Célba értek Fa Nándorék
Kedd hajnalban befutott a célba Fa Nándor és Conrad Colman a Spirit of Hungaryvel a Barcelona World Race földkerülő vitorlásversenyen. A magyar hajós idén még két versenyen indulhat.Kedd hajnalban befutott a célba Fa Nándor és Conrad Colman a Spirit of Hungaryvel a Barcelona World Race földkerülő vitorlásversenyen.A szervezők tájékoztatása szerint a barcelonai célvonalon 0 óra 59 perckor haladt át hetedikként a magyar hajó, amely így 110 nap, 10 óra, 59 perc és 40 másodperc alatt teljesítette a kétszemélyes földkerülő versenyt. Fa Nándor 61 évével a mezőny legidősebb, a 31 esztendős Colman pedig a legfiatalabb tagja volt, a Spirit of Hungary 27 600 tengeri mérföldet (51 143 kilométert) tett meg. A hajó útját technikai problémák és sérülések is nehezítették.
A versenyt a Cheminées Poujoulat – fedélzetén a svájci Bernard Stamm-mal és a francia Jean Le Cammal – nyerte meg március 25-én 84 nap 5 óra 50 perc és 25 másodperces versenycsúccsal. A második a Neutrogena lett, fedélzetén a spanyol Guillermo Altadill-jal és a chilei José Munozzal, harmadikként pedig a katalán Anna Corbella, Gerard Marín duó kormányozta GAES ért célba.
A nyolc hajót felvonultató mezőny december 31-én rajtolt el Barcelonából. Január közepén árboctörés miatt kiesett az éllovas és nagy esélyesként számon tartott Hugo Boss, a brit Alex Thomsonnal és a spanyol Pepe Ribesszel a fedélzetén, így végül hét hajó teljesítette a földkerülést.
Az 500 ezer euró összdíjazású Barcelona World Race-t harmadszor rendezték meg. Első alkalommal, 2007-2008-ban a francia Jean-Pierre Dick és az ír Damian Foxall irányította Paprec Virbac 2. nyert 92 nap 9 óra 49 perces eredménnyel. A 2010-11-es kiírásban Dick honfitársával, Loick Peyronnal győzött. Akkor 93 napra, 22 órára és 20 percre volt szükségük a Föld körbevitorlázásához.
„A verseny előtti sajtótájékoztatón azt mondtam, hogy a célunk a célba érés, és keményen meg is küzdöttünk érte” – mondta a verseny honlapján Fa Nándor, aki negyedszer kerülte meg a Földet vitorlással. „Száz napon belüli időt szerettem volna, de sok problémánk volt az időjárással, ráadásul a hajót nem sokkal előtte bocsátottuk csak vízre, aminek meg is fizettük az árát. A tőkesúllyal volt a legtöbb gond, ezer mérfölddel a Horn-fok előtt már összepakoltuk vészhelyzet esetére a legfontosabb dolgokat, és kikészítettük a mentőmellényeket, ha bármikor el kell hagynunk a hajót.”
Fa Nándor kifejtette, jelmondatuk a tolerancia és a türelem volt, s ezt ki is írták a kabin falára. Társáról elmondta, erősen emlékezteti 20 évvel korábbi önmagára, és bár voltak nézeteltéréseik, remekül tudtak együtt dolgozni. Ennélfogva úgy tekint már Colmanra, mint az öccsére.
Az új-zélandi vitorlázó közölte, idegenként vágtak neki a földkerülésnek, nem sokat tudtak egymásról, de együtt izzadtak, együtt véreztek, s végül fantasztikus élményen vannak túl, Fa pedig nagyszerű társ volt.
„Meg kellett tudnom, hogy ugyanaz vagyok-e, mint 25 évvel ezelőtt” – jelentette ki a magyar hajós. „Meg akartam tudni, ki vagyok, és mennyi van bennem. A hajók teljesen mások ma már, a sebesség is megnőtt, rengeteg tanulnivaló van. Fizikailag úgy érzem, készen állok a szóló földkerülésre, így nekivágok majd jövőre a Vendée Globe-nak.”
Fa Nándor az MTI-nek azt mondta: idén még két versenyen indul, ez a Rolex Fastnet Race és a Transat Jacques Vabre.
„Tartom magam az eredeti tervekhez. Az út során mindent megtanultam a hajóról, olyan tapasztalatokat szereztem, amilyeneket más tesztkörülmények között nem lehet. Végig jegyzeteltem, s továbbra is az a véleményem, hogy a Spirit of Hungary abszolút komoly eredményekre képes. Persze gondolkodás nélkül nem költhetjük a pénzt, mint esetleg más csapatok, de az ésszerűség határain belül mindent megteszünk a hibák kijavítására” – tette hozzá.
MTI