárosok” újra megnézték a videókat és gyakran eltérő vásárlókhoz rendelték a tételeket. Ráadásul az egyes üzletekben használt szkennerek és videokamerák rendszere meglehetősen drága volt.